Misteltein

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Sigurd

Re: Misteltein

Post by Sigurd »

Siden bærene på buskene må være plukket av personalet på Dømesmoen , kan det skyldes at spredning til frukthagene ikke kan komme fra buskene som vokser der. Siden trærne som mistelteinen vokser i jo er fredet og ikke kan hugges - er det forståelig at ledelsen på Dømesmoen vil sikre seg at eventuell etablering hos en fruktdyrker i distriktet ikke kan ha kommet fra buskene de har.
Bærene og bladene brukes jo også i forskning til medisin mot flere sykdommer og kan ha blitt tilsendt en eller flere forskergrupper.
Kirsten

Post by Kirsten »

Sigurd wrote:Kirsten ! Du må skaffe bærene nå, ikke vente til Påsketider og husk at de ikke må opp bevares i mørket.
Takk for tips, Sigurd! Jeg er redd for at jeg i beste fall kan få frøene tirsdag etter påske, men jeg skal i hvert fall huske å be om å få dem så ferske som mulig og oppbevart lyst :D
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg har enda ikke sådd mine frø, men nå tar jeg sjansen. Jeg har hatt bærene mine ute om natten og tatt de inn om dagen - dette for å prøve å få tilnærmet naturlig oppbevaring av frøene før såingen.
Nå tror jeg at fredningen av trær i frukthager er tillatt for hogst, ellers vil det jo bli store ulemper for fruktdyrkerne. Fredningen gjelder nok trær i utmark - muligens også i parker og gatetrær. Oppdaget at misteltein vokser i 3. områder i Sverige og ikke bare på 1. område, som jeg nevnte tidligere i mitt innlegg, - så en korrigering her.
island monkey

Post by island monkey »

Her er en god link til, Sigurd.
Gurimalla, en skal ikke 'hang about' når en ønsker seg misteltein da, det tar så lenge.. Og du har fått det til! :)
island monkey

Post by island monkey »

Ho, ho, stopp press!
Litt etter jeg skrev dette innlegget tenkte jeg at de ville vært en god idé å ta noen bilder av mistelteinfroene jeg limet på to trær noen dager etter du begynte denne tråden, 2 uker siden, omkring? Jeg hadde jo glemt alt om at jeg sparte noen grener misteltein med bær på. De ble kjøpt noen uker før Jul, kastet ut i hagen og ble liggende der hele tiden. Heldigvis hadde ikke fuglene oppdaget dem og ikke noen hadde stått på dem.
Men da, se:
misteltein spiring 1.jpg
misteltein spiring 2.jpg
misteltein spiring 3.jpg
Selv om det ikke blir noe av de i lengden, så var det absolut fantastisk å få oppdaget - tusen takk skal du ha Sigurd! :)
island monkey

Post by island monkey »

Så langt så bra med mistelteinen her, nesten alle lager disse merkelige føtter, som vokser sakte:
mistletoe160414.JPG
mistletoe160414 2.JPG
Eller ikke egentlig så veldig sakte. Men se hvor grønne frøene er blitt. Eller, grønnfargen ble avslørt heller.
Jeg lurte om det, og så fant en interessant link til. Litt klossete engelsk, men tydelig nok likevel. Det har vært veldig solrik og tørt hos oss i det siste så jeg har sprøytet dem jevn med regnvann. Lurer på om det skulle tilføyes bitebitelitt plantemat? Det er nok en smule fotosynthetisering på gang - og nå fatter jeg hvorfor det sies at frøene skal oppbevares fuktig og i lyset!
Er det misteltein til salgs i Norge forresten, feks mot Jul? Hvorfra fikk du dine frøene Sigurd?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Det hender at man kan få kjøpt mistelteingreiner med bær i Norge ved juletider, men det er ikke veldig vanlig her (tror jeg i alle fall).
H2/H3 i hyttehagen
Aasta

Post by Aasta »

Stiligt! :D
Takk for fantastisk billedreportasje, IM!
Skal absolutt prøvast, om det kan skaffast frø. Har sett misteltein til salgs ved juletider, lurer på om ikkje Plantasjen hadde no sist jul. Ho-ho! :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
island monkey

Post by island monkey »

Det er takket være Sigurd, jeg ville glemt hele greia, og helt sikkert trodd at det er et hasardspill. Men det siste stemmer kanskje ikke helt. De som må plukke bærene av sine planter pga fruktdyrkere gir glipp av en triks altså - de skulle selge de som frø. Noen sitter forøvrig på et kvedetre; hva nå reglene er hos oss, fredet er en evt mistelstein på min kvede garantert ikke! ;)
Sigurd

Post by Sigurd »

Jeg tror at et av frøene har slått rot men kan ikke se at dette vokser, så jeg ser bare en hvit flekk i snittet på barken, mener å ha lest at frøet ligger over 1. år før bladene kommer - er dette riktig tro? Jeg vil foreslå at de som planlegger å så til neste år, bare snitter ytterst i barken, der de ønsker frøet skal spire. Jeg har nok snittet for dypt og frøet har jo naturlig evne til å trenge ned til veden gjennom barken, men et grunt snitt ytterst,hjelper til å holde frøet på plass.
Et tips som kan være morsomt å prøve ut, for festing av frøet, er å vikle bast rundt barksnittet og/eller bruke podevoks.
ocellaris

Post by ocellaris »

Til min overraskelse, så såg jeg to små mistelteinblader der jeg forsøkte å så mine frø for omtrent 4 år siden. Syns det var lenge å vente på blader, men håper det går raskere etter hvert om den trives. :D
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Vel, det gir jo håp til de jeg plantet i fjor vår. :)
island monkey

Post by island monkey »

Frøene forandrer seg sakte men sikkert her nede
mistel1106141.jpeg
Først ble 'føttene' mye lengre, og nylig ser de noenlunde trekantete ut, og det foregår noe på andre siden av frøet også, noen ser ut til å 'skrumpe' seg inn.
mistel1106142.jpeg
mistel1106143.jpeg
Bare et par, tre har så langt falt av, så jeg er ikke sikker lenger om det er nødvendig å feste frøene på noen måte, eller å skjære i barken. Det vrimler jo av fugl her også, og jeg har et enormt skadedyr til..
skadedyr.JPG
island monkey

Post by island monkey »

Etter jeg så ganske forferdet at rosen i epletreet kombinerer ganske stygt med eplene:
epletre 15 1.jpeg
tenkte jeg på mistelteinfrøene. De jeg limte til treet i år ser akkurat ut som ovenfor nå. Mange av frøene som ble limt på i fjor ser ut som knottlite stykker kvist, som om en småkvist ble brukket av. De ser ikke helt døde ut, men ikke helt levende heller. Grønne og litt brune er de.
Men det ser ut som om jeg må holde øyne med de fremover, for det har nylig vært noe utvikling i tre stykk:
epletre 15 2.jpeg
epletre 15 3.jpeg
Den kunne gått i Dagens Glede! :)
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Så moro island monkey! Det er jo tydelig liv. Mener jeg har sett salg av kvister med mistelteinbær før jul, men disse har vel ikke modne frø. Slik jeg skjønner det plukker dere bærene som har hengt på treet over vinteren - altså på våren el. seinvinteren. Fuglene er visst glade i disse bærene.
Post Reply