Beskjæring av solbær og rips

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
pølsebob

Beskjæring av solbær og rips

Post by pølsebob »

Jeg vet solbær og rips tåler mye, men jeg har også ofte fått soppskadete busker, særlig av rips, om jeg beskjærer feil. Så spørsmålet mitt her blir: Er det best å skjære buskene helt ned? Ingen midt-på-grenen kutt slik som på frukttrær? Så kan jeg la årets og fjorårets grener stå. Jeg tenkte å gjøre dette om noen uker, og bruke avkutta kvister til stikling. Det har tidligere fungert helt utmerket.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
blys

Re: Beskjæring av solbær og rips

Post by blys »

Jeg kutter greiner helt ned så langt som mulig.
Jeg fjerner de eldste greinene og gjør beskjæringen normalt i februar/mars, men det kan sikkert gjøres nå også.
Solbær og rips tåler det meste er min erfaring.
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk for gode råd! Hva med busker som har bare én stamme nede ved bakken?
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
blys

Post by blys »

pølsebob wrote:Takk for gode råd! Hva med busker som har bare én stamme nede ved bakken?
Ikke sikker på hva du mener. Har busken bare en grein? Da er det vel ikke nødvendig med beskjæring, eller...?
pølsebob

Post by pølsebob »

Det er mange busker, og noen av de ser ut til å vare være en grein, ja. Tanken med beskjæring er jo at de må forynges for best mulig avling, og så er det jo voldsomt tett der imellom.
H3 øst for Bergen
island monkey

Post by island monkey »

Kan du ta et bilde av disse buskene, Pølse? Jeg synes det høres litt forvirrende ut også.
Vi hadde en nabo i min barndom med enorm hage, og hun "beskjærte" solbærbuskene ved å klippe av alle grener med bær på. De ble plassert like ved et stort bord, og så plukket vi bær sittende ved bordet. Det var så mange at selv friske veldig unge meg var veldig taknemlig for metoden..
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Smart dame, I M :) I år har jeg så mye rips og solbær at jeg tror jeg skal forsøke den beskjæringsmetoden. Jeg gjødsler ikke buskene, men mye hageavfall havner under buskene, og det blir tydeligvis satt stor pris på.
island monkey

Post by island monkey »

Ja, det var smart, men hun gjorde det bare med solbær, ikke rips. Grenene til rips bærer godt i flere år, så ikke skjær alle av!
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

island monkey wrote:Ja, det var smart, men hun gjorde det bare med solbær, ikke rips. Grenene til rips bærer godt i flere år, så ikke skjær alle av!
Tusen takk for advarselen. Jeg har noen mørke rips, svartrips, som endelig har fått mye bær. Da blir bare solbær klippet for plukking :)
pølsebob

Post by pølsebob »

Svartrips har jeg aldri hørt om, tror ikke de har det i botanisk hage en gang. Så spennende!

Solbærbuskene har vært svært effektive i noen år. De står i en blanding av sauemøkk, hageavfall, kompost og grus. Tette, fine busker som jeg tror bare er nødt til å tynnes ut litt.

Bilde skal jeg se til å få tatt snart. Mye besøk her ennå med den rare sommeren vi har hatt.
H3 øst for Bergen
Post Reply