Misteltein

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
island monkey

Re: Misteltein

Post by island monkey »

Et meget kjent syn! Gledelig. Men en får vel ikke bot for det å ta noen bær?
calypso

Post by calypso »

Å plukke fra en plante er forbudt. Men på bakken under trær med mistelein ligger det oftest mye småkvist med bær som vinteren og vind har høstet. Beste tiden for å finne spiredyktige bær er i februar - mars. Om slike bær blir plasert riktig, spirer de greit i mai.
island monkey

Post by island monkey »

Jeg tellet mistelteinene idag, og det er klart at en ganske stor del klarte seg sålangt:
misteltein110916.jpg
Vanskelig å ta et godt bilde av, men det er fem stykker i bildet, og noen andre på andre sted.
Jeg skal helt sikkert forsøke på nytt. De største er fra 'vanlige' kjøpebær, oppbevart noenlunde frostfritt, lyst og fuktig fra Jul til April.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Du blir snart storprodusent, island monkey. Det må vel være fugler som har sådd frøene i Horten. Jeg hadde frø en gang, men glemte dem.
island monkey

Post by island monkey »

Nei, jeg blir ikke storprodusent med det første. Ikke av noe som helst ser det ut som, for jeg har flyttet, og hele hagen og parsellene er borte vekk, og største delen av plantene har ikke overlevd den forskrekkelige prosessen som heter Engelsk hus kjøp og salg. Vekk er kvedetrærne, morbærne, kirsebærne, humlene og alt annet. Så teknisk sett solgte jeg altså også mistelteinen.
Jeg skal snart legge ut en rekke ukjente saker og problemer, for nå har vi vel kjøpt noe som kan kalles en utfordring. Ikke minst er hele klima annerledes, for nå bor jeg i Northumberland. Men jeg har ikke dyrket noe som helst hele året, så det begynner å klø..
Lille_blomst
Herdighetssone: H2

Post by Lille_blomst »

*
Så spennende med flytting IM , siden du klør i fingrene etter å dyrke, så har du altså fortsatt hage.
Jeg håper du får tid til å fortelle etter hvert. :)

Spennende med jul på nytt sted blir det også. :wink:

Ps. I Northumberland har dere vel et klima som er mer likt "norsk klima".

*
orm

Post by orm »

Ja, dette må vi få høre om. Klart vi spekulerer. Kanskje har hun kjøpt seg en gammel gård? Det ville antagelig være en utfordring. Har du fremdeles problemer med å komme deg inn på Hagepraten? Jeg var på Kypros nylig, og det var ikke mulig å komme seg inn. HagEgal derimot gikk greit. Det var da jeg tenkte på Tor (var det navnet?), men forsøkte ikke.
Synd med mistelteinen da, men nå får du kanskje andre muligheter.
Siri K

Post by Siri K »

Min gjetning, IM, dere tenker noe i retning earthship.
H2/H3 i hyttehagen
island monkey

Post by island monkey »

Jada, det er fremdeles umulig å komme seg inn på HP på normal vis fra utlandet. Det tar vi alle skade av, pga vår kompis i Kina. Veldig beklagelig..
Hehe, nei, jeg bor ikke akkurat i noe earthship. De ser ut som saker vi aldri ville hå råd til, men det er kanskje en fordel. Artige hus, men jeg tror ikke at jeg ønsker bo i et slikt.

Men, overraskelse, stor bonus! Jeg var akkurat ferdig med sorgen over tapet av mistelteinen, og på utkik etter nye frø. Så kom datteren med to Bramley epletrær jeg ga henne om våren, i bøtter. Jeg sådde mistelteinfrø på dem i flere år. Den første overraskelse var at trærne var uansett fremdeles i live, men så kom den neste:
northumberland mistletoe 1.jpeg
masse ett-åringer
northumberland mistletoe 2.jpeg
noen toåringer
northumberland mistletoe 3.jpeg
og en veletablert treåring!

Det finnes noe misteltein i Northumberland, men ikke så mye. Får håpe at det blir betydelig mer snart, om epletrærne slår god rot!
Lille_blomst

Post by Lille_blomst »

*
Det ordner seg for snille piker! :D

Det bruker vi å si her i Norge, og det passer i dette tilfellet. :wink:
Da ble det misteltein på deg likevel, og det til og med ulike årganger. For en hyggelig "julepresang".

*
island monkey

Post by island monkey »

Ha, vel, det er snill sagt, enda jeg vet ikke helt om det stemmer ofte nok. Men bare se på den siste, en kan til og med se knoppene til neste år. Jeg er intenste fornøyd, det var en veldig uventet fint overraskelse. Ha, jeg flirer halve tiden..!
Jeg får bare håpe at de forblir sittende i godt behold når jeg planter trærne. Sikkert en 'dagens glede', denne!
Nienna

Post by Nienna »

Gratulerer :D Nydelige mistelteinspirer både de nyfødte og de litt eldre. Flott julepresang!
Asker
Herdighetssone: H3

Post by Asker »

Blir rikelig med Mistelteinbær iår. Så hvis noen er interressert, så er de plukkeklare i februar-mars. Bor i Asker.
alfjan
Herdighetssone: H3

Post by alfjan »

Hadde vert moro å prøve å så misteltein på epletræra mine.Er det mulig at du kan sende noen bær til meg i posten?
Bor i Sauda så det er litt langt for meg å hente :D
salvia

Post by salvia »

Takk Asker, jeg vil gjerne ha noen av mistelteinbærene dine. Om jeg nå bare klarer å huske på det til februar-mars tider. Jeg bor også i Asker.
Post Reply