eldkvede

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
hagetrollet

eldkvede

Post by hagetrollet »

Har en stor og flott eldkvede som må flyttes nå. Noen som vet om den bør/må skjæres helt tilbake ( 10- 20 cm over bakkenivå) eller om det holder å bare redusere litt på høyden :?:
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: eldkvede

Post by gartner10 »

Skjær den hardt ned før du flytter den men etter at den har mistet alle bladene. Det ser ille ut men planta tåler flyttinga bedre da.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har ei gammal eldkvede som år om anna er blitt klipt heilt ned for forynging og forming. No har eg studert den nøye og det er på høg tid med ny nedskjering, for den blomstrar kun på toppen. Lenger ned er greinene bladlause og samanfiltra. Så er spørsmålet: er det lurt å skjere den ned no eller best å vente til etter blomstring? Den får uansett det meste av sommaren + hausten (Vestlandet) å "kome seg" på.
Rosa Leander
Martin

Post by Martin »

Min eldkvede har begyndt å blomstre nå, og jeg ville ha ventet.
Det blir jo ikke så lenge å vente til du kan beskjære den.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Spørs om man skal benytte fruktene da. Ville ellers tro det sikreste er å flytte så tidlig som mulig.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Takk for tilbakemelding. Mi eldkvede skal ikkje flyttast, men kraftig "friserast". Har nokre frukter i frysaren som vert årets gelè.
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Håper det er greit at jeg henger meg på denne tråden med et spørsmål :) Jeg har en storildkvede som jeg kjøpte i fjor. Kunne tenke meg å forme den slik at den går mer i høyden, og mindre i bredden. Ut fra bilder ser jeg at den vokser veldig i bredden. Lurte derfor på om det i det hele tatt lar seg gjøre å få til en mindre "krattete" busk uten å ødelegge både blomstring og fruktsetting.
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

No er det gjort. I går vart eldkveden utsett for ei"motorsagmasakre" og liknar no mest eit stykke stubbmark. Eg er ikkje i tvil om at den veks opp på nytt. Då skal eg gi den ei årleg klipp-og-tynn-behandling, så den ikkje blir eit kratt igjen.

Nienna: Sidan dette er ein ung busk, tek det ikkje lang tid før du har ein fin og smal busk. Klipper du nokre av greinene kvart år, samtidig som du tynner, vil du behalde både blomstring og fruktsetting. Lukke til.
Rosa Leander
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Rosa Leander wrote:No er det gjort. I går vart eldkveden utsett for ei"motorsagmasakre" og liknar no mest eit stykke stubbmark. Eg er ikkje i tvil om at den veks opp på nytt. Då skal eg gi den ei årleg klipp-og-tynn-behandling, så den ikkje blir eit kratt igjen.

Nienna: Sidan dette er ein ung busk, tek det ikkje lang tid før du har ein fin og smal busk. Klipper du nokre av greinene kvart år, samtidig som du tynner, vil du behalde både blomstring og fruktsetting. Lukke til.
Tusen takk for et godt råd :)
Post Reply