Apeskrekk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Sigurd

Apeskrekk

Post by Sigurd »

Jeg har lest at Apeskrekken har bare han eller hun blomst på samme tre, men at det skal finnes tre som har begge blomstene. Her omtales det som vanligst er at begge blomstene finnes på samme tre - hva er riktig? : http://miljolare.no/data/ut/art/?or_id=3984
sciadopitys

Re: Apeskrekk

Post by sciadopitys »

Apeskrekk (Araucaria araucana) er vanligvis særbu, men det er ikke umulig at det kan finnes eksemplarer som er sambu.
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg blir bare mer og mer forvirret av det skrevne ord, les her om kongler : http://no.wikipedia.org/wiki/Skjellgran
Finnes det Han og Hunkongler da?
Sigurd

Post by Sigurd »

Her dukker det opp hankongler, nederst på siden - aldrig hørt dette før - merkelig, så disse konglene må da produsere pollen ; http://en.wikipedia.org/wiki/Araucaria_araucana
Homer 66
Herdighetssone: H2

Post by Homer 66 »

Ja, hos Apeskrekk er det hann og hunnkongler, hannkonglene er avlange og ligner tradisjonelle konger mens hunnkonglene er runde og kan være like store som volleyballer.
Jeg har høstet frø fra mange forskjellige trær i Bregensområdet, alle trærne har vært sæbu, dvs hunntrær.
Jeg har registret at du har en viss interesse for Apeskrekktrær, en ting man må tenke på når man planter disse trærne er at de blir ganske omfavnsrike når de blir store. De siste 10-15 årene har det Bergensområdet blitt saget ned ca. 10 store fullvoksne Apeskrekktrær, synd, men eierene har gått lei av å ha det halvmørkt i Hagene sine.

Homer
Hagen er en jungel
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg tenker vel at bestøvingen av hunblomstene skjer i blomsterstadiet og at konglene dannes når blomstene (han og hun) har gjordt sin plikt. Utvilkling til kongler må starte etter vellykket bestøving. Hankongler settter derfor ikke frø mens det er overlatt til hunkonglene, men hvorfor dannes hankongler etter blomstring? - finner ingen fornuftig forklaring på det.
Sigurd

Post by Sigurd »

Muligens har jeg en ide som kan forklare det likevel. Arten er veldig gammel - helt fra Dinosauroenes tid. At det på et tidlig stadium hadde disse treene blomster med både støvbærere og fruktemne. Med tiden er dette ikke bra da en lett får innavl i slekter og dermed degenerering over tid, ført til at det dannes rene hun og hanblomster på atskilte trær men evnen til å danne kongler er fortsatt tilstede på hanblomstene selv om disse ikke har noen betydning for slektens utvikling.
Homer 66

Post by Homer 66 »

Sigurd wrote:Muligens har jeg en ide som kan forklare det likevel. Arten er veldig gammel - helt fra Dinosauroenes tid. At det på et tidlig stadium hadde disse treene blomster med både støvbærere og fruktemne. Med tiden er dette ikke bra da en lett får innavl i slekter og dermed degenerering over tid, ført til at det dannes rene hun og hanblomster på atskilte trær men evnen til å danne kongler er fortsatt tilstede på hanblomstene selv om disse ikke har noen betydning for slektens utvikling.
Du kan ha delvis rett, men hankonglene dannes tidlig på våren og det er det som er blomstene, det kommer pollen ut av konglene, de konglene som detter ned under blomstringen er meget populær blant diverse insekter, de spiser innholdet i konglene med stor appetitt.

Homer
Hagen er en jungel
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Kongla er bærer av de cellene som står for formering. De som skal fly av gårde i hopetall. Kongla er en slags flyplass. På hunnkongla er det eggceller. På hannkongla er det pollen. Pollene flyr av gårde gjennom lufta (Da er det jo praktisk å starte fra en slik kongle). Når eggcellene har blitt befrukta og blitt frø, har de sjølsagt også en slik kongle å ta av fra. http://en.wikipedia.org/wiki/Conifer_cone
Sjøl om apeskrekktreet tilhører en utviklingsvei som få andre ligger langs, er arten like moderne som alle andre nålevende arter. Utvalget har gjerne skjedd i forhold til andre parametre. For å ta et bilde: Dagens haier har utviklingstrekk som kan karakteriseres som mer opphavelige enn beinfiskenes. Haier (og rokker) har heller 'utvikla' sanseapparatene i hoderegionen til gedigne nettverk av allskens informasjon. Reine jagerflyet!
Så apeskrekktreet kan gjerne ha utvikla avanserte formeringsstrategier, videreutvikla sitt særegne utviklingsprinsipp videre.
Men hva som er primitivt og avansert er jo tildels en håpløs diskusjon. Enormt mange av våre gener er jo danna og ferdigutvikla (så langt) for millioner av år sida. Titalls og hundretalls. Ettersom de er konservative - ta foreksempel firbeintheten og inndelinga av enkeltbeina fra skulder (hofte) og ut til pekefingerens ytterste ledd - bibeholder de trekk fra dinosaurtida. Artig å tenke på her jeg sitter og skriver... Med to pekefingre!
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Homer 66 wrote:Jeg har registret at du har en viss interesse for Apeskrekktrær, en ting man må tenke på når man planter disse trærne er at de blir ganske omfavnsrike når de blir store. De siste 10-15 årene har det Bergensområdet blitt saget ned ca. 10 store fullvoksne Apeskrekktrær, synd, men eierene har gått lei av å ha det halvmørkt i Hagene sine.

Homer
A specimen 223 cm dbh and 50 m tall, shown at left, is recorded from Parque Nacional Conguillío in Chile (IDS 1991). There are narrative reports of trees up to 50 m tall and up to 250 cm dbh (Veblen and Delmastro 1976, in Gallo et al. 2004).
ar-ar10.jpg
http://www.conifers.org/ar/Araucaria_araucana.php

Med ett slik tre er hagen min ferdig fylt opp.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
pølsebob

Post by pølsebob »

@Homer 66, ser du har samlet inn frø i Bergensregionen. Har du fått avlet frem trær selv også? Vi har en nabo som har et staselig apenes skrekk tre i hagen sin, og jeg har aldri sett kongler på det (har bodd her i vel tre år). Og har du fått smake på nøttene? Jeg har hørt at de skal smake som cashewnøtter, men at det ble slutt på kommersiell satsing fordi trærne må være 60 (?) år gamle før det blir bizznezz. Er litt interessert i dette, selv om jeg definitivt ikke har plass i hagen.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Homer 66

Post by Homer 66 »

Ja, jeg har klart å få opp noen småtrær. Frøene smaker som ferske erter, skal være gode ristet, har ikke prøvd det selv.

Homer
Hagen er en jungel
pølsebob

Post by pølsebob »

Så morsomt! Post gjerne noen bilder om du har.
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har nå 28 stk. små trær som står i melkekartonger, de ser ut til å befinne seg vel i kartongene. Jeg har et tre i hagen, ca. 180 cm høgt - det tåler masse snø - uten skader. :)
Martin

Post by Martin »

Jøss, 28 apeskrekker. Så artig. :)
Men pass deg for vårsola. Den har svidd min plante flere år, og de brune flekkene har den med seg videre.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply