Villarter av rhododendron (Rhododendron species)

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Solveig

Re: Villarter av rhododendron (Rhododendron species)

Post by Solveig »

Noen av rhodoartene bruker flere år på å komme i blomst, og om de gjør det så er det nesten en ren bonus. Men den som venter på noe godt ...
Martin: Rh. keysii kunne ha vært fin som nabo til en busk med mørkt bladverk, eller mørkblada stauder som Heuchera eller Cimicifuga simplex 'Black Negligee' el. lignende :wink: .

Etter en kraftig forkjølelse er jeg å på beina igjen, og har fått tatt bilder av flere av mine rhodoer. En av naboens katter er en skikkelig linselus og har lurt seg med på flere av bildene...
longesquamatum
longesquamatum
Disse to er ganske like, men etter sigende skal bureavii aff har et tolags indumentum (filtlag). Jeg synes også bureavoides har smalere og blankere blader - ihvertfall på dette bildet.
bureavoides
bureavoides
20151006_142701.jpg (96.89 KiB) Viewed 479 times
bureavii aff
bureavii aff
pseudochrysanthum var. agglutinum
pseudochrysanthum var. agglutinum
Solveig

Post by Solveig »

Hvis en bruker tyske søkeord som laubschönen Rhododendron får en treff som bl.a. viser bilder fra Hachmann og Stoeckmann, bilder av rhodoer med nydelig bladverk. Et bilde fra Hachmann har en kombinasjon som tydelig viser de store variasjonene som finnes. Dere finner det her :
Hachmann

og her, litt ned på siden
Stoeckmann

Noen som fortsatt synes rhodoer er kjedelige planter .. :mrgreen:

En kan plante slik at bladformer og farger fremhever hverandre, slik en gjør med stauder. En kan f.eks. ha en høy storblada i bakkant, småblada og dvergarter i forkant, noen med smale blader, runde, blanke, matte osv. Noen rødblada innslag som f.eks. hos 'Ever Red' kan også være flott, men en må selvsagt ta hensyn til blomsterfargene også. Kombinerer en det med Hosta, lyng, primula osv, så blir det alt annet enn kjedelig!
Solveig

Post by Solveig »

Her er noen flere arter. Disse står foreløpig i "barnehagen" slik at jeg har kontroll på at de får nok vann og stell til de kan plantes ut på sitt endelige voksested.

Denne har veldig flott nyvekst
Rh. taliense
Rh. taliense
Samme plante litt senere
Rh. taliense
Rh. taliense
Rh. wallichii: Skulle tatt bilde litt senere, når de nye skuddene var kommet lenger og brunt indument, som senere går det over i sølv, er synlig. Nye skudd har også et rødt dekorativt hylster. For de interesserte, se den på hirsutum info
Nye blader kommer på Rh. wallichii
Nye blader kommer på Rh. wallichii
Senere ser den slik ut
20151006_143227.jpg
Rh. sphaeroblastum var. wumengense. Denne har blanke fine blader
Rh. sphaeroblastum var. wumengense
Rh. sphaeroblastum var. wumengense
Det samme har Rh. selense var. jucundum
Rh. selense var. jucundum
Rh. selense var. jucundum
Martin

Post by Martin »

Gudbedre, så mye inspirasjon du legger inn.
Helt herlig Solveig. :D

Jeg bestilte også Rh. decorum, som jeg merket meg da du la inn bilde tidligere i tråden.
Men den har han reservert for levering til våren isteden.

Jeg lurer på om han leser meg som ei åpen bok...........det blir nok ikke bare den. :wink:
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Hadde du vært i hagen hans, så hadde du garantert blitt fristet. Du hadde ikke kommet tomhendt hjem - heller søkklastet ... :lol:
Det var på grunn av bladene jeg kjøpte decorum. Jeg var i en tidlig fase av min rhodomani, og hadde ikke så mange med fine blader. Når jeg først oppdaget bladvariantene, så var det gjort. Ole Jonny og en til solgte gjerne rhodoer på hagedagene og begge "misjonerte" for arter, så jeg ble mer og mer obs på at det var mer ved disse enn bare fine blomster. Og etter å ha vært på flere hagevandringer hos begge, var jeg helt solgt :mrgreen: . Ole Jonny vet at jeg liker bladverk,så han kommenterer det hvis det er noen med spesielt fine blader på lista hans.

