Villarter av rhododendron (Rhododendron species)

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Solveig

Re: Villarter av rhododendron (Rhododendron species)

Post by Solveig »

Ja, ikke sant, Martin?! Den hadde gjort seg i hagen din :wink: . Flotte blader har den også, og det er ikke å forakte....
Jeg har notert meg at Oldervik har Rh. cinnabarinum og så får jeg se om jeg greier å motstå fristelsen :wink: .

Jeg har en plante av Rh. kaempferi, og den har fått høstfarge.. Lette etter et bilde av den med blomster, men fant det ikke igjen i farta. Blomstene er nesten hvite og utrolig små. Litt skuffende, må jeg si. Kanskje blir de større når selve planten vokser seg større?? Her er den i høstskrud:
Rh. kaempferi
Rh. kaempferi
Tok en runde og så over div. planter her en dag. Rh. bureavii sitt kanelbrune indumentum er bare så flott
Rh. bureavii
Rh. bureavii
Bladene hos Rh. wardii er knallblanke og flotte akkurat nå
Rh. wardii
Rh. wardii
Solveig

Post by Solveig »

Rhododendron imperator er en søt og fin liten plante, som egner seg i forkant av et bed. Den blir bare ca. 30 cm. Gleder meg til den vokser seg videre!
Rh. imperator
Rh. imperator
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Blomstene minner om camtchaticum sine blomster. M.a.o. yndig!
Men denne er kanskje ikke bladfellende?
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Solveig

Post by Solveig »

Denne er ikke bladfellende. Den er en fin liten tue med blanke blader.
ocellaris

Post by ocellaris »

Det er flotte bilder av flotte planter du legger ut Solveig. Mange godbiter, men er litt spent på herdigheten til noen av de, så du må ta en statusoppdatering når vinteren er over.

Camtschaticum er vakker og finnes både med røde, lilla, hvite og rosa blomster. Jeg fikk komplett samling i år. Håper bare den hvite overlever vinteren, det gjorde ikke den forrige jeg prøvde meg på. Den hvite skal visstnok vere litt vanskeligere å få til enn de andre som er rimelig greie.

Arisaema: du må gjerne legge ut flere bilder. Trenger litt mer aktivitet på forumet! :D
Inger E

Post by Inger E »

Eg var på ein tur til Cornwall i vår, og i fleire av hagane/parkane vi var, såg vi store mengder rhododendron i alle storleikar. Sidan pcen min knela, trudde eg alle bileta derfrå var tapte. men så viste det seg at dei fleste framleis låg på kamera. No har eg fått lagt dei inn på ny pc, men så er det å forminske, då. Alt har eit anna system her, så eg har ikkje funne ut av det. Men gjer eg det,, så kanskje det kunne bli litt meir på den tråden eg starta i vår :wink: .
elles har eg høyrt at heile praten skal få nytt system, eller noko slikt, så kanskje det enklare å legge inn bilete då?
Solveig

Post by Solveig »

Ocellaris: Fint at du liker bildene! Ang. herdighet til plantene, så håper jeg på det beste, men kan komme med en statusoppdatering til våren. Så langt har det vært mildt, men det kan fort snu... Den hvite Rh. camtschaticum har greid seg bra her, tross barfrostvintre etter planting.

Inger E: Jeg har ikke hørt noe om at det kommer et nytt system på Hagepraten, men alle forbedringer er av det gode.

