Svartvalnøtt spirer i hagen

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Venstrebjørn

Svartvalnøtt spirer i hagen

Post by Venstrebjørn »

Vi har et svartvalnøtt-tre i hagen, en nøtt har spirt og laget et lite tre som nå er 1 meter høyt.
Vil noen ha det? Vi bor i Oslo, postnummer 0682, men har ikke bil --
Anbefaler å lese Wikipedia-artikkelen og legge merke til at noen trær ikke tåler svartvalnøtt i nærheten, samt at treet blir VELDIG stort! Hos oss sto det en stor alm nær det, det har nok begrenset kroneveksten noe. Almen fikk dessverre almesyke og ble felt for mange år siden. Savner den ennå!
the
Herdighetssone: H3

Re: Svartvalnøtt spirer i hagen

Post by the »

Valnøttre har dyptgående pælerot og er derfor vanskelig å flytte...
-Mette
A gardener's work is never at an end.
Venstrebjørn

Post by Venstrebjørn »

Det var verre. Nå er det bare meterhøyt, men vi får følge med og felle det før det tar over :) Jeg klarte omsider å overtale kona til å la meg felle hestekastanjen, det er ikke noe tre for en småhage :P
Ut mot veien er valnøtt-treet like høyt som de to gamle bjørkene,men det er plass der, så det skal få stå.

Bjørn
mcar

Post by mcar »

Hei. Ser innlegget ditt om Svartvalnøtt er et halvt år gammelt, men star det fremdeles i hagen din?
Jeg kunne være interessert :-)
Jeg har kjøpt et gammelt hus (1899) i Porsgrunn sentrum og hagen er under total revovering. Alt er borte, unntagen et gammelt epletre.
På gamle bilder av hagen ser jeg at det tidligere var flere store trær i hagen. Det vil jeg gjerne gjenskape :-)

Nå blir Svartvalnøtt stort, men antar det vil ta noen år :-) Og det er plass til et stort tre i den ene delen av hagen.
Leser også at epletrær ikke trives sammen med dette treet, men hva regnes som "for nært"?
Jeg vil gjerne også ha syriner, rhododendron (har tre stykker) og bærbusker. Går dette med Svartvalnøtt?
Venstrebjørn

Post by Venstrebjørn »

Joda, det står der ennå :-) Kan ikke svare på hva som går sammen med Svartvalnøtt, men det står rhododendron ikke så langt unna, ingen syriner, men blåeiner, buskfuru og andre eviggrønne som jeg ikke kjenner :-(
Du får sende meg en PM til våren, så får vi se om det går an å grave det opp uten å drepe der.
Post Reply