Etter at hjort og rådyr hadde herjet rundt i den andre "barnehagen", måtte jeg lage en ny og stedet ble foran et gammelt hønsehus. På grunn av kalken i hønsegjødselen kunne jeg ikke plante direkte i jorden, så løsningen ble å anlegge en liten "benk" oppå bakken. Småttingene ble satt i en blanding av naturtorv, løvkompost og furunåler og de ser ut til å trives bra (naboens katter har nettopp brukt det som kattedo, så helt trygt er det visst ikke her heller :x . Forhåpentligvis blir det litt gjødsel til plantene av det... ).

Her er barnehagen. Den er allerede for liten og skal utvides!
Barnehagen
Barnehagen
En jeg er veldig spent på er denne. Lappen er borte, så jeg er usikker på om det er Rh. rex fictolacteum var. miniforme eller kesangiae x rex. De kan til forveksling være lik på dette stadiet. En av disse to er døde, men hvilken?
Rh. Rex fictolaceum eller kesangiae x rex
Rh. Rex fictolaceum eller kesangiae x rex
ocellaris

Post by ocellaris »

Så flott at enda flere får Rhodogalskap! Har selv noen hundre arter og hybrider der de fleste kommer fra Ole Jonny eller fra Glendoick i Skottland. For de som ønsker å samle så har Ole Jonny veldig bra utvalg. Og om en vil bestille fra Glendoick, så kan en melde seg inn i Rhododendronforeningen og bestille via de. Da får man plantene i posten i slutten av mars.

Om andre i likhet med meg sliter med vind, så vil jeg anbefale Azalea eller rhodoer med indument. Disse tåler etter min erfaring litt vind.

Noen andre arter som kan anbefales, men som ikke er nemnt er:

Pachysantum
Thompsonii
Augustinii
Vaseyii
Albrechtii
Ambiguum
Flinckii
Luteum (finnes også en orange variant)
Oreotrephes
Occidentale
Pentaphyllum
Proteoides
Pronum
Sanguineum var haemaleum
Tsareniense
Canadense

For å nevne noen..,, :D
ocellaris

Post by ocellaris »

ADVARSEL!

Om man går inn på sidene til Glendoick og ser utvalget der med bilder, så er det lett å bestille litt for mye.
Jeg skulle bare bestille 10 planter, men endte opp med litt over 50...... :(
Martin

Post by Martin »

Innmelding i rhodoforeningen har jeg ikke tenkt på........hm :idea:

Jeg bestilte en gul Rh. cinnabarinum xanthocodon,
og jeg har rød og denne orange/tofargede fra før.
Cinnabarinum orange.jpg
Solveig

Post by Solveig »

Nydelig farge på den cinnabarinumen din, Martin! Jeg hadde nok kjøpt en hvis jeg visste at den ville bli akkurat denne fargen.

Ocellaris: Flere hundre arter... Når kommer det bilder ? :wink: Dine planter er sikkert større og finere enn mine, som ikke har så mange år på baken enda. Jeg har de fleste av de du nevner, men kommer jeg over de andre, havner de nok i "barnehagen" de også :mrgreen: . Spesielt pentaphyllum, som er en slektning av quinquefolium. Jeg elsker de flotte bladene med den brunrøde kanten. Herlig!

Min pachysanthum. Lurer på å flytte den litt lenger unna en enorm Chamaecyparis 'Dick Weeping', som står rett bak den.
Rn. pachysanthum
Rn. pachysanthum
Denne blir ganske lav, nesten litt krypende
Rh. nitudulum var. omeiense
Rh. nitudulum var. omeiense
En søt liten sak
Rh. campylogynum myrt. group
Rh. campylogynum myrt. group
Denne bør kanskje flyttes, siden den står midt i rådyrtråkket ..
Rh. kiusianum Soft Pink
Rh. kiusianum Soft Pink
Martin

Post by Martin »

Jeg er bare smågutt med mine 20 arter ser jeg. :)
Denne tråden blir mye sett på av meg framover. Jeg rekker ikke sette meg inn i alle nye navn nå.
For et luksusproblem. :wink:

Ventebed med små rhodoer er nok smart Solveig.