Det hadde vært hyggelig om du kunne legge inn bilder fra Cornwall, og andre hagebilder også (bra bildene dine ikke forsvant under"knelingen" ). Til å forminske bilder finnes det mange gratisprogrammer som f.eks. Faststone Photo Resizer. Hvis du heller vil ha et mer komplett billedbehandlingsprogram så har Faststone et som heter Faststone Image Viewer (den siste oppdaterte versjonen ligger helt øverst) . Det kan også brukes til å krympe bilder med. Nettstedet "Din side" har omtale av dette programmet her. Det er gratis for privatpersoner.
Xn View er også gratis og kan brukes til div. billedbehandling som bl.a. justering av størrelse.
Solveig

Post by Solveig »

Jeg kom over en dansk side med bilder og beskrivelser av mange arter av rhodoer. Der er mye annet snadder også, som bilder og beskrivelser av hagens busker, trær og alpine planter, og alt ordnet alfabetisk og greit. Riktig en side til å kose seg med gjennom vinteren :) . Jeg skal gå gjennom hver millimeter av den. Gleder meg !
Den levende havebog
Inger E

Post by Inger E »

Eg skreiv til Hagepraten og spurde om dei ikkje burde ta ein kikk på medlemsmassen her. Folk som døydde for mange år sidan, står framleis på lista. Eg sa frå om den eine for minst ti år sidan, og tykkjer slikt er lite fint. Det er og mange som aldri har ymta eit ord, og eg tvilar sterkt på at her er over 6000 medlemer. Fekk då til svar at det ikkje var aktuelt å gjere noko, for heile Hagepraten skulle omleggast eller noko slikt. Det kunne då bli aktuelt å registrere seg på nytt. Vonar berre at fotogalleriet ikkje vert borte.
Solveig

Post by Solveig »

10 år siden :shock: . Da burde de absolutt ha vært fjernet fra listen. Det kan da vel ikke være så vanskelig å slette noen navn, eller?

Da HagEgal ble oppdatert sist, forsvant albumene. Men om det samme skjer her, det vet kanskje de som drifter forumet?!?
Solveig

Post by Solveig »

Tenkte jeg skulle legge ut bilder fra hagen til Ole Jonny Larsen også. Han har litt av en samling med Rhododendron i hagen, og det meste er arter. Skulle vel egentlig ha sendt bildene til ham - for sikker identifisering...

Flott med disse runde bladene. Mulig det kan være Rh. platypodum
DSC02629.JPG
DSC02632.JPG
Han utnytter plassen under litt høyere rhodoer og andre busker, og planter mindre varianter der. Det går fint å plante i en avsaget trestamme, men en bør kanskje bore hull på siden, for dreneringens skyld?!
DSC02633.JPG
En variegert rhodo i front. Den smalblada bak den, kan muligens være Rh. makinoi, men det finnes flere med smale blader
DSC02634.JPG
Tror dette er Rh. pachysanthum
DSC02641.JPG
Martin

Post by Martin »

Jeg kan tenke meg at det er mye spennende å se i hagen til O.J. Larsen. :)

Hos meg er det veldig travelt tid med andre ting enn planter for tiden.
Men bestilling av 12 nye arter fant jeg tid til.
Den mest spesielle er kansje Rh. monanthum som antagelig må regnes som potteplante hos meg.

http://www.rhododendron.dk/monanthum.html
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Solveig

Post by Solveig »

Du fikk vel den nye listen og ble fristet du også ?! Jeg hadde ikke tenkt å bestille mer, men du vet hvordan det er... :mrgreen: . Jeg endte med å bestille 10 stk., pluss en Daphne.

Ang. monanthum, så har den overvintret flere år her i området( ikke hos meg, altså..). Blomstret har den også gjort. Se artikkelen av Ole Jonny Larsen , side 4 her

Det er hagevandring hos Ole Jonny 25. mai i år, og jeg har tenkt å ta meg en tur, ikke minst for å ta flere bilder. Har ikke vært der under rhodoblomstringen før, så jeg gleder meg!
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

25. Mai skal jeg merke meg! Takk for opplysningen :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Solveig

Post by Solveig »

Skal du på ferie hit akkurat da, så bør du få med deg den hagen. Han selger planter under disse hagevandringene, så da har du muligheten til å få med deg noen godbiter hjem :wink: . Kanskje du ser noen av interesse i denne tråden.
Post Reply