Fra hus og hage til hus og hage og vei

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Fra hus og hage til hus og hage og vei

Post by Erik N »

Den blir vel, som de fleste andre tråder jeg åpner på HP, en slags blogg, notatblokk, tankereise.
Signalene fra utbygger er altså at de skal begynne på min del av vegen, først utpå vinteren. Kanskje forsvinner spagettien av ledninger langs vegen før? Kanskje kan det gå an å få tatt de store furuene litt før jeg skal rydde sjølve hagan? Ja, for så og si hele hagan må ryddes. Det blir som i vinter da jeg hadde fått tak i nytt stuegolv på billigsalg hos et konkursramma byggevarelager. Jeg måtte rydde vekk mye fra de omliggende rommene for å få plass til det som var i stua. Fra bøker og stueplanter til kjempeskap og faste installasjoner, en smijernsovn og alt anna som hindra arbeidet. I skrivende stund ligger stadig en majoritet av antall midlertidige forflytta artikler lagra på midlertidig oppholdssted. Ettersom jeg kjøpte betydelig mer stuegolv enn jeg hadde behov for, ble det golv i entre/gang, samt at alt ikke ennå er brukt, og ligger under spisestuebordet. Huset er som en flyktningeleir av midlertidighet. Uten den humanitære krisa, men med et betydelig potensial for indre konflikt mellom de to herskerne og et par undersåtter her i heimen. En finner ikke slikt en bør finne, samtidig som det ser forbausende ryddig og strigla ut. Særlig uten bøker, slike bøker en har mye av, i svært mange forskjellige utførelser. De beste og nyttigste, har ikke nødvendigvis skinnbind og gullskrift, og har slikt format at de må ligge, stå på skrå, eller stå feil vei.

Sånn blir det vel i hagan også, tenker jeg!

Men nå er det fint vær, asså.

Må ta formiddagskaffen på terrassen før fruen går på jobb. Etterpå har jeg kaoset for meg sjøl, og unger som skal ha mat, men da kan jeg i det minste planlegge neste oppussingstrekk.

Hagan skal vente til august.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

...for jeg har en hage til, skjønneru! En som skal klare seg sjøl, men som har plenty tomrom og brått og uventa; nye potensielle bed.

Hyttehage hekk1.JPG
Hyttehage hekk1.JPG (224.36 KiB) Viewed 729 times
Første trinn i nedhugging av hekk. 19.mai 2.JPG
Første trinn i nedhugging av hekk. 19.mai 2.JPG (323.84 KiB) Viewed 729 times
Første trinn i nedhugging av hekk. 19.mai 3.JPG
Første trinn i nedhugging av hekk. 19.mai 3.JPG (317.14 KiB) Viewed 729 times
Andre trinn i nedhugging av hekk 27.6 1.JPG
Andre trinn i nedhugging av hekk 27.6 1.JPG (410.5 KiB) Viewed 729 times
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

… og der er det altså plass til både litt større stauder, mindre busker, ja; kanskje et frukttre eller tre?
Bed på nordsida.JPG
Bed på nordsida.JPG (344.66 KiB) Viewed 728 times
Blomstereng, liksom 2.JPG
Blomstereng, liksom 2.JPG (337.83 KiB) Viewed 728 times
Komposyhaug og villnis.JPG
Komposyhaug og villnis.JPG (385.29 KiB) Viewed 728 times
Sverdlilje og rosenrot.JPG
Sverdlilje og rosenrot.JPG (369.76 KiB) Viewed 728 times
Evert Taube
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Så fint! Og kan formelig lukte luften der. Er det en toppklokke som står i husveggen? Epletrær må da være flott på sånn en plass. Og hva med en bit av skjærsminhekken du må flytte?
Erik N

Post by Erik N »

Jeg veit ikke hva den heter. Det er en lillaaktig livskraftig sak. Først kommer lungeurten som blomstrer langs nesten hele bedet, men mest lengst ned, også langs denne forbaska hekkpryden - som nå lider nedslaktningsdøden (slipper det kjemiske, og kan bruke all den deilige jorda rett etterpå). Så kommer altså honningknoppurt - øverst, og denne lilla. Ypperlig til hytte. De klarer seg sjøl. Jeg kan nok la dem fortsette å vandre rundt på nedsida, men trur nok jeg kommer til å flytte en del hjemmefra og opp. Hjemme var det liksom to slags hager, og ganske mye grønne flater, og jeg har ikke lyst til at det skal gro helt igjen. Det mest skogprega, japanazalea, geranier, sverdliljer, iris, og litt sånn tar jeg nok med inn i landet. Jeg har planta to sverdliljer nede med elva som jeg har henta fra Viksdalsvatnet eller Føllingvatnet. Der er det plenty - vilt og vakkert!
Nærbilde blomster.JPG
Evert Taube
salvia

Post by salvia »

Ser det nå på det siste bildet, prydsvinerot.
Erik N

Post by Erik N »

Takk, Salvia! Ja, da er det litt sånn gammaldags! Spørs om jeg kanskje tar med både iris og akeleier oppover? Har jo en del kvann også, så litt halvnyttige planter kan kanskje også tas med. Jeg orker ikke ha noe som jeg må oppover for å skjøtte, sjøl om vi er på hytta et par ganger i måneden. Må ha sånne som kan stå der og blomstre, eller "bære", om jeg er der eller ei. Det er svært agrart, og stadig finner vi geiter i hagan. Hjorten forsyner seg med det den finner vinterstid. Den rosa jeg har fra deg, og den fra Kirsten, kan jeg kanskje også ha der. Jovisst, det går seg til detta her!
Evert Taube
orm

Post by orm »

Den ligger kanskje ikke så høyt over havet hytta di og da kan du sikkert flytte med deg mye dit. Som du sier gjelder det å ha slike som kan skjøtte seg selv mest mulig. Du nevner skjærsmin. Den er grei å rote av kvister, så man trenger ikke å ta med hele busken. Tar ikke så alt for mange år før den vokser seg til heller.
Erik N

Post by Erik N »

Da er vi i gang. Den skriveføre er djupt nede og legger ut bilder, fotografiske bilder. Dag for dag.
Vegarbeid 14.10 kl 18.30 v HP.JPG
Vegarbeid 14.10 kl 18.30 v HP.JPG (132.79 KiB) Viewed 350 times
Evert Taube
Siri K

Post by Siri K »

Jeg skjønner godt at det er stress å ha et prosjekt som dette like utenfor trammen. Men de blir vel ferdige en gang, og vi får krysse fingre og tro at det ikke blir så ille til slutt! :)
Last edited by Siri K on 16 Oct 2020, 08:35, edited 2 times in total.
H2/H3 i hyttehagen
Erik N

Post by Erik N »

Dette er noe som skal skje. Som må skje. Jeg nytter høvet til å også dokumentere dette, slik jeg har dokumentert utviklinga (i positiv forstand) på Hagepraten. