Langt kirsebærtre - umulig å plukke

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
knutinh
Herdighetssone: H3

Langt kirsebærtre - umulig å plukke

Post by knutinh »

Jeg har et gammelt kirsebærtre som fulgte med huset. Det er antagelig 6-7 meter høyt, og det har knapt grener under 4 meter. Stammen har ved rota kanskje en diameter på 20cm.

Det er ikke mulig å komme til bær, så jeg vet ikke om de er gode. Men kunne jeg sage de ved f.eks. 2 meters høyde (vinterstid), legge på sårbalsam og håpe at det skyter ut skudd i en mer plukkevennlig høyde? Er det vanskelig å pode inn morell (eller aprikos) på en slik stamme?

-k
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: Langt kirsebærtre - umulig å plukke

Post by gartner10 »

Så rart at ingen har svart på ditt innlegg.

Kirsebær har ikke levende knopper på gammel ved. Du vil derfor ikke få nye skudd om du beskjærer hardt.

Det er vanskelig å pode inn kvist på slik stamme. Steinfrukt er i det hele tatt vanskeligere å få til enn å pode eple og pære.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
orm
Herdighetssone: H4

Re: Langt kirsebærtre - umulig å plukke

Post by orm »

Måtte kikke på det jeg har utenfor kjøkkenvinduet, for mente jeg hadde sett....Det er et ganske omfangsrikt, gammelt søtkirsebærtre. Tipper du har det samme, for disse gamle trærne kan bli veldig høye. Tja, ca. 1,5 m over bakken har det vokst ut en ny gren fra stamme. Den blomstrer nå. Fant et mindre skudd også. Vet at slike stammeskudd ikke er optimale, men ... Nå er ikke dette treet fullt så høyt - kanskje 5 m. Det har vært kuttet ganske tykke grener på det jevnlig. Noen opp til 18 cm i diameter. Har aldri kuttet stammen da. Må stort sett opp m. trappestige el. klatre for å plukke. Jeg tenker at treet kanskje skyter skudd lenger nede om man kutter noen greiner. Det er selvsagt ikke ideelt. Helst burde du nok starte opp med et nytt tre som har en grunnstamme m. mindre vekstkraft. Selv er jeg for gammel til å starte på nytt. Får bare glede meg over blomstringen.
Post Reply