Fra hus og hage til hus og hage og vei

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Erik N
Herdighetssone: H1

Fra hus og hage til hus og hage og vei

Post by Erik N »

Om ikke fryktelig lenge kommer veien til å forsyne seg av hagen min. Foreløpig står alt som det har stått, med noen få endringer. Jeg har tona ned hagedilla til et eksistensminimum, men det er der jo likevel. Hagegreiene. Og sjøl om jeg lar mye gro att, blomstrer det. Nå tar jeg huset først, slik at jeg kan flytte mye av det som klatrer innåt veggene. I fjor flytta jeg C.montana til sørveggen fordi et furupar måtte felles. Den klarer seg utmerket sammen med alpinaen. I disse varme dager skal jeg altså ta taket og veggene, før den store sjauen starter, og mens clematis og blåregn lever og blomstrer. Det er ikke enkelt, men skal lage til stellinger slik at jeg kan legge plantene på den mens jeg jobber. Fryktelig mye ekstraarbeid, men her fires det ikke. Klippe ned? Nei, orker ikke. Det blir så stygt alle steder så lenge at det går rett og slett ikke. Etter hvert får dere se hvor stusslig det ser ut i skogen. Jeg starter i dag med sjølve huset. Her ser det stadig ok ut...
21.5 Oppussingsutfordring.JPG
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Martin

Re: Fra hus og hage til hus og hage og vei

Post by Martin »

Selv om det ikke er hyggelig å se at deler av hagen din meies ned,
så er det jo en interessant tråd Erik. Regner med at det blir fint tilslutt allikevel.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Nei, Martin, jeg får vel kaste meg uti det? Litt bakgrunn først: Da vi gjorde vårt inntog her, i 1996, var huset et hvitt lite vestlandshus på en knatt mot fjorden. I en furuskog med innslag av andre trær, kratt av lette lauvtrær, litt bjørk, ei og anna gran, innåt det som var av grasbakke. Der det ikke var trær eller grasbakke ("plen"), var det lyng. Tett, tjukk og flott blåbærlyng i skogen.På de tørreste rabbene vokste det røsslyng. Det fantes bringebær og bregner, klunger (nyperoser), bergflette (eføy) og vivendel. Ikke bjørnebær. Med skogen som dominerende biotop, var jordsmonnet sparsomt. Her i denne grenda, denne bygda, er det egentlig verdens beste forhold for plantevekst med høy fuktighet, høy vintertemperatur, sjelden frost. Boniteten i jorda lenger inne, lenger nord er svært god. Ikke så her på denne knallharde yta jeg bor på. Fjellet er så og si uten erosjon. Under den tynne jordsåla finer jeg lysegrå sedimenter fra istida. Knattene her har aldri vært dyrka, her har det gått småfe, men har aldri hatt reell beitemark. Skogen etablerte seg for hundre år sida. Før det var det knapt nok jord. Faunaen besto av små lyse snegler, hagesnegl (slike med hus), maur, pinnsvin, kråker, gjerdesmett og rødstrupe. For å gi et lite inntrykk. Kort sagt: Et lite hus i skogen, ved fjorden.

Ettersom jeg liker å sette spor, starta jeg med huset. Etter noen år hadde vi fått fiksa det sånn noenlunde. Samtidig rydda vi plass rundt huset. Mer grasbakke, tynning av skogen (vekk med kratt, vekk med gran). Gjenplanting med prydbusker, bær og frukt. Roser, klematis, leddved. Klatrere på furuene. Oppbygging av bed med jord, med grus, med sand. Stauder, knoller, løker, frøplanter og slikt som hagefolk har.

Det gikk jo sakte, særlig fordi jeg måtte lage jorda sjøl, og prøvde å holde brunsneglen unna. Den, brunsneglen, kom et år da myndighetene la ny vannledning i fjell på andre sida av vegen. De lagde en tunnel og rydda et stort område for å få plass. Etterpå la de på store mengder jord fra andre plasser på øya, infisert av snegl. De planta ikke ordentlig på jorda, men lot det gro til av seg sjøl. Mye geitrams, og etter hvert en invaderende hær av bjørnebær. Bregner.

