Hjelp, hva er dette?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
mcar

Hjelp, hva er dette?

Post by mcar »

Naboen har en digger busk på sin eiendom. Den står tett inntil min eiendom. Han vet ikke hva den heter eller hvor den kommer fra. Det er mulig hans farmor plantet den for lenge siden (hans far på 70 kan ikke huske at busken ikke har vært der).
Busken setter rotskudd, og er veldig ivrig... Da jeg kjøpte huset mitt hadde denne planten spredd seg til halve hagen min. Jeg prøvde i to år å grave dem opp, men ga opp. Rotknollene er "digre" 30 - 40 cm i diameter.
De som var i plenen ble klippet ned, men i hagtornhekken var de vonde å få vekk.
Planten blir et par meter høy. Stammen kan minne om bambus, men uten leddene bambus har. Den er hul og full av væske (spruter ut når du knekker den). Når den tørker ut på høsten er stilkene tørre og porøse.
Bladene er jevnt grønne, hjerteformede og store - 10 - 15 cm i diameter.
På høsten blomstrer morbusken med store klaser av hvit blomster. Da er den nydelig :-)

Da jeg gravde opp hekken og gjerdet langs tomtegrensa vår ble selvfølgelig deler av røttene til planten spredd over hele hagen min. Den trenger bare 1 cm rotdel for å sette skudd. Jeg har i hele 2015 spadd opp rotdeler som har satt skudd. Og det ser ikke ut til å ha noen ende :-(

Jeg har desverre ikke nærbilde av busken da den blomstret, men håper bildene jeg har lagt ved kan hjelpe noen her inne til å kjenne den igjen.

Sette pris på alle tips om hva jeg kan gjøre for å hinder at den kommer tilbake...
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Hjelp, hva er dette?

Post by aimar »

Ser ikke noe bilde, men høres veldig ut som kjempeslirekne eller parkslirekne. Den er noe svineri å få i hagen og er svartelistet. Denne bør du legge litt arbeid i for å bli kvitt. Samarbeid med naboen og fjern alle skudd som kommer, og få med mest mulig av rota. Når det gjelder dette ugraset syns jeg også det er OK å vurdere Roundup selv om alle nok ikke er enig i dette. Klipp ned skuddene og tøm litt Roundup ned i den hule stengelen. Gjenta dette hver uke til du er kvitt den.
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: Hjelp, hva er dette?

Post by gartner10 »

I fjor jobbet jeg med å bekjempe svartelistede planter. Parkslirekne er seig å drepe. Vi brukte 7% roundup blandet med et hormonmiddel kalt MCPA. Det var ikke bestandig vi så virkning da vi var tilbake 2 måneder etter1. sprøyting. Alt som klippes av den sommerstid må BRENNES, det hjelper ikke å dumpe det i skogen eller i kompostbingen. De skal ha lett for å danne nye populasjoner med avklipp.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
Post Reply