Fast eller melen potet - fjerne eller beholde potetriset?

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
salvia
Herdighetssone: H4

Fast eller melen potet - fjerne eller beholde potetriset?

Post by salvia »

Tror det var i Nrk radio, P2, jeg hørte at man skulle fjerne potetriset etter blomstring hvis man ville at poteten skulle forbli fast og ikke melen. Hvilket jeg vil. Husker ikke hvem som sa det. Har googlet for å dobbeltsjekke, men ikke funnet noe. Er det sant, noen som har erfaring her?
Rosa Leander

Re: Fast eller melen potet - fjerne eller beholde potetriset?

Post by Rosa Leander »

Nei, dette har eg inga erfaring med, men veksten stoppar når du fjerner potetriset. Det kan muligens også påverke eller stoppe utviklinga frå fast til melen potet?
Når vi først er inne på potetris, så pleier eg å fjerne potetris (og tomatris) frå hagen, for å hindre overvintring av bl.a. nematoder og tørråte.
Rosa Leander
island monkey

Post by island monkey »

Vet du vilken potetsort det handler om Salvia?
salvia

Post by salvia »

I radioen ble det sagt rent generelt, sort ikke nevnt. De jeg har satt i år blir solgt under navnet Rød Morene og de er i utgangspunktet faste i kjøttet. Og det vil jeg gjerne de skal fortsette med utover i sesongen.

Jeg har hengt meg litt opp i dette, for i tillegg til det som ble sagt i radioen så har jeg minne om at jeg tidligere har satt Asterix, som jo er fast i utgangspunktet, men ble melen utover i sesongen. Ris ble da ikke fjernet. Jeg har alltid trodd at det var sorten det kom an på, men det er kanskje ikke slik?

Så all? næring til de nye knollene kommer fra riset, som igjen kommer fra settepoteten. Jeg prøver å forstå her: er det så at de nye potetene ikke tar til seg noe som helst næring rett fra jorden? Hva tjener da jord og gjødsel til? Ikke så lett å forstå gangen i det hele, mulig jeg er helt tett.
aimar

Post by aimar »

Jeg tror ikke fjerning av potetriset har så stor betydning når det gjelder melne eller faste poteter, men fjerning eller nedsviing av potetriset 2-4 uker før innhøsting, gjør at potetene modner av bedre, blir da fastere i skallet, og får dermed bedre holdbarhet. Fjerning av potetriset er også med på å hindre at ev. tørråte smitter fra bladene/riset og over på knollene ifm. opptaking.
island monkey

Post by island monkey »

Settepoteten leverer energi for å komme i gang, lage masse risverk og så fotosynthetiserer risverket all videre energi for å lage masse kålhydrater for å danne de nye potene. En finner jo ofte den gamle opprinnelige settepoteten blant avlingen. Noengang er den helt skrumpet, men ikke alltid - da var det mer enn nok for igangkomsten og trengtes ikke resten.

Det kàn veldig godt stemme, at fjerning av bladverket gjør at potetene ikke blir melne. Til og med melne sorter er jo ganske faste om en høster dem tidlig. Men avlingen blir da langt, kanskje veldig langt mindre. Det jeg ikke sikker om heller er om de forblir faste utover vinteren. Jeg har flere sorter som er faste når de høstes, og så blir mer og mer melne ved lagring.

Det høres ut som Salvia at du godt kunne sette bomsikre fastpoteter til neste år, og lå dem gå hele veien? Men husk at de er nesten verdiløse til potetmos og all slags fantastisk stappe: så er en melen potet som feks gulløye tingen! ;)
salvia

Post by salvia »

Jeg har poteter bare fordi de smaker så søtt og godt, for å ha litt luksus om sommeren. Dyrker ikke for lagring.

Har aldri tenkt på det du Aimar sier, at de avmodner bedre ved fjerning av ris før innhøsting. Det må vel gjelde mest for poteter man skal lagre det da.
Og det du sier, Rosa Leander, at du kvitter deg med risene for ikke å spre tørråte - huffda, for når jeg høster en plante så graver jeg ofte ned riset der jeg tok den.
Og ja, Island Monkey, elsker potetmos men synes det er like greit å kjøpe melne moteter i butikken til det. Aldri smakt Gulløye, det blir mest Kerrs Pink, Mandel og Pimpernell som blir til mos hos meg - det er de man får i butikken.

Mye å lære om grønnsaks- og potetdyrking, jeg synes det er rent flaut hvor lite jeg har lært og hvor kort jeg har drevet det i de årene jeg har hatt kjøkkenhage. I år lykkes jeg ålreit med aspargesbønner og sukkererter og med noe for meg helt nytt: svartkål. Nepene ble innmari beiske, Broccoli Raab ble stort sett spist av snegler (skal så igjen snart og se hvordan det går) og det ble salaten også. Salat har jeg sådd minst 4 ganger, det går bare ikke. Sneglene spiser spira i det øyeblikk den kommer opp. Også de 10 ferdige salatplanter jeg kjøpte på torget i salat-desperasjon led en del sneglesjebne - bare halvparten fikk stå og vokse.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Som hobbydyrkere tror jeg vi må slutte å sammenligne oss med de profesjonelle :) De utrydder jo alt som kan senke standarden på grønnsakene, snegler, gulrotfluer, tørråte, osv., og pøser på med kunstgjødsel. Mens de gulrøttene som jeg dyrker, ikke ville fått være med i en first price pose engang :) Men jeg elsker de små gulrøttene mine! Og jeg vraker ikke en broccoli som har fått en og annen gul blomst.Jeg dyrker ikke for lagring, men prøver å tilgang på friske grønnsaker og utover vinteren, bladgrønnsaker.

Men nå ville jeg prøve meg med et tilleggsspørsmål om poteter her. Jeg bor i H1, og ofte er vintrene nesten uten frost. I år spirte ganske mange poteter fra i fjor som var blitt liggende igjen i jorden. I år har jeg poteter i pallekarmer. Tanken er å la potetene ligge i jorden og ta opp etter behov helt til en eventuell frostperiode melder seg. Eller kanskje isolere kassene mot lett frost. Er det noen som har forsøkt det? Tar potetene skade av å bli liggende lenge i jorden etter at de er ferdig med å vokse?
Siri K

Post by Siri K »

island monkey wrote:Settepoteten leverer energi for å komme i gang, lage masse risverk og så fotosynthetiserer risverket all videre energi for å lage masse kålhydrater for å danne de nye potene. En finner jo ofte den gamle opprinnelige settepoteten blant avlingen. Noengang er den helt skrumpet, men ikke alltid - da var det mer enn nok for igangkomsten og trengtes ikke resten.

Det kàn veldig godt stemme, at fjerning av bladverket gjør at potetene ikke blir melne. Til og med melne sorter er jo ganske faste om en høster dem tidlig. Men avlingen blir da langt, kanskje veldig langt mindre. Det jeg ikke sikker om heller er om de forblir faste utover vinteren. Jeg har flere sorter som er faste når de høstes, og så blir mer og mer melne ved lagring.

Det høres ut som Salvia at du godt kunne sette bomsikre fastpoteter til neste år, og lå dem gå hele veien? Men husk at de er nesten verdiløse til potetmos og all slags fantastisk stappe: så er en melen potet som feks gulløye tingen! ;)
Igangkomsten. Du verden, det ordet kommer ikke opp på søk på google en gang. Det er et veldig brukbart ord.

Jeg er forøvrig grovt uenig i at ikke alle gode poteter kan brukes til potetmos!
H2/H3 i hyttehagen
scrooge

Post by scrooge »

Poteten (riset) har nok også behov for og bruker næring fra jorden.

Fotosyntesen forenkles ofte:

Hvis karbohydrater (sukker, stivelse) er de eneste produktene ved fotosyntesen, noe det i praksis ikke er, kan prosessen karakteriseres slik:

6CO2 + 12H2O → C6H12O6 + 6O2 + 6H2O

https://snl.no/fotosyntese
island monkey

Post by island monkey »

Er det noen som har forsøkt det? Tar potetene skade av å bli liggende lenge i jorden etter at de er ferdig med å vokse?
"Forsøkt" er et for stort ord, det var heller latskap eller tidsmangel og slikt. Dessuten er det jo kjempe-uvanlig at poteter her fryser ihjel over vinteren, så vi pleier ha masse av disse "frivillige", er lett glemt ved innhøsting.
Erfaringen er blandet: jeg har gravd opp veldig gode poteter i februar, mars, men i andre år - og kanskje også andre sorter - er de fleste spist og ødelagt av mange hull, og små snegler og andre krypp har forsynt seg eller begynt å bo i knollene. Ta testen ville jeg sagt, men kanskje ikke med alle.
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

island monkey wrote:
Er det noen som har forsøkt det? Tar potetene skade av å bli liggende lenge i jorden etter at de er ferdig med å vokse?
"Forsøkt" er et for stort ord, det var heller latskap eller tidsmangel og slikt. Dessuten er det jo kjempe-uvanlig at poteter her fryser ihjel over vinteren, så vi pleier ha masse av disse "frivillige", er lett glemt ved innhøsting.
Erfaringen er blandet: jeg har gravd opp veldig gode poteter i februar, mars, men i andre år - og kanskje også andre sorter - er de fleste spist og ødelagt av mange hull, og små snegler og andre krypp har forsynt seg eller begynt å bo i knollene. Ta testen ville jeg sagt, men kanskje ikke med alle.
Takk :) Da tar jeg testen med litt av potetene. Det avhenger litt av hvordan vinteren blir. Kanskje må alle opp i november hvis det meldes mer enn et par frostnetter. Og kanskje kan de ligge til jul eller påske. Hvis de da ikke allerede er oppspist av oss tobente:)
salvia

Post by salvia »

Det du sier om fotosyntesen, Scrooge, det forstår jeg ikke noe av. Kan du si det i "menneske"språk, for de uinnvidde som ikke forstår formler? Det med "poteten (riset)" som har behov for næring fra jorden, jeg bryr meg jo mest om at selve potetknollen skal vokse, ikke riset - selv om riset er en nødvendig del av det hele - forstår ikke helt ?
scrooge

Post by scrooge »

Formelen sier at karbondioksid + vann + energi fra solen blir til sukker, stivelse + oksygen + vann (merk dette er ikke samme vannet).

C6H12O6 er glukose eller druesukker.

Hva ville vært poenget med å gjødsle potetåkeren om all nødvendig næring kom fra fotosyntesen? Settepoteten med sin iboende næring gror lett ris som når jordoverflaten. Andre næringsstoffer som ikke produseres under fotosyntesen som for eksempel kalium blir tatt opp fra jorden sammen med vannet, kalium har også en rolle under fotosyntesen.

Dette er komplisert og det er mye jeg ikke kan om temaet.

Om potetriset har det bra vil jeg anta at det også fører til bedre avling.

Videre lesning:

https://www.agropub.no/fagartikler/potetdyrking
island monkey

Post by island monkey »

Kanskje gir jeg glipp av noe, men ser ikke det ut om alle her er enige da?

Om du har nok potetplanter Salvia, er det vel best til å ta testen. Siden du ikke liker melen potet i egen hage, rekker det vel med 1 eller 2 planter som får gro til de visner. Så vitenskapelig behøver vi jo ikke sette i gang - eller du kann kalle det en preliminær prøvetakelse, a pilot.. ;)
Post Reply