Mango

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
KirstenHansen
Herdighetssone: H4

Re: Mango

Post by KirstenHansen »

Jeg synes det ser ut som om bladene er for tørre. Kanskje den skulle trives bedre om du dusjsprayet den? Og vann den fra fatet for da trives fluene mindre. Jeg gjør dette med dragefrukten min- den skal jo heller ikke trives innendørs etter sigende.
Torill K

Post by Torill K »

Bladene er ikke solsvidd da ?
pølsebob

Post by pølsebob »

Takk for svar. Jeg har stort sett vannet på skål, men har måttet gi litt ekstra vann ovenfra - potten er ganske stor og det var veldig tørt øverst. Planten står jo i kveldssolen på "troperommet" som badet vårt er. Men det bør den jo tåle? Det er også mye høy luftfuktighet fra badekar og dusj som gjerne holder seg en stund. Sprayer vann på den et par ganger i uken, alt ettersom når jeg kommer på det. Bladene har blitt ganske klissete også, lurer på om mangoen strever med hærfluelarver likevel... Fyrstikkene er tatt ut nå.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Hvordan står det til med mangoplanten nå? Har vært gøy å følge utviklingen!
Mathea

Post by Mathea »

Leste for ei stund siden at fyrstikkene som kjøpes nå er ikke så mye svovel som før,så dem har ikke samme virkning som dem som var i salg for lenge siden. Det var i forbindelse med fluer på planter jeg leste om det.

Ja,hvordan har Mangoen din det nå?
pølsebob

Post by pølsebob »

Ja, off... R.I.P., mangoen! :( Til syvende og sist vet jeg ikke en gang hva som gikk galt. Det så ut som den tørket ut, men jorden tørket bare ut hver 4.-5. dag og planten fikk vann etterpå, slik jeg hadde lest et sted er lurt for tropiske planter. Ei heller luktet det sopp av jordsmonnet, og jeg fant ingen av de gørre fluelarvene. Mulig grusen jeg brukte var forurenset, men det kan ikke ha vært salt, og det gir lite mening ift at planten tilsynelatende trivdes godt til å begynne med. For mye sol for en tropisk plante? Neiiii...ikke på Vestlandet. Så den der er bare kjedelig.

Men det er da kjekt at den lille dokumentasjonen her var til glede for flere enn meg! :) Veldig lett å få mangokjerner til å spire altså, men å holde vekstene i live...ikke lett.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

jaja... sånn går det noen ganger. Og stort sett uten at i hvert fall jeg aner hvorfor. Jeg drøyer det til over jul, så skal jeg i gang med mango-planting!! :-) Takk for inspirasjonen! :-)
Martin

Post by Martin »

Istedet for å kaste steinene fra et par mangoer, ble steinene plantet i dag.
Litt påskesyssel. Mangostein er lett å åpne ved å brekke steinen fra hverandre med kniv. :)
Mango stein.jpg
Mango steiner.jpg
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
aberf

Post by aberf »

Kanskje du lykkes denne gangen :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
pølsebob

Post by pølsebob »

Graver denne opp igjen. Vi har nå to svære mangotrær i stua. Har noen prøvd å se hvordan de reagerer på å bli beskjært? Det ene treet stanger i taket og holder på å vokse bortover taket.
H3 øst for Bergen
orm

Post by orm »

Så fikk du det til altså. Moro, men ikke lett med planter som blir så store.
pølsebob

Post by pølsebob »

Jeg beskjærte begge og det ser ut til å fungere helt greit. :)
H3 øst for Bergen
Siri K

Post by Siri K »

pølsebob wrote:Jeg beskjærte begge og det ser ut til å fungere helt greit. :)
Så bra! :)

Trær er litt vriene innendørs, men det kan jo være mulig.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply