Bittesmå chiliplanter, frukter som ikke vokser

Diskusjon rundt grønnsaker, krydder, bær og frukt i hagen.
Post Reply
salvia
Herdighetssone: H4

Bittesmå chiliplanter, frukter som ikke vokser

Post by salvia »

En elendig chilisesong har det vært. Som overskriften sier, bittesmå spinkle planter med ditto frukter. Hva skjedde?

Kan det være at de ikke har likt jorden de står i? De ble satt i en miks av kompostjord og gammel potteplantejord og det er nytt. Har brukt kjøpejord før.

Kan det være frøene, som vel er fra 5-6 generasjons selvdyrkede er "slitne" på noe vis? Men de spirte jo? (Husker ikke sorten lenger.)

De bittesmå fruktene er vel en følge av at planten selv er liten? Men hvorfor vokser ikke plantene i år? De er bare ca 13 cm høye, bladene er ualminnelig få og smale, fruktene bare som en halvveis utstrakt katteklo. Slett ikke som de lubne fine og mange 3 cm lange fruktene de fikk før i tida og selve planten var som en rund liten busk. Sesonger som også hadde variabelt vær, slik som i år.
Nienna
Herdighetssone: H2

Re: Bittesmå chiliplanter, frukter som ikke vokser

Post by Nienna »

Jeg regner med at du også har gjødslet. Så da er trolig svaret det du selv sier, at det er femte/sjette generasjon frø som er i ferd med å gå tilbake til en slags vill utgave. Hvis da ikke en eller annen sykdom eller uttøy har hemmet og misdannet veksten.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hvis du er glad i akkurat den chilien du har, så ta vare på nokre frø til neste år og prøv igjen. Kjøp også ein ny pakke frø og så litt av den også. Sjølv har eg ein pakke chilifrø (Jalapeno) som eg har brukt av i 3-4 år. Eg brukar vanleg plantejord frå butikken og mine planter blir minst 40 cm høge, har frisk farge og mange frukter. Eg treng berrre to planter + nokre til å gi bort. Frøpakken varer difor nokre år, så eg har ikkje hausta frø av egne planter.
Rosa Leander
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Det var ingen synlig sykdom av noe slag. Ikke insektsangrep heller. Nei, jeg tror nok det er å gi opp de frøene. Ny sort, nye frø, ny runde.
Post Reply