Apeskrekk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Bjørg

Re: Apeskrekk

Post by Bjørg »

pølsebob wrote:Bjørg, hvor får du det treet fra?
Sigurd, må man simulere vinter, er det det som tok knekken på de avleggerne?

P
Jeg får det kanskje om jeg vil ha det. Men hvor jeg har tenk å hente det får bli en hemmelighet en så lenge. Litt alvorlig jeg har jo to gode frøplanter. De setter vel igang og vokser nå når de bare kommer inn i varmere omgivelser. For som med Sigurd. Mine har stått kaldt i vinter for å hindre de i å vokse å gro på den kaldeste årstida.
Så hvor mange Apeskrekk kan du egentlig ha i hagen selv om det bare koster 200 kr. Ja jeg vet de er sentvoksende.

Bjørg
pølsebob

Post by pølsebob »

Hehe, godt poeng med plassen. Jeg har faktisk ingen opplagt plass, men kunne jo tenkt meg å rydde litt i hagen. Mer fascinerende vekst enn våre ørten rhododendron i alle fall. :)
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Her er et velvoksent eksemplar v/Tjugum Prestegård, nær Balestrand.
Skal man oppleve det så stort tre, bør man bli mellom 150 og 200 år gammel :D
http://www.google.no/imgres?imgurl=http ... AA&dur=762
Dag
Bjørg

Post by Bjørg »

Ja ingen av oss blir vel så gamle Dag. Vi får vel nøye oss med de åtti eller der omkring. Men der står et pent eksemplar borti Mandal. Skal se om jeg husker å ta med fotoapperatet og få tatt et bilde. Skal vell være et ved Arkivet her i Kristiansand også. I en av privathagene der Synes jeg husker fra gammelt av. I tilfelle jeg husker rett så var det også et gammelt og digert et.

Bjørg
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Bilde av et gammelt tre i Haugesund. Er sikkert nesten like gammelt som huset. Bildet ble tatt 31. oktober 2012. Se også bilde av nytt skudd som "reparerer" toppen som er skåret bort på grunn av frostskade. Året etter er det dannet et vertikalt toppskudd som er 40 cm langt. Ikke fjern en vinterskadet plante for tidlig!
Se også bilde av nytt toppskudd! Storvakkert!
Attachments
Nytt toppskudd
Nytt toppskudd
Skade/nytt skudd
Skade/nytt skudd
Gammelt tre i Haugesund.
Gammelt tre i Haugesund.
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Vel 30 år gammel Araucaria araucana på Sira, Vest-Agder. Legg merke til at skuddspissene henger. Planten er stresset av tele i jorden - kombinert med sterk sol.
Attachments
30 år gammel Araucaria araucana på Sira.
30 år gammel Araucaria araucana på Sira.
Bjørg

Post by Bjørg »

Har ikke vært opp bak Arkivet og sett etter det store Apeskrekk treet som skal stå der. Men har tatt bilde av det som står i Mandal Ikke så stort som det dere viser men det er et pent tre.
DSC_0021.jpg
Hvor høyt det er? Aner ikke men to meter er det nok. Men hvorfor har de skava av stammen nede. Eller har de ikke det. Er det treet som vokser sånn.
DSC_0020.jpg

Her sees det bedre kanskje.

Bjørg
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Fine bilder av fine trær. Grunnen til at treet er beskåret nederst, skyldes nok at det er vanskelig å slå plenen nær en Araucaria, og de nederste greinene er absolutt ikke særlig behagelige å komme bort i. Dessuten er gjerdet relativt nær treet. Vanligvis skal man ikke beskjære en Araucaria. Den tåler det, men det kommer rikelig med kvae, og formen på treet blir mindre pen. Så plant slike trær der det er plass nok. De er finest med greiner helt ned til bakken, synes jeg.
Bjørg

Post by Bjørg »

Denne her fikk jeg kjøpt denne helga . Den er 35 cm og er tålig bra på formen. Kr 199. Ikke så verst det da.
DSC_0048.jpg
Kunne godt tenkt meg en til men det får kanskje være nok med Apeskrekk for denne gang.

Bjørg
pølsebob

Post by pølsebob »

Den er jo fin allerede! :)

Her på neset er det, som sagt, to store apeskrekktrær. Jeg fikk endelig tatt et bilde av ett av de. Det er stort og ser litt spinkelt ut på mobilbildet, men fargen er råflott og træet er på alle måter imponerende. Det andre træet er omtrent like stort, men det står gjemt bak en låve...
Attachments
2013-04-12 13.32.10.jpg
H3 øst for Bergen
Interessert i forest gardening, mat- og nyttevekster, stiklingsformering og å skape velfungerende økosystem i hagen
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Nydelig bilde. Apeskrekken bør absolutt ha god plass rundt seg. Den kan bli ganske stor, og i en slik vakker natur som bildet viser, kommer den til sin rett! Det er ganske artig at en slik plante trives i det tøffe norske klimaet! Mange koniferer (bartrær) og andre planter (f. eks. Rhododendron) har fått store skader etter barfrost i vinter, men apeskrekken har klart seg bedre enn mange andre planter. Og: Ikke gi den opp om den er blitt brun både her og der. Den har en egen evne til å komme seg igjen.
pølsebob

Post by pølsebob »

Ja, det er majestetiske vekster. Jeg skulle gjerne ha visst hva disse asketiske vestlandssjelene betalte for trærne sine for en generasjon eller to siden.

Det kan forresten se ut som om vi mistet en av våre store rhododendronbuskene i vinter - den vakreste, røde. Det kom veldig overraskende på meg. Er det meningsfylt å skjære slike planter helt ned nå og håpe på at det er et fnugg av liv igjen i røttene?
H3 øst for Bergen
sciadopitys

Post by sciadopitys »

Se tiden litt an. Mange rododendronbusker vil se miserable ut etter en vinter med mye tele i jorden. Det kan komme nye skudd fra basis.
pølsebob

Post by pølsebob »

Ok, takk. Håper på det beste! :)
H3 øst for Bergen
beng222
Herdighetssone: H1

Post by beng222 »

Til Bjørg og alle andre som bor i Kristiansandsområdet. Det står en stor ( 6-7m?), men ikke så veldig fin apeskrekk på Agder botaniske hage. En ganske stor og veldig fin i svandamsveien på fiskåtangen. Det er en fint eksemplar vis a vis gamle ringveien kiosk i Vågsbygd og det står et flott eksemplar ved hagesenteret ved Søgne gamle prestegård.

Jeg kjøpte en apeskrekk på samme størrelse som Bjørg for 4 år siden, men den har ikke blitt noe særlig større. Den har fryst tilbake for så å komme med nye skudd, for så igjen å fryse tilbake. Den kom med mange nye skudd i fjor, men har fått juling igjen denne vinteren. Om den klarer å vokse seg stor så vil den få en snodig form. 199 var da veldig billig til å være i Norge. Jeg ga 700 på bo grønt i Vågsbygd, men de kan da kunsten med å ta seg klekkelig betalt.
Post Reply