Beskjæring av Hurdalsrose

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Trillium

Beskjæring av Hurdalsrose

Post by Trillium »

Prøvde meg på en gammel link om temaet, men tror ikke det førte frem, så derfor prøver jeg her.
Hadde en foryngelsesbeskjæring på Hurdalsrosa mi for 3-4 år siden, dvs. at jeg beskar alle greiner ned til 50 cm.
Ser at det er mange døde greiner innimellom her nå, men har ikke lyst til å beskjære den så mye, for den er praktfull med sine 3-4 m.
Er det mulig å beskjære bare noen greiner om gangen for at den skal bli tettere nedentil, eller må man ta alle er spørsmålet?

Trillium
Trillium

Re: Beskjæring av Hurdalsrose

Post by Trillium »

Beklager, den gamle linken gikk visst inn allikevel.
Trillium
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Hvis du beskar hele busken ned til 50 cm, er det litt rart at den er storkbeint nedentil
etter 3-4 år. Du kan selvfølgeilg beskjære de ytre greinene i ulike høyder. Da vil du få en mye
mer velformet busk. Men flere greiner av de laveste vil sannsynligvis ikke blomstre før neste år igjen.
Men det lønner seg å være hard med saksa. Spesielt når det gjelder Husrdalsrosa.
Trillium

Post by Trillium »

Takk for svar, er det du som kalles Rose-Dag?
Det som skjer er at det etterhvert bare er blomster i toppen, og at mange greiner ned til beskjæringspunktet er tørket inn.
Etter den store beskjæringen kom det veldig mange nye skudd fra beskjæringspunktet, ikke fra stammen.
Kanskje de ikke fikk nok lys?
En annen ting er at jeg i utgangspunktet nok har plantet den for høyt, den får et vell av villskudd.
Prøver hvert år å legge på mye kompost og jord for å høyne nivået rundt.
Har neettopp beskåret et 3 meters kraftig skudd so kom fra rota i håp om at den vil forgreine seg, var det dumt?
Skulle den bare fått være og forgreine seg selv? Har nemlig opplevd tidligere at de skuddene også bare tørker inn og dør.
Mye jeg fortsatt ikke vet om Hurdalsrosa og vil gjerne høre mer.

Trillium
Dag

Post by Dag »

Vel - jeg har mange ganger tenkt å kalle meg RosenesDag. Det ville jo i så fall gi en dobbeltbetydning.
Det er ikke så lett å få sammenheng i svaret ditt. Du sier at du klippet den ned til 50 cm for noen år siden fordi den var for storkbeint. Var den det, så ville det vel nesten ikke ha vært noen greiner igjen, men bare "stammen". Det er i fra den det skal skyte nye skudd. Lar du noen greiner være igjen, er det naturlig at de vil skyte nye skudd. Alt tørt bør fjernes ned til frisk ved. Beskar du de nederste greinene i forfjor, er det naturlig at de ikke blomstret i fjor. Hurdalsrosen blomstrer på fjorårets greiner. Men de vil sannsynligvis blomstre i år, hvis du da ikke allerede har beskåret dem.
Jeg tror du har et okulert/podet eksemplar. Da har du podepunktet som et klump/fortykkelse. Alt som kommer fra den eller over, er ekte skudd. Alt under er villskudd. Det 3 meter lange skuddet du snakker om, høres ut som et villskudd. Grav deg ned og se hvor det kommer fra. Antagelig fra under podestedet. Da må det rives av nedover og ikke klippes bort. For da vil noen mm være igjen, nok til å sette mange flere nye villskudd.
Hurdalsrosa er meget hardfør og det er evldig sjelden at greiner tørker bort. Kan hende har den også fått for lite fukighet.
phantom blot
Herdighetssone: H2

Post by phantom blot »

Som Dag nevner bør man beskjære lett og rydde opp hver vår, da er det lettest å få fin form på den. Man kan trygt ta bort døde grener og kvist kvast fra ca. påsketider (når bjørken har museører) og gjennom hele sesongen. Er man litt usikker på om det er liv eller ikke kan man gradvis klippe seg fra ytterst og innover grenene til det dukker opp frisk ved. Man kan også trygt korte inn fjorårets vekst fra 1/4 til 1/3 uten å forstyrre knoppsettingen.
jette
Herdighetssone: H3

Post by jette »

Jeg fikk en Hurdalsrose i gave for omtrent 10 år siden. Fikk beskjed om at den ikke skulle klippes :? - og plantet den derfor i en litt vanskelig tilgjengelig skråning. Den ser nå ganske miserabel ut :roll:
Den har 3 stammer, som er bladløse de første 80-100 cm. (er det det, dere kaller stokkbeint?), - og alle krenger faretruende. Toppen er tett forgreinet og blomstrer fint.
Er det noen sjanse for at planta vil overleve, hvis jeg sager over stammene fx 30 cm over jorda?
Jette
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Eg har aldri opplevd at friske buskroser i god vekst ikkje tåler hard tilbakeskjering, ned til 10-20 eller 30 cm. At rosa krenger kjem av at den er blitt så høg at den bøyer seg bort frå skråninga, mot lyset. Ettersom rosa er blitt eit heller sørgeleg syn der den står i skråninga, ville eg "la det bære eller briste". Eg har to forslag til å få ei pen rose:

1. Beskjær rosa ned til ca 30 cm, rydd rundt den og behald rosa i ei lavare høgde enn no, for å unngå at den bøyer eg mot lyset.

2. Beskjær rosa som nemnt og flytt den til ein plass der den har lys frå alle retningar og kan utfolde seg i all si prakt.

Uansett kva du gjer, kan du ta stiklingar av rosa så du etterkvart kan få deg eit fint rosebuskas eller fleire solitærplanter. Korleis du lagar rosestiklingar finn du andre stadar på forumet.

Er du heldig får du "RosenesDag" på banen. Lukke til.
Rosa Leander
Siri K

Post by Siri K »

Det er da en lykke med roser som har tornefrie stammer nederst. Da går det an å luke rundt dem.
H2/H3 i hyttehagen
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hm, du er inne på noko, Siri K. Eg må av og til få hjelp til å fjerne torner frå hår og hårbotn etter å ha luka rundt rosebuskane.
Rosa Leander
jette

Post by jette »

Takk for svar :-)
Da drøyer jeg til den har blomstret - tar stiklinger - og skjærer den helt ned :D
Det er litt snodig, at den krenger, for den får lys fra alle kanter og krenger mot nord :roll:
Jette
jette

Post by jette »

Etter blomstringa i fjor, skar jeg rosa helt ned. Ut fra stammen kom det da 3 nye skudd, som i ekspressfart ble til høye "pisker", - altså skudd som står rett opp uten sideskudd... Hva gjør jeg nå?

Etter beskjæringa tok jeg masse stiklinger. Mener jeg fulgte alle anbefalinger, og var kjempefornøyd fordi det så tydelig sto til liv. Etter hvert skulle det vise seg, at ingen av rosestiklingene levde, - det var grenene, som jeg hadde brukt til å holde plasten oppe, som satte skudd :lol:
Jette
Dag

Post by Dag »

Det må være fuktig oppunder plasten innvendig og fuktig på bladverket hele tiden. Og ikke no hull på plasten. Da råtner stiklingene opp.
orm

Post by orm »

Ja, det går kanskje på passe fuktighet i jorda - og hvordan skal man beskrive passe fuktighet i jord. Den skal vel ikke være for våt heller?
Dag

Post by Dag »

Jo, akkurat her kan det godt være vått.
Post Reply