Jaja.
I 2008 kom jeg med i Hagepraten og traff andre som var like rare som meg. I interaksjon med dem ble jeg enda mer hortoman og lot etter hvert hele tomta få et hagepreg.

Vi visste at vegen ville komme, og da planene ble reelle, veien skulle ta mye hage, la jeg vekk så mye interesse jeg klarte. Jeg prøvde altså å slutte å være så gira.
Det er som å slutte å røyke. En klarer det egentlig ikke. En kan avstå fra det, i praksis, men tenker på det. Støtt.

4 meter må slettes. Hele veien langs vegen. 4 meter inn. Pluss pluss.

Jeg må ha innkjørsel. Det har jeg ikke prioritert, fordi det er stygt (syns jeg). Innkjørsel for to biler, snuplass, garasje (om jeg får lov), ta mye plass. Det blir hele "Nybrottshaugen" (se egen tråd om dette: viewtopic.php?f=2&t=23382)

I år er rosene ekstra fine, og skjærsminbuskene blomstrer ekstra heftig. Sjølsagt.
Her er eksempler på det som skal vekk (om jeg klarer å flytte dem, hvor jeg skal gjøre av det, osv er og blir et mareritt) :

Hagepraten Hekken mot nord.JPG
Hagepraten Hekken mot nord.JPG (325.61 KiB) Viewed 1310 times
Jeg har laga en slags hekk mot vegen. Den består av ymse pene busker. De fleste blomstrer i hvitt. I tillegg er det andre trær busker som gjør det koslig, lunt og intimt: Beskåret blodbøk, epletrær, azalea, roser osv. osv. Alt mellom hus og veg må vekk. Her skal det skues både langs og innover.
Hagepraten Hekken fra vest øvre.JPG
Hagepraten Hekken fra vest øvre.JPG (344.57 KiB) Viewed 1310 times
Nå blomstrer skjærsminen.

Hagepraten Nelly og Flammentanz.JPG
Hagepraten Nelly og Flammentanz.JPG (329.48 KiB) Viewed 1310 times
Jeg hadde samplantinger av robuste roser og klematis, eller bare klematis, på alle furuene. Mye er forsøkt flytta. Mye klarte seg ikke.
Hagepraten Kolkwitzia.JPG
Hagepraten Kolkwitzia.JPG (448.12 KiB) Viewed 1310 times
Andre busker, trær, som står dårlig plassert er denne fagerbusken, Kolkwitzia, et pent plommetre, en blodbøk som er planta samtidig med ei eik (millenniumstrær) o.a.

Hagepraten Flammentanz oa.JPG
Hagepraten Flammentanz oa.JPG (376.76 KiB) Viewed 1310 times
Her kommer vel oppstillingsplass eller garasje - etter at knatten er sprengt.
Hagepraten Kirstenrose.JPG
Hagepraten Kirstenrose.JPG (351.42 KiB) Viewed 1310 times
Denne rosa fikk jeg som en liten rotbete av Kirsten for noen år sida. Den står heldigvis så langt ute i det som var skog, at den blir stående. Etter at det er rydda opp, etter at blåbærlyngen er desimert, vil den stå der. Heldigvis.
Hagepraten Deutzia.JPG
Hagepraten Deutzia.JPG (425.63 KiB) Viewed 1310 times
Eksempel på andre busker som står i siktelinja (70 meter siktelinje langs fylkesveg) Stjernetopp, en gammal sort som sto her da vi kom. Muligens fra det opprinnelige hagesortimentet fra 20-30-tallet. Har formert noen med skudd rett i bakken.
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Når maskinene kommer må buskene vekk. Dvs. først må furuene vekk. Etter at ledningene er tatt. Ledninger er ikke mitt felt. Furuene får jeg hjelp med. Buskene må jeg redde sjøl.