Jeg har ønsket meg gul cinnabarinum lenge,
og er spent på om den virkelig er så gul som mange nettbilder viser.
De vokser fort, men det blir noen år å vente før jeg ser fargen.
De vokser fort, men det blir noen år å vente før jeg ser fargen.
Solveig

Post by Solveig »

Bilder kan lyve, det har jeg sett mange ganger med egne bilder. så det det blir spennende å se, da. Men tålmodig må en være, for det er utrolig så seint det går når en venter på noe. Dessuten er det ikke alle som vokser like fort.

Jeg må bare vise dere en lekker rhodo, som vokser i hagen til en venninne. Det er dauricum var. sempervirens og den har en flott voksemåte, ypperlig i kombinasjon med lavere planter. Og så er den smekkfull av blomster og litt av et syn på den tiden, når det ikke er så mye annet som blomstrer. Eieren visste ikke navnet, så jeg sendte bildet til Ole Jonny Larsen. Han løste selvfølgelig saken :D . Blomstringen var faktisk på hell da jeg tok dette bildet.
Rh. dauricum var. sempervirens
Rh. dauricum var. sempervirens
MOBILBILDER 102.jpg (115.61 KiB) Viewed 427 times
En til av mine
Rh. davidsonianum
Rh. davidsonianum
Rh. parmulatum. Dette er en navnesort av den - parmulatum 'Ocelot'
parmulatum Ocelot
parmulatum Ocelot
Bladverket på denne blir veldig flott, og blomstene er også nydelige, vel verdt å vente på (her har katten sneket seg med igjen ..)
Rh. prinophyllum
Rh. prinophyllum
Martin

Post by Martin »

Jeg la merke til rexen din Solveig.
Jeg kjøpte også Rh. rex fictolacteum, pluss to andre storblada arter.

Rh. asterochnoum er en av dem.
RH. asterochnoum.jpg
Solveig

Post by Solveig »

Asterochnoum får flotte blader, Jeg har den ikke - ihvertfall ikke foreløpig :mrgreen: .
Det er mange nydelige storblada rhodoer, bl. falconeri og sinogrande. Sistnevnte er kjempestilig! Jeg hadde falconeri x sinogrande 'Fortune', men dessverre døde den :cry: . Kanskje prøver jeg meg på den igjen.

Noen til fra den ene "barnehagen"
Rh. mucronulatum
Rh. mucronulatum
Rh. platypodum
Rh. platypodum
Rh. spilotum
Rh. spilotum
yuefengense
yuefengense
Rh. huianum
Rh. huianum
Martin

Post by Martin »

Det er så mange fine rhodoer, og jeg skulle ha bestilt flere da jeg var i gang.
Nesten skummelt lett å bli hekta. Som på Rh. yuefengense. :wink:

Rhododendron pingianum vet jeg ikke stort om, og var den siste jeg bestemte meg for.
Rh. pingianum.jpg
Solveig

Post by Solveig »

Det blir enda flere lekre planter i hagen din, skjønner jeg :wink: . Veldig lett å få skikkelig rhodogalskap når en først begynner å samle!

Her er et bilde av en Rh. argyrophyllum fra hagen til han rhodmannen jeg har nevnt. Dette er varianten 'Chinese Silver'. Han har plassert to med smale blader foran, slik at de forskjellige fremhever hverandre (bildene er skannet inn). Synes måten argyrophyllum vokser på er flott. De nye skuddene står opp fra de andre og danner små "paraplyer"
Rh. argyrophyllum subsp. nankinense Chinese Silver
Rh. argyrophyllum subsp. nankinense Chinese Silver
Disse står foran
Rh. bureavii Rocks Form og en ukjent
Rh. bureavii Rocks Form og en ukjent
Min pinguianum, kjøpt for 2 år siden
Rh. pinguianum
Rh. pinguianum
En liten niveum
Rh. niveum
Rh. niveum
For de interesserte, så er her en side med masse flotte rhodobilder.
Rhodohager
Post Reply