Misteltein

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Sigurd

Misteltein

Post by Sigurd »

Jeg har sådd Mistelteinfrø i mange-mange år, uten at de har lykkes, men nå fikk jeg en gledelig overraskelse når den likevel har slått til i en Asal. Den må nok ha etablert seg for noen år siden, men har gjemt seg godt. Skuddene er nå blitt ca. 10 cm lange og den gror på selve stammen. Det var virkelig morsomt å få dette til, synes jeg da og jeg skal fortsette å så nye frø i år, det gjelder altså å ikke gi seg med et eller to forsøk, når det gjelder hageplanter. :o
Last edited by Sigurd on 25 Mar 2014, 16:47, edited 1 time in total.
SÅN
Herdighetssone: H5

Re: Misteltein

Post by SÅN »

Du husker at nu er det tre fredet, det er alle trer med misteltein, så nu må du ha tillatelse for at fjerne det!
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg takker for infoen om fredning av tre`et og jeg skal informere naboen, - kan jo tenkes at han/hun ønsker tre`et fjernet.
island monkey

Post by island monkey »

Hei Sigurd, så spennende, gratulerer. Jeg har forsøkt et par ganger også, uten hell så langt. Kan du ta et bilde - det ville vært innimari stas å få se!
Men takk for meldingen - det skal gjentas her også og i alle år. Jeg er veldig glad i misteltein.
Kirsten

Post by Kirsten »

Ja, veldig spennende at du har lykkes med misteltein! Hvordan gikk du frem? Jeg har tilgang til frø, men er usikker på om de skal sås ferske eller etter kuldebehandling. Hvordan får du frøene til å feste seg, og bør de sås på gammel eller ny ved?
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg pleier å gi et snitt i barken og så kliner jeg frøet inn i snittet. Ser at der frøene spirer av seg selv, etableres de gjerne på UNDERSIDEN i greinfestet. I min Danske Hage bok skriver Olaf Olsen : Mest utbredt på løvtrær, især på Æble, Røn, Tjørn, Lind og Poppel sjeldnere på Pinus og Abis. Bladene er : 3-5 cm lange og blir godt og vel 1. år (13 mnd.) gamle. Hvert gaffelledd ender med en kort blomsterstand (kvast) af 3-5 siddende, gulgrønne blomster. De er tvebo og åbnes fra mars til april/mai og modnes fra april.(gjelder Danmark)
Jeg mener at en bør vente med å så bærene til de er modne eller like før. Naturlig kulde behandling har de fått når de høstes. Olsen mener de bør såes på blyanttykke grener - min plante har etablert seg på stammen. Bilde kommer om noen dager når solen igjen skinner.
Kirsten

Post by Kirsten »

Takk! Da prøver jeg å få tak i frø etter påske og sår dem umiddelbart :D
Kirsten

Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg tok nok feil på vertstre`et, som viser seg å være Hagtorn og ikke Asal og den er nok eldre og større en jeg trodde men blomst på den kan jeg ikke se enda.
Attachments
misteltein i tre
misteltein i tre
Last edited by Sigurd on 25 Mar 2014, 07:48, edited 1 time in total.
Kirsten

Post by Kirsten »

Morsomt å se!
Kirsten

island monkey

Post by island monkey »

Kjempekjempeflott!! Det var nok et forsøk fra for fire år siden.. størrelsen er slett ikke så verst i det hele tatt!
Her er en nydelig side om misteltein. Hos oss kan den 'sås' til omkring april antakelig, så dere har kanskje litt mer tid. Sett i gang Kirsten! ;)
Hvor kald er vintre hos deg til vanlig forresten Sigurd? Det gror mye misteltein her, men veldig lite i Scottland.
Kirsten

Post by Kirsten »

Det er litt uklart for meg hva som får misteltein til å trives. Vinterklima alene er det ikke. Norges største forekomst er i Horten / Borre som helt klart har mildt klima til å være på Østlandet, men som likevel har mye varmere og tørrere somre og langt kaldere vintre enn Sørvestlandet.
Kirsten

Sigurd

Post by Sigurd »

Det er en kjempebra side som vises til `Her` av island monkey. Jeg er også spørrende til trivsel stedet til planten men jeg tror at `så tidspunktet` kan være avgjørende, fordi frøet trenger sevjen for å kunne vokse. Jeg har tidligere ment at det også kan skyldes mikrostoff i jorden som manglet, eller at immun forsvaret avviste frø plantens forsøk på å etablere seg. Håper på at det er så tidspunktet som er det riktige svaret Overrasket info. om at det må såes masse bær for å få et sikkert resultat. Vinterklimaet her på Sørlandet er bedre her enn i Horten og Oslofjorden. I Sverige er det bare 1. område som Mistelen trives i og vinter klimaet ser ikke ut til å være særlig gunstig der.
Sigurd

Post by Sigurd »

Hadde vært spennende å se om det er forskjell på blomstringstidspunktet til planten her og i Horten området. Er det noen i det område som kan gi info. om dette tro?
island monkey

Post by island monkey »

Jeg har 'sådd' mer enn 40 for et par dager siden, og alle ser ut til å sitte bomfast, tross av mye regn og hagl. Så jeg får inspisere grenene med lupe, fremover.
Hos oss skal de blomstre ganske tidlig om våren, og det sies at de lukter godt, men det kan du altså finne ut av nøye iår Sigurd. Ellers finnes det ikke flere anvisninger til dyrking. Men det lår seg gjøre, for det er noen som selger epletrær med ferdige mistelteinplanter på. Flere, så en har begge kjønn på ett tre og får bær. Uheldigvis er det ikke min erfaring at nederlandske spesialdyrkere pleier gi en mye informasjon..;)
Sigurd

Post by Sigurd »

Kirsten ! Du må skaffe bærene nå, ikke vente til Påsketider og husk at de ikke må opp bevares i mørket. Jeg besøkte Dømesmoen i dag og på de trærne der (3. stk.) var mistel buskene ribbet for bær. Jeg fant 5. stk. som var igjen på 2. avbrutte greiner som lå på bakken, disse tok jeg med og skal så de når jeg er sikker på at sevjen strømmer i hagtorn trærne her. Spennende å se om det må være sykronisering mellom spiring av frøet og sevje tilgang på verts tre`et - i alle fall ikke for stor tidsforskjell tror jeg.
Post Reply