Tenkte jeg skulle starte med å redusere kronene, mengden av slikt som busken har som trenger vann og næring. Rota blir nok sterkt redusert ettersom de fleste står innimellom fururøtter.

Når starter jeg med denne beskjæringa?

Antar at maskinene kommer til høsten.

Målet er bare at buskene, og klatrerne, så mange som mulig, overlever.
Hvor de skal, veit jeg ikke ennå. Kanskje lager jeg et område med mye laus jord de kan stå i inntil jeg får rydda plass og får overskudd.
Evert Taube
Dag
Herdighetssone: H4

Post by Dag »

Skal du bordkle huset ditt, Erik? Og legge nytt tak også?
Jeg har snekker som bordkler huset mitt nå om dagen. "Syr huset", sier vi på Toten.
Det er et styr og det koster mer enn det smaker. Jeg må liksom være tilgjengelig også.
Gjør du dette arbeidet selv, Erik?
Erik N

Post by Erik N »

Så koslig at du spør, Dag! Skal jeg - virkelig - legge ut om det?
Evert Taube
salvia

Post by salvia »

Det er selvfølgelig ordentlig dritt for din husholdning og din hage det som skjer og skal skje i området. Ville det være helt utopisk, eller kanskje mulig å be de som kommer med maskiner til å bistå dere med å grave busker mm hos dere nennsomt opp og grave nye hull andre steder så de får en rask og grei omplanting? Det ville ikke ta dem allverdens tid og innsats og de har sikkert maskiner av ymse slag som som kunne være egnet? Det ville vært en fin og rettferdig gest når man ghør inngrep som påvirker eksisterende naboer så mye.
Inger E

Post by Inger E »

Huff, eg vert så lei meg når eg høyrer slikt. Tykkjer og at det 'vesenet' som har bestemt at dette må skje, kan gjere som salvia seier, for tort og svie. Eg tenjer og på alle dei fine murane du har laga. Vonar du får behalde steinane. Og så må eg sei du høyrest ut til å ta det pent. Får håpe du får det til å blomstre rundt deg med åra
Erik N

Post by Erik N »

Joda, Salvia og Inger, de gjør nok gjerne det! Først kommer entreprenørens skogryddere for å ta furuene, og det er jo sjølsagt forstfolk med sans for trevirke, trær og andre vekster. De skal felle trærne for meg, og legge dem slik at jeg kan få delt dem opp og skåret dem til de materialene jeg skal ha. Så kommer gravemaskinene og tar den bremmen som er mot vegen. Kommunen skal også inn og legge om vann og kloakk. De må jo hanskes med alle buskene og kommer sikkert til å klare å grave opp buskene med en del av røttene. Problemet er jo at den dominerende delen av denne "såla" er fururøtter. Da jeg prøvde å legge skiferheller på andre sida av huset, måtte jeg bruke sirkelsag for å skjære ut "ruter" av grasbakken. Røttene dekker så og si hele området mellom husets grunnmur og muren mot veien.

Derfor trur jeg at jeg må ta bort mye av de fotosyntetiserende delene av busken, slik at den har mindre å betjene, og kan tåle en kraftig reduksjon i rota.

Det er en av grunnene til at jeg spør om råd. Som sagt vil buskene "reddes" i første omgang, men hvordan jeg skal sette ned aktivitetsnivået deres uten å ta kverken på dem, det veit jeg ikke. Ettersom "jasminene" (det er de uekte, men de dufter godt for det) blomstrer nå, sammen med de tre Deutziaene, og en del roser, vil jeg i hvert fall ha med meg det før jeg kutter dem ned.

De behøver jo ikke være så granne og krympa når jeg kan regne med maskinkraft til å flytte dem.

Jeg har lest at et råd går ut på å redusere omkretsen av røttene med spade, men med fururot-rotet går jo ikke det!

Røttene til buskene må slites av, mange av dem, fururøttene er uhyggelig sterke. Kanskje en får håpe på skikkelig tørrvær en gang til denne sommeren? Da pleier det å bli lite hold i slik skogbunnsjord...
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Murene, de flotte bedene, alt oppe på "Nybrott" er en saga blott. Det blir sprengt et digert høl, og på det som er att får jeg starte oppatt.

Det var ikke en stein her da vi kom. Det var skiferheller i en gangvei rundt huset og gråsteinsmuren rundt huset.

Alle de fine steinene Brage og jeg har henta fra fjern og nær, må jeg lage ei eksklusiv røys av og håpe det er att bjørnekrefter til tida etterpå. Jeg har spart en god del hage, som altså ikke er opparbeida, til dette formålet. Den ligger sør for huset, nedi bakken mot et område som ikke er mitt, men heller ingen annen privatperson sitt. Der blir det hengende hager, om det da ikke blir et salig kaos av buskvekster.

Som nevnt prøvde jeg å slutte å være så opphengt i hage, så jeg har prøvd å få mye til å bli borte. Det mest robuste lever. Mellom anna rosebusken jeg fikk som skudd av Salvia. Den skal jeg prøve å få flytta til bratta mot sjøen. Den, ei anna tøff ei jeg har annammet fra Kirsten, og en urgammal jeg har arva av tanta mi, er tenkt å vokse sammen med klunger. (Ettersom klunger - villrose - klarer seg, trur jeg flere slike kan klare det.)

Jeg har jo egentlig ikke så mye jord, så jeg får be anleggsarbeiderne prøve å deponere jorda de graver opp lenger ned i hagan. Det er nødt til å bli innmari brutalt, men det er ingenting å bli deppa for. Det er verre ting i verda!

Jeg blir uføretrygda fra 1.juli og har således plenty av tid. Dessverre er det noen fysiske plager som ligger til grunn, så jeg skal ikke jobbe over evne.

Og så var det denne båten min.
Og hytta i Sunnfjord
Og at jeg skal begynne og studere att.
Og at jeg liksom skal ha prøvd på alt innen tida mi renner ut.

For slik er jeg.
Evert Taube
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Hei, Erik og takk for at du deler hagegleder og - sorger med oss. Ut frå det du skriv, så kjem maskinene til hausten og innan den tid må du berge det som bergast kan. Då vi skulle bygge ut hagen for nokre år sidan, måtte fleire velvoksne buskar flyttast. Eg klipte dei heilt ned, gravemaskinen grov dei opp og plasserte dei midlertidig på eit jorde (vi har god plass). Etter nokre dagar vart dei sette på ny plass og alt gikk bra. August er ein fin tid for beskjering. Buskane nærmar seg kviletid, men det er lenge nok igjen til vinteren til at såra etter saksa tørkar og beskytter mot sopp og rote.

Du Erik skal vel oppbevare buskene i fleire månader, over vinteren, før du kan sette dei på plass igjen? Naboen min grov opp ein buskrabatt med maskin, plasserte buskane på ledig plass, la jord over røttene og overvintra buskene på denne måten . Til våren vart buskene planta på nytt og dei ser fine ut. Skal du deponere jord, kan du vel deponere buskene på same plass og bruke av den til å dekke røttene med? Når maskinene er ferdige vil du sjå konturane av den nye hagen din og den hyggelege planlegginga kan fortsette.

Du skriv og at du har fysiske plager som gjer at du må arbeid mindre - kanskje ein "ny" hage vil passe godt når du får venne deg til det? - Hvis eg har misforstått deg heilt, bed eg om årsaking. Uansett ønsker eg deg lukke til med ny hage og ny kvardag.
Rosa Leander
Erik N

Post by Erik N »

Først i dag til Rosa Leander! Tusen takk for hyggelig tilbakemelding og gode råd! Det er ikke mulig å tolke anleggsarbeidet og framdriften av det - og slik finne ut når de kommer til oss. Vegen som skal vøles i denne omgang er på om lag 3 kilometer og strekker seg fra om lag 150 m nord for vår eiendom og sørover gjennom og via viker og brattbakker, svinger, fjellknatter og hus tett med vegen. De store utfordringene for lokalbefolkninga, byggherren, entreprenørene, bilistene, kommunen, vann- og avløp, m.v., er altså ikke her i hagan min! Derfor er det heller ingen plan for når de kommer. Grunnen til at jeg ikke gjør noe er også den samme. Jeg veit ikke hvordan sommeren og vinteren blir. Vinteren 2017/18 hadde barfrost med enorme kuldemengder så seint som i mars (-12) og april (-5), og mai hadde varmerekord og tørke. Som sagt har jeg ikke mer jord enn den jeg lager sjøl, og under er grunnfjellet. I sørhellinga vokser det nå furu (som skal felles) lyng, hassel, og disse grusomme bjørnebæra. Det er der, i sørhellinga, at jeg har mulighet til å lagre busker. Deler av området skal graves opp og så kommer veien inn der, gjennom ei skjæring i fjellknatten sørafor der att. Kanskje får jeg overbevist vegutbyggerne om å deponere jordmasser i sørhellinga mi. Også masser som ikke er "mine". At det er mange frø og rotstykker fra bringebær/bjørnebær, geitrams, skvallerkål, får jeg heller ta når den tida kommer.

August kan jo bli ei fin tid til å forberede dette. Håper de ikke brått er her, dagen før vi reiser på ferie - eller mens vi er bortreist!

Så til Dag:

Det virka kanskje litt i overkant retorisk, det spørsmålet mitt: Vil du - virkelig - vite? Jeg er litt sånn muntlig, og da glømmer jeg meg.
Nei, jeg skal ikke skifte kledning. Stellinga ble satt opp for å reparere og restaurere eternit-taket. Samtidig tar jeg det som er av anna på huset.
Å skifte kledning er ikke store greia når en har jobba med trebåt noen år. Gamle trebåter er en slags svenneprøve. Og eksamen består i at båten flyter.
Jeg behøver ikke å skifte kledninga, bare noen av de nederste borda. Her på Vestlandet har vi tradisjonelt liggende kledning. Noen meiner at det skyldes fuktigheten - altså ikke ha tverrved ned mot grunnen slik at den kan suge opp væte og råtne. Jeg hellerr vel mer til at det har noe med dominerende byggeskikk å gjøre. Østpå er det i all vesentlighet snakk om lafta hus med stående kledning uttapå. Her er nok svært mange hus basert på grindbygg, en slags stavkonstruksjon som gjør det enklere å legge bordkledning uttapå.
Huset har ei lafta kjerne. Uttapå er det luft. Så er det kledning. Dermed holder det seg tørt.
Jeg må male omlag hvert 6-7 år, uansett hva som står på boksen. Det spiller liten rolle hvilken produsent som har laga malinga, ettersom huset opprinnelig er tjærebredd, slik at malinga bobler seg alle steder unntatt der jeg har brukt vinkelsliper. I år benytter jeg meg av det gode tilbudet på ordinær Drygolin (ca 600kr/10liter) Vestlandsrød. Tidligere har jeg brukt andre rødfarger, og har et lekkert hus et år, før det er matt og dekka med svarte prikker av svertesopp.
Stellinga ble også brukt til å få malt under blåregnen. I hvert fall var det planen. Den blomstra mens jeg holdt på med taket...
Dermed ble den dratt ut på ene sida, og så på andre sida, og så på midten. Det er stadig et felt som er umalt, men denne delen av østveggen har jeg nylig skifta kledning på, så her sitter malinga.
På sørveggen har jeg tre klematis. En alpina jeg hadde med fra balkongen vi migrerte fra i 1996. Den har jeg skåret ned ved malinga for omlag ti år sida. Den kom opp att og var nå i ferd med å være grønn (og blå) fra 3 meter oppe og opp til mønet. Den er skåret helt ned, etter at kladeisene var dratt ned, men det gikk i ball. Den andre, på samme plass, er en montana jeg flytta fra ei furu som måtte ned borti skogen. Den er kjempefin, så det gjør ikke så mye om alpinaen dør. Det er en montana til på veggen. En mindre og langt mer mørkrosa. Nydelig, men ikke fryktelig ivrig til å vokse.

Jeg har skifta alle klatregreiene med plastruter. De er skrudd rett i kledninga med terrasseskruer, slik at jeg kan ta ned ett og ett felt. Alt av tre ble til oppfyringsflis da jeg reiv. Det er pent, men utrulig upraktisk. Dessuten blir de (trepinner, lekter, rikter) spist av hagesnegl (med hus) og årevinger (bier, veps), og mister snart alt av sjarmerende treaktighet.

Bildet er åpenbart tatt 17.mai, ikke 21.mai, slik tittelen antyder...
Bildet er åpenbart tatt 17.mai, ikke 21.mai, slik tittelen antyder...
Sørvegg 21.5.18.JPG (332.49 KiB) Viewed 1254 times
10. juni sør under maling.JPG
10. juni sør under maling.JPG (299.66 KiB) Viewed 1254 times
Huset ferdig 13.juni.JPG
Huset ferdig 13.juni.JPG (292.35 KiB) Viewed 1254 times
Evert Taube
Dag

Post by Dag »

Takk for beretningen om "husets tilstand", Erik. Interessant dette med forkjellen på måter
å kle huset på - fra Vestlandet til Østlandet. Jeg synes du har valgt den beste rødfargen. Såpass mørk rød,
det kan jeg like. Men jeg har gått den andre veien og maler huset mitt kvitt. Materialene er grunnet, men jeg må
ta to strøk. Fryktelig kjedelig å male, men det må jo gjøres.
Lykke til med huset ditt, Erik :)
orm

Post by orm »

Det ordner seg nok til slutt. Noen ganger må noe utgå og kanskje noe nytt komme i stedet. Alder og vondter gjør at man ikke kan holde på like mye som tidligere. Har man i tillegg flere steder å holde orden på, kan det bli i meste laget. Om jeg forsto deg riktig tidligere, var det mulig å legge ut veien på motsatt side der det ikke var bebyggelse. Om så skjønner jeg ikke myndighetene. Det måtte bli billigere for dem og diverse ledninger skulle uansett legges om?
Erik N

Post by Erik N »

Til Orm: Veien blir liggende der veien er, og blir breiere mot andre sida. Det er ikke veien som sådan som er problemet. Det er forskriftene for ny vei. De gamle, svingete, hølete veiene vi har er sånn, men når de skal oppjusteres, skal det brått legges brakk på sidene. Siden jeg bor tett attmed veien, fordi veien før i tida gikk fra hus til hus, og kanskje endte på ei kai, blir den delen av tomta mi, 4 meter, som ligger mot veien, lagt flat. Der, fra 0 til 4 meter står alle slags busker, trær, roser, klatrere og slikt, nettopp for å gi oss intimitet!
I tillegg legger kommunen vann- og avløp under gangveien på andre sida, samler alle vann- og avløp fra alle oppsitterne. Så er det ymse strøm og tele som skal i ei anna grøft, også under bakken, gang og sykkelsti, og lange siktelinjer. En moderne fylkesvei er som en autostrada med fullverdige filer, en hver vei, og mye plass på sidene til god sikt og alt slikt.

Nå har jeg planer om å flytte "fronten" lenger inn, lage pergola og espalierer og slikt for å få på plass att skyddet. Siste nytt går ut på at min tomt blir tatt først utpå vinteren, kanskje enda seinere. Og da har jeg god tid til å lage nye voller, nye plasser jeg kan transplantere hele deler til.
Den nordre, minste, sjasmin/skjærsmin-busken er starten på "hekken". Siste gang jeg ser den i full duftende flor?
Den nordre, minste, sjasmin/skjærsmin-busken er starten på "hekken". Siste gang jeg ser den i full duftende flor?
Sjasminbusken.JPG (328.15 KiB) Viewed 1129 times
Evert Taube
Post Reply