Hvordan redde 100 år gammel lønn med sykdom

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.

Re: Hvordan redde 100 år gammel lønn med sykdom

Innlegg gartner10 » 07 Feb 2010, 21:14

Skulle det komme opp slike rotskudd, riv de av helt inntil treet så snart de kommer og er grønne. Klippes de blir det mange ganger så mange nye. Rives de blir det ingen nye.
øystein, gartneren i Vestfold
gartner10

Herdighetssone: H3

Innlegg Mona H4-3 » 08 Feb 2010, 10:42

Det er vel forskjell på de forskjellige lønneartene?

Jeg har aldri sett rotskudd på min store spisslønn (men maange frøplanter).

Og så er det noe med alderen på treet, lønn er ikke av de som blir eldst.
Hva er forventet levealder på en spisslønn?
Brukerens avatar
Mona H4-3

Herdighetssone: H3

Innlegg Hanegal » 10 Feb 2010, 00:38

gartner10 skrev:Skulle det komme opp slike rotskudd, riv de av helt inntil treet så snart de kommer og er grønne. Klippes de blir det mange ganger så mange nye. Rives de blir det ingen nye.

Tror ikke jeg greier å rive de tykkeste, men tusen takk for tipset likevel - de små skal jeg nok klare! :)

Vet ikke hvilken art jeg har, men frøplanter setter den også i mengder, det er sant! Jeg får både i pose og i sekk her, kan man si, og jeg røsker opp lønnebarn så og si hele sommeren igjennom. :roll:
Et klikk for skogen!
Om vi systematisk begynner å kvitte oss med valgte mursteiner i dette huset vårt, risikerer vi at hele bygget raser sammen til slutt. Og da hjelper det fint lite at vi lot 99,99999% av steinene være hele og fine og på plass...
Brukerens avatar
Hanegal

Innlegg salvia » 14 Feb 2010, 20:51

Forventet levealder på lønn er jeg også veldig interessert i!

100-200 år har jeg fått høre, men det er jo veldig rundt regna.

Hilsen Salvia

PS: Lønnen "min" er vel en spisslønn, av den sorten som ikke får røde - bare gule blader om høsten.
Ingen rotskudd, men mengder av frøsådde.
salvia

Herdighetssone: H4

Innlegg Martin » 16 Feb 2010, 17:14

I dag drev Trondheim Bydrift og beskar en lang ale med lønnetrær.
Med denne tråden i bakhodet stoppet jeg opp og spurte om de var gartnere, og om dette var rett tid å beskjære lønn på. Gartnere var de, og de gjør det på denne tiden av praktiske hensyn.

Hvis man følger læreboka skal det helst gjøres rett etter løvfall om høsten sa han. Men de pleier å gjøre det på denne tiden pga ledig tid. Det har alltid gått bra. Om høsten er de opptatt med blant annet lønneløvet som må fjernes.
Brukerens avatar
Martin

Innlegg salvia » 18 Feb 2010, 00:32

Aha!!

Takk, Martin! Nettopp setningen "av praktiske hensyn" vs travelhets-problematikk på sensommer/høst kan være nettopp forklaringen på hvorfor anleggsgartneren her i gata foreslo februar. Han er super travel i sommer-halvåret. Og som du refererer, så pleier det likevel å gå bra, så derfor kan han ha sagt det sånn.

Jeg er spent på å se hvordan det blir med visning på utvalgte grener i år .. Kanskje retter det seg selv, som trebeskjæreren som var og så på det, sa.

Men gjør det det ikke, så får det bli skjæring på høsten for å fjerne de grenene som evt. fortsatt måtte ha mest gul sopp/lav/mose på seg.

Et 100 år gammelt tre som står godt plassert er ikke noe jeg ønsker å miste!

Salvia
salvia

Herdighetssone: H4

Forrige

Gå til Busker og trær

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 6 gjester