Nakenfrøgresskaret Olga

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
Kjellaug

Nakenfrøgresskaret Olga

Post by Kjellaug »

Sådde nok alt for tideleg, så no har ovanfornemde gresskar vorte ganske høgt og blømer. Det står inne i drivhuset og blir binde opp etter kvart som det veks. Det verste er at eg ser at det byrjar å danne seg små gresskar alt. Fattar ikkje korleis eg skal få teke vare på denne planta. Kan ikkje plante ho uit da det akkurat er vorte frostfritt i bakken og med kalde netter. Fins det gode råd for korleis eg kan bevare denne planta med evt. gresskar på eller må eg knipe av gresskara for å ta vare på planta til eg får ho ut ?
mvh.
Kjellaug
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Nakenfrøgresskaret Olga

Post by Nienna »

Ja, hvem har ikke vært for tidlig ute med hurtigvoksende gresskar og squash :) Jeg ville ha satset på større potter til du kan plante det ut, eller hvis du har plass i drivhuset, plante i en stor bøtte og dyrke det i drivhuset. Gresskar er varmekrevende og det er ikke sikkert at sommeren blir varm nok for gresskar.
Kjellaug

Post by Kjellaug »

Trur nok potta er stor nok. Men problemet er at blir det store gresskar på ei plante er liggande , men no må bindast opp som om ho er ei agurkplante så må eg vel putte dei veksande gresskara i ein pose og binde opp posen så planta ikkje knekk.
Det har gått fint å dyrke både gresskar og squash her på Austlandet. Har og klart å få fram artiskokk.
Mvh.
Kjellaug
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

I såfall ville jeg bare ha fjernet blomster til det ble tid for utplanting. Jeg har kort erfaring med gresskar, men den planten jeg hadde i fjor gav bare ett virkelig stort gresskar. Resten ble ikke større enn appelsiner. Vi har jo som kjent kjøligere somre på vestlandet enn på østlandet. Og det har hendt at det blir dårlig avling av squash i regnvåte somre.

Du kan også gamble og plante ut gresskaret ditt nå, og så på nytt hvis du har flere frø. Jeg har ikke sådd gresskar enda. Venter til starten av mai, og planlegger å plante ut i juni.
Post Reply