Villarter av rhododendron (Rhododendron species)
Re: Villarter av rhododendron (Rhododendron species)
Jeg må takke Martin for linken til Oldervik.I dag kom en pakke på 13 kilo fra dem med 10 stk.flotte Rhododendroer to av dem var Rh.cinnabarinum.Og det er enda noen få igjen.Fantastisk service og kjempehyggelig kommonikasjon på mail.
Ja, han er en trivelig kar, og plantene er flotte.
Mitt første besøk hos han var i 2010, og jeg la ut en lenke på Praten.......her.
Her er et bilde jeg tok i hans produksjonshall i fjor.
Mitt første besøk hos han var i 2010, og jeg la ut en lenke på Praten.......her.
Her er et bilde jeg tok i hans produksjonshall i fjor.
Jeg kjøpte Rh. strigillosum i fjor, og den er for liten til å blomstre enda.
Men hvem trenger vel blomster når nyveksten ser sånn ut.
Men hvem trenger vel blomster når nyveksten ser sånn ut.

Nydeleg. Er dette innomhus?
Rhododendron strigillosum blomstrer veldig tidlig, og knoppene kan lett fryse bort.
Derfor har jeg den foreløbig stående inne i kaldtrommet om vinteren.
Så får jeg se hvor mye den vokser etterhvert.
Den må plantes ut hvis den vokser seg uhånterlig stor.
Derfor har jeg den foreløbig stående inne i kaldtrommet om vinteren.
Så får jeg se hvor mye den vokser etterhvert.
Den må plantes ut hvis den vokser seg uhånterlig stor.
Hvis knoppene er nyskudd, blir det voldsom til fordeling.
Men jeg begynner nesten å tro at det er blomsterknopper på Rh strigillosum.
I såfall blir det et stort
Men jeg begynner nesten å tro at det er blomsterknopper på Rh strigillosum.
I såfall blir det et stort

Ser lovende ut det der 

Aud Berit
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Så absolutt lovende, ja. Det er en flott plante dette, så det blir spennende å se den blomstre.
Jeg mistet min plante, men vurderer å kjøpe en ny. Har prøvd å styre unna rødblomstrende fordi de ikke passer så godt i fargen til andre ting i hagen. Men så er det det da, at når plantelista til Ole Jonny Larsen kommer, så er der så mange spennende bladplanter som viser seg å ha røde blomster. Jeg hater å gå glipp av disse snaddersakene med flotte blader! Noen av de jeg har vurdert bør stå i den luneste kroken, og det er der jeg hadde tenkt å ha mer lilla og sølv. Får studere nøye blomstringstid, slik at det ikke blir krasj. Rødt og lilla er ikke min favoritt kombinasjon
.
For de som vil utvide sortimentet sitt, så kom plantelista til Ole Jonny Larsen kom like etter nyttår. Jeg skulle egentlig ikke ha noe, men dere vet hvordan det er med fristelser ..
Jeg mistet min plante, men vurderer å kjøpe en ny. Har prøvd å styre unna rødblomstrende fordi de ikke passer så godt i fargen til andre ting i hagen. Men så er det det da, at når plantelista til Ole Jonny Larsen kommer, så er der så mange spennende bladplanter som viser seg å ha røde blomster. Jeg hater å gå glipp av disse snaddersakene med flotte blader! Noen av de jeg har vurdert bør stå i den luneste kroken, og det er der jeg hadde tenkt å ha mer lilla og sølv. Får studere nøye blomstringstid, slik at det ikke blir krasj. Rødt og lilla er ikke min favoritt kombinasjon

For de som vil utvide sortimentet sitt, så kom plantelista til Ole Jonny Larsen kom like etter nyttår. Jeg skulle egentlig ikke ha noe, men dere vet hvordan det er med fristelser ..
Åsså du som har fristelsene "rett rundt hjørnet".Solveig wrote:Jeg skulle egentlig ikke ha noe, men dere vet hvordan det er med fristelser ..

Det er bare helt umulig å google seg fram til plantene han tilbyr, uten å bli forført.
En liten bestilling er allerede sendt, og bestillingen blir nok justert opp etterhvert.
På side 6 i denne tråden nevnte jeg såvidt rh. monanthum.
Men jeg trodde ikke at den skulle bli den første av mine nykjøpte planter som ville blomstre.
Men jeg trodde ikke at den skulle bli den første av mine nykjøpte planter som ville blomstre.
Oj, rhododendronblomst i januar! Fin og gul - Kanskje noe å ønske seg om man hadde plass da.
Mange av mine rhodo arter har nå vokst seg så store at de kan plantes ut.
De står ute fra tidlig om våren, og dette blir antagelig siste vinteren at de overvintrer i kaldrommet (lysthuset).
De ble kjøpt som små frøplanter.
De står ute fra tidlig om våren, og dette blir antagelig siste vinteren at de overvintrer i kaldrommet (lysthuset).
De ble kjøpt som små frøplanter.
Så spennende med så mange rhododendron som snart er utplantingsklare. Tydelig at de har fått godt stell
Det må jo bare bli et flott syn når de starter blomstringen.

Ja men, blir det ikke veldig tomt i drivhuset når du planter dem ut? 

H2/H3 i hyttehagen
Nja.....jeg er egentlig ikke så redd for det Siri.
Bildene i forrige innlegg er fra venstre side i lysthuset.
)

Bildene i forrige innlegg er fra venstre side i lysthuset.
)