Mango

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Torill K

Mango

Post by Torill K »

Vi spiste Mango en dag og jeg fikk åpnet steinen og plantet frøet i en potte . Kan det bli en fin stueplante eller ?
aberf
Herdighetssone: H4

Re: Mango

Post by aberf »

Har aldri prøvd og heller ikke hørt om noen som har. Men det er jo spennende å prøve :) Vi får kanskje høre etter hvert hvordan det går?

Aud Berit
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Paul
Herdighetssone: H1

Post by Paul »

Hei! Det blir spennende å se om du får en flott stueplante. :D Men, jeg er litt usikker her; er det ikke steinen som er frøet, slik at hele steinen skulle vært plantet, akkurat som en plommestein eller et eplefrø? Man åpner vanligvis ikke steiner eller frø, så jeg håper du får det til!
Mvh. Paul
Torill K

Post by Torill K »

Du har sikkert rett i det . Nå har jeg rotet litt i jorda og det har ikke skjedd noe bortsett fra at "frøet " har
mugnet :? . Moro å prøve :D .
Martin

Post by Martin »

Paul wrote: jeg er litt usikker her; er det ikke steinen som er frøet, slik at hele steinen skulle vært plantet, akkurat som en plommestein eller et eplefrø?
Noen år tilbake gjorde jeg sånn som Paul sier både med mango og avocado.
Avocadoen spiret, mens mangoen tilslutt bare råtnet. Avocadoen er etterhvert blitt ei fin plante.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
pølsebob

Mango, jo da!

Post by pølsebob »

Jeg har prøvd å få mango til å spire før, og det er enkelt: Ta frøet ut av steinen, sett det i jord, hold det litt våt, så kommer det. Sist hadde jeg fått til et lite tre da det plutselig døde, jeg tror det ble for våt... Nå søkte jeg på "mango" på forumet her for å få tips til å unngå det, og håper noen andre har prøvd!

Slik var det nå i morges:
P1190208.JPG
Finner kanskje et bilde av hvordan det siste "treet" var like før det døde, men det hadde vokst seg til ca 40cm på noen måneder. Store, fine, litt klissete blader med glans - artig plante!

Og nå håper jeg å få det nye til å vokse seg fint, kanskje ha et lite bonsai-mango-tre? :mrgreen: Alvorlig talt, jeg regner ikke med frukt. Men det hadde gjort seg med et lite mangotre på det solfylte og alltid varme badet vårt. Bruker vanlig plantejord nå, men hadde tenkt å blande grus, jord og litt aske fra vedovnen sammen til ny jord om noen uker. Hva synes dere? Alt av tips er ytterst velkommen! :) Det er en god del videor om mangofrø på Youtube, men det meste faller tilbake på dette her:
However, even a mango tree growing in a pot still needs lots and lots of heat and sun in summer. Growing mangoes indoors won't do!
Kanskje flere hagepratere har lyst til å prøve å finne noen svarte svaner? ;)
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
pølsebob

Post by pølsebob »

Hm...ser at temaet enten ikke er interessant eller fortsatt ukjent. :) Jeg synes dette er en veldig fascinerende vekst! De første bladene med stamme ble bare "foldet ut" av steinen, et ferdig lite tre. Roten er ikke særlig stor ennå, så jeg nå da jeg pottet den om til en større potte med plantejord, grus og mye aske. Noen bilder:
Like etter bildet overfor er tatt - planten har reist seg.
Like etter bildet overfor er tatt - planten har reist seg.
mango1april.jpg (74.23 KiB) Viewed 11976 times
Det kommer farge i bladene.
Det kommer farge i bladene.
mango4april.jpg (140.77 KiB) Viewed 11976 times
Før ompotting.
Før ompotting.
mango9april.jpg (108.25 KiB) Viewed 11976 times
I større potte - med mange fyrstikker.
I større potte - med mange fyrstikker.
mango10april.jpg (133.19 KiB) Viewed 11976 times
Fyrstikkene, ja...jeg har et stort problem: Masse små fluer. De er egentlig mest glad i Amaryllis, har jeg skjønt. Dessverre lar de seg knapt påvirke av vanning. Tidligere har det vært nok å stikke fyrstikker ned i jorden, men det ser ikke ut til å holde lenger...jeg hadde mange larver allerede på mangokjernen:
Larver
Larver
P1190269.JPG (102.86 KiB) Viewed 11976 times
Hva gjør dere mot disse?? I den nye mangopotten står det noe rundt omkring 20 fyrstikker. Dreper det ikke fluene tar svovelen kanskje knekken på planten... :( Har dere tips, kom gjerne med de her!
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Martin

Post by Martin »

Jeg har ingen tips å komme med da jeg ikke fikk spiring,
men det er flott å se at du fikk det til. Fine bilder av mangoen som vokser.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk! Jeg tror det er i disse tider at mangoene i butikkene er modne - kjernene er i alle fall mye større og fyldigere enn til vanlig.
H3 øst for Bergen
Sigurd

Post by Sigurd »

Frøet som jeg sådde ble tatt ut av frøskallet og det var jo veldig stort. jeg plaserte det i en melkekartong like under jordoverflaten og nå er planten blitt ca. 12 cm høg. Den har veldig mørke blader og jeg har aldri sett en plante med denne mørke fargen før. Den må vel etterhvert bytte farge til normal grønnfarge, eller blir den noe i likhet med fargen på blolønn? :o
pølsebob

Post by pølsebob »

Så gøy! :) Bladene blir veldig mørkegrønne etter hvert, det tar litt tid.

Ompottingen min var vellykket. Jeg fikk drept larvene med masse fyrstikker (svovel) og aske-/grus-/jordblandingen blir vel godt tatt imot. Var litt redd for å miste ungplanten der et øyeblikk... Dette bildet er ti minutter gammelt. Du ser hvordan fargen på bladene har forandret seg kraftig:
P1190359.JPG
H3 øst for Bergen
Torill K

Post by Torill K »

Så flott den ble da :D . Ded er moro så lenge man har plass til dem :) .Jeg fikk ikke mitt frø til å spire , men hadde avokado et par år .
pølsebob

Post by pølsebob »

Jeg er litt forsiktig fortsatt, svak liten plante det der. Samboeren min hadde en rekke avokadoer før, men de ble aldri beskjært. Så de var litt sånn spinkle og rare, hehe. "Heldigvis" døde de under vinterflyttingen vår, om jeg får si noe så stygt. Har siden prøvd å få henne til å starte om igjen, men siden vi flyttet sammen har jeg alt ansvar for det grønne visst.

Når det gjelder mangotræet så håper jeg å komme så langt:
When the tree is one metre high, cut it back by a third so it branches.

When those branches get to a metre, cut the tips off again.

That should give you a nice shaped tree.
Litt vågal kanskje, men meningsløst å gjøre noe uten ambisjoner... :mrgreen:
H3 øst for Bergen
pølsebob

Post by pølsebob »

Nå er optimismen litt dempet. Flere blader blir brunrøde, og jeg aner ikke hva det kan være. Mulig at det blir for mye svovel lel da jeg skiftet ut fyrstikkene for ikke så lenge siden...!? Kjedelig.
P1190378.JPG
P1190377.JPG
H3 øst for Bergen
magnolia

Post by magnolia »

I stedet for fyrstikker kan du vanne med salmiakkvann. Det fungerer som gjødsel også. Men gjør ikke jorda altfor våt. Maurpulver kan vel også hjelpe, altså pulver eller spray mot skogsmaur.
Post Reply