Plassering og stell av vrihassel

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
salvia
Herdighetssone: H4

Plassering og stell av vrihassel

Post by salvia »

Vrihasselen jeg plantet for noen år siden sluttet å vri seg veldig fort. Den står nå der, men det er ikke noe vri-moro med den.
Nå har jeg kjøpt en til, og lurer å hva som er en gunstig plassering for den, både estetisk sett og med henblikk på plantens trivsel. Og hva skal man gjøre for at den skal fortsette å vri seg?
Hekkik
Herdighetssone: H5

Re: Plassering og stell av vrihassel

Post by Hekkik »

Gosj så irritert jeg var på den da jeg tok utdannelsen min. Coryllus avelana contorta... Det ville bare ikke sitte. Kjenner jeg fortsatt får eksamens nerver ved tanken :wink:
Den skal ikke ha behov for spesielt stell. Men hvis du bare får rette greiner så er det villskudd du får. De kvitter du deg enklers med ved å rive de av. Den er treg de første årene, men tar seg opp etterhvert. Husker vi fikk den i bryllupsgave for hundre år siden. Synd jeg ikke tok den med meg da vi flyttet :(
Kunsten å være lykkelig består i å gjøre sine gleder enkle:)
salvia

Post by salvia »

Var det navnet eller vekstmåten dens som frustrerte?
Da har jeg funnet en vegg den kan ha som bakgrunn. Hermer litt etter Martin, han la ut et lekkert vinterbilde av sin en gang. Så får jeg følge med, og evt. rive. Den som ikke er krøllete lenger, er det noe håp for at den kan krølle seg igjen? Det blir ikke stort igjen om jeg river vekk alt som er rett.
Hekkik

Post by Hekkik »

Det var nok navnet.... Blæ.... Høres mesten ut som alt over podestedet er dødt og det som kommer er vanlig hassel. Du kan jo evt gi det et år til og se. Skal krysse fingrene jeg :)
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

De grenene som er rette, vil ikke bli vridd. Det er, som heidi skriver rotskudd, fra under podestedet og det er vanlig hassel :( Med andre ord, bare å fjerne. Er det noen, om enn få, vridde grener igjen, er det fortsatt håp :)

Jeg var litt smartere en Heidi og tok med med vår vrihassel (som også var bryllupsgave) da vi flyttet. Den sturet veldig den første sommeren, men etter at den fikk etablert seg igjen har den vokst fint. Måtte faktisk klippe den litt i sommer, for at den ikke skulle ta fullstendig overhånd i bedet :)
island monkey

Post by island monkey »

Vridde hjelmen fra Avella..
Merkelige bryllupsgaver da. Er det ment som symbol for ekteskapet?
I så fall spår treet ditt best Salvia! ;)
salvia

Post by salvia »

Det er da enda noe, for det er ikke en eneste vridd gren igjen på plante nr 1. Nå er nr. 2 i jorda, og den skal jeg følge bedre med på.
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Det skal sies at det var vi som valgte Vrihasselen, som en del av et gavekort vi fikk til bryllupet. Det var altså ingen som kjøpte den til oss sånn direkte ;)
Hekkik

Post by Hekkik »

Vrihassel var veldig nytt og eksotisk da vi fikk det i 1994. Fikk det av barnehagen jeg jobbet i sammen med en bok som barna hadde tegnet. Personlig synes jeg trær og planter er geniale gaver. Det er noe som kan vokse sammen med barnet, ekteskapet eller vennskapet. Lurer litt på om ikke det vi fikk sluttet å vri seg en eller annen gang tidlig på 2000 tallet. Kremt, kremt.... For å si det sånn vi er ikke vi lenger. Men bare gode venner som har felles barn og nye kjærester ;)
Martin

Post by Martin »

Jeg husker ikke hvilket bilde jeg la ut Salvia.
Men jeg fulgte bare råd fra diveres hagebøker angående plasseringen.

Min vrihassel står i vanlig hagejord. Godt synlig fra både kjøkken og stuevinduene.
Det er jo om vinteren de nakne og vridde grenene trer best fram. Den er minst 3 meter høy.
Om sommeren gjør den lite av seg.

Jeg har også hatt villskudd som jeg fjernet da jeg ble klar over hva det var.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
salvia

Post by salvia »

Ja, det er nettopp den vintergleden jeg er ute etter.
Martin

Post by Martin »

Jeg har to gamle busker med krokhassel/vrihassel, og denne har ikke gjort noe av seg tidligere.
Den var plantet litt dumt med tanke på prydverdien om vinteren. Den var lite synlig der den står.
Men hagen har endret seg i den siste tiden, og nå står den i motlys av drivhuset.

Det var en effekt jeg ikke har tenkt på i det heletatt. Bare ren flaks. :)
Krokhassel vrihassel.jpg
island monkey

Post by island monkey »

Verden er så urettferdig! Hvorfor det skulle bli akkurat deg som skal få flaks av denne sorten fatter ikke jeg Martin?! Jeg ville trodd at omgivelsene dine hadde allerede nådd toppen av vakkerhet, men neida, neida.. ;)
Utrolig flott! De burde plantes hos syke og eldrehjem og slikt, en kan se på det lenge.
Inger E

Post by Inger E »

Ein slik har eg og utanfor soverommet. Må ha noko å sjå på når eg står opp! Den var stapp full av ganske lange raklar før jul. Dei har vel frose i den bråkulden vi fekk i jula. Det gjekk fort frå null til minus tjue.
Martin

Post by Martin »

Dette har jeg ikke sett før.
Vrihasselen, på bildet ovenfor, får frukter.
Gammel vrihassel med frukter
Gammel vrihassel med frukter
Post Reply