Apeskrekk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
pølsebob

Re: Apeskrekk

Post by pølsebob »

Apeskrekskog må vel være en apemareritt da? :D Fantastisk! Ikke noe spesielt vanskelig, vanlig fremgangsmåte? Vil prøve dette til høsten jeg og...
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Men pass deg for vårsola. Den har svidd min plante flere år, og de brune flekkene har den med seg videre.
Det er utrolig hvor stygg en vinterskadet apeskrekk kan være og likevel komme seg. Den har evne til å danne nytt toppskudd, og om den skuddfryser, dannes det nye skudd etter lang tid. Ikke fjern en plante om det er mye brunt på den. Eldre planter tåler mye mer. Selv i en vinter med "bare" 10-12 minusgrader kan planten skades - selv om eldre, etablerte planter (med best mulig proveniens) kan tåle - 20 C uten skader. Det er ellers ganske imponerende at den greier seg i Norge langs de beste kyststrøkene i sør når man vet hvor den stammer fra.
Bjørg

Post by Bjørg »

OPS !! Der fikk jeg noe å tenke på. Jeg har to små frøsådde Apeskrekker som står i et vindu i gammel hagen og koser seg Der er der sol fra tidlig morgen eller når sola kommer opp på denne tida og til sola forsvinner for kvelden.
Nå vet jeg hva jeg må. Trekke de litt bort fra vinduet eller rettere ut av vinduskarmen. For disse to viljeg beholde mest mulig inntakt.
DSC_0034.jpg
Sånn ser de ut og det er vel tålig som planter som spirte i Mai eller deromkring i 2012. De er ca 10 til 15 cm høye.

Bjørg
Martin

Post by Martin »

Bare for å rydde bort eventuelle misforståelser.
Min småskadde apeskrekk står ute i hagen.
Inne vil de sikkert ha så mye lys/sol som overhodet mulig på denne tiden.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja men kanskje ikke akurat midt i vinduet mitt i solsteiken. :shock: Så jeg trekker de nok inn et stykke ja. Og godt lys får de nok den stunda som er igjen av denne vinteren og før de skal ut i drivhuset.

Bjørg
pølsebob

Post by pølsebob »

Flott bilde, Bjørg!
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja det er to søte småplanter jeg fikk frem. De ser sunne og sterke ut så jeg lever i håpet om at de skal bli store før jeg tar kvelden. :)
Og nå er de satt inn i et vindu uten den sterke sola i så mange timer. Godt det ble tipset om solsviing jeg tenkte ikke på det,

Bjørg
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Plantene tåler mye sol om de står inne i vinduskarmen i et uoppvarmet rom. Det er når plantene står i frossen jord, og vårsola skinner, at plantene blir svidde. Det har vært og er mye barfrost her for tiden. I dag ble det 10 C i skyggen og sikkert langt over 20 C i sola, men om nettene er det mange minusgrader fortsatt..
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Det har vært lite fokusert på proveniens (klimarase) og voksested når det gjelder Araucaria araucana, men det finnes åpentbart mer eller mindre herdige provenienser. Det kan være vanskelig å sammenligne hardførhet om plantene ikke er like gamle da eldre planter tåler mye mer en unge planter. Dessuten vil planter som står i tung og næringsrik jord, oftere fryse tilbake enn planter som står i mager sandjord. Det kan også være en klimasone i forskjell innenfor et relativt lite område. I min hage er det en del som har tele i jorden ca, 1 måned lenger enn den delen der telen slipper først. Tilgang på sol og varme kan variere mye. Om våren vil det kanskje være gunstig at en plante ikke blir utsatt for mye sol når jorden er frosset. Om høsten er det viktig at plantene får nok varme slik at avmodning skjer før vinteren.
Sigurd

Re: Apeskrekk jeg har

Post by Sigurd »

Merkelig tre denne Apeskrekken. Treet`jeg har hadde mange brune nåler, men jeg tok en titt i dag og bare 3-5 nåler viste litt brunfarge, så det ser ut til at nålene ikke tar skade om det ser slik ut p.g.a. brunfargen som oppstår etter en kald vinter.
Frøplantene som har stått i et relativt kaldt rom har også overlevet, 3-4 har nok sakt takk for seg men svinn må en jo regne med. I dag tok jeg og flyttet de til et varmt rom og gav de godt med vann-håper at dette også vil gå bra.
Bjørg

Post by Bjørg »

Har sett meg ut en Apeskrekk på 40 cm til kr200. Er det billig eller dyrt dere som har kjøpt.??

Bjørg
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Bjørg - det er "gi-bort-pris"!
Jeg har et 70 cm tre jeg fikk på Rom Hagesenter. Prisen var 2500.
Jeg fikk det som gave, fordi jeg hadde gjort en jobb der.
Dag
Bjørg

Post by Bjørg »

OK Dag. :lol: Hadde vel en misstanke om at dette var billig ja. Der var ei som sa til meg at hun hadde observert et på 40 cm til kr800 og da tenkte jeg mitt. Så nå så. :)

Bjørg
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Jeg så en plante til 7500 kr. Den var ca. 1,5 m. Senere fikk jeg fatt i to planter til 2200 kr (for hver), og de var nesten like høye. De har greid denne ugunstige vinteren uten skade. Det samme har en plante på 40 cm også greid mens to andre har fått en del skader, men de pleier å komme seg igjen. Laveste temp var -13 C. Det finnes et tre som er ca. 30 år gammelt her på Sira, og det er helt uten vinterskader. Laveste temp. registrert de siste 40 årene var -19,3 C i februar 1985.
Attachments
ArauDIM.jpg
pølsebob

Post by pølsebob »

Bjørg, hvor får du det treet fra?
Sigurd, må man simulere vinter, er det det som tok knekken på de avleggerne?

P
H3 øst for Bergen
Post Reply