Jeg vet ikke om det er noen interesse for det, men prøver egen tråd.
Jeg blir bare mere hektet jo flere arter jeg kommer over.
Hvis andre også legger inn bilder, kommer jeg med flere arter.
Hybridene gjør mere av seg med voldsom fargeprakt i diverse farger.
Men etterhvert ser jeg like mye på bladverket med forskjellige særegenheter.
Det er jo det som gir glede hele året.
Absolutt interesse for disse. Jeg har flere villarter enn hybrider, og de fleste har jeg kjøpt fra Ole Jonny Larsen, som sender ut en meget spennende salgsliste hvert år. Synes villartene er mye mye flottere, og de er adskillig penere å se på - også utenom (den korte) blomstringsperioden.
Det er mange lekre bladvarianter å velge blant, både med og uten indumentum (filtlag på bladene). Noen har f.eks. sølvfarget indumentum, noen beige, noen brunlig.
Kombinerer du disse med f.eks. Hosta, lyng, Meconopsis, Pieris, Cassiope, orkideer, Phylliopsis og japanlønner, så får du en flott hage. Det har kommet mange nye lyngvarianter de siste årene, bl.a. mange Erica, og da tenker jeg ikke på disse ceriserosa kortliva plantene du får kjøpt om høsten. Erica er mer vinterherdig her hvor jeg bor, de tåler godt beskjæring, og blir store flotte tuer smekkfull av blomster. Noen av de jeg fant jeg for salg i vår, har flott bladfarge, i tillegg til nydelige blomster, f.eks. Erica carnea 'Whisky'' og Erica x stuartii 'Irish Orange'. Kjøpte også en Calluna med rødorange tupper (Easter Bonfire), men det gjenstår å se hvordan den greier vinteren. Calluna blir mer pjusk og ikke alltid så fin å se på etter en vinter. Erica derimot har aldri hatt skader her.
Jeg kommer til å følge spent med på denne tråden, og kommer også med bilder. bare jeg får overført de fra den gamle pc'n ...
Jeg har ca 300 forskjellige i hagen. Min favoritt er Campylogynum. Har en del forskjellige av dem. Små planter med masse små klokker. Lett å stikke og lett å få til fra frø.
Mange av mine rhodoarter er allerede utlagt i diverse tråder på Praten.
Men ikke alle, og de vokser seg jo større. Det er greit å samle dem i en tråd.
Må ut en tur med kameraet i ettermiddag.
Rhododendron recurvoides ble plantet i fjor, og har ikke vokst noe særlig enda.
Artig med alt det andre du nevner Solveig. De som passer sammen rhodoene.
Jeg har denne hengende over recurvoidesen for å gi litt farge.
Orkideen har jeg vist mange ganger før, og nå er den i ferd med å bli på sitt beste i år.
Rhododendron camtschaticum er på tilbud på det lokale hagesenteret - lurer litt på å prøve den. Er det noen som vet om denne har det med å spre seg mye med frø? Hva med Rhododendron og rådyrgnafsing - blir de spart?
Angående rådyr og rhodoer så hadde jeg en rhododendron som sto utenfor innhegningen min i mange år uten at den ble spist på. Men et år ombestemte de seg, og mange av knoppene var plutselig borte om våren. Ellest fikk busken stå i fred. Så det kan gå bra Siri.
Jeg har lyst til å plante rhododendron langs gårdsveien min, og skal prøve med noen lettskaffelige busker. Tar ikke sjangsen med noe jeg er spesielt redd for å miste.
Jeg husker at R. orbiculare var omtalt i en tråd på Praten,
og her er skjønnheten: viewtopic.php?f=3&t=29131
Jeg har 4 Camtchaticum som jeg har hatt noen år. De holder seg fortsatt nokså små. Har aldri oppdaget frøplanter av dem, så det anser jeg ikke som noe problem. Fine er de i hvert fall
Rådyr i forhold til disse, kan jeg dessverre ikke uttale meg om.
Aud Berit
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Klikket meg inn på linken til Siri og ser der at Camtchaticum blomstrer hele sesongen dersom en klipper vekk visne blomster. Det var ny lærdom og det skal jeg sannelig huske på heretter. Takk for den!
Aud Berit
- ukjent -
Jeg liker godt dvergrhodoer. Har både villarter og hybrider.
Disse to er vel arter?
Har også Rhododendron calostrotum, som vel er en art, men finner ikke noe godt bilde av den. Den har en liten gjenblomstring nå om dagen, så kanskje det kommer et bilde etterhvert.
Rhododendron camtchaticum
Rhododendron hirsutum
Aud Berit
- ukjent -
Martin wrote:Angående rådyr og rhodoer så hadde jeg en rhododendron som sto utenfor innhegningen min i mange år uten at den ble spist på. Men et år ombestemte de seg, og mange av knoppene var plutselig borte om våren. Ellest fikk busken stå i fred. Så det kan gå bra Siri.
Jeg får prøve å snike en ned i en bergsprekk, og se hva som skjer. Det er uansett ikke det store økonomiske tapet.
Takk for erfaringsråd, og lekkert bilde av camtschaticum'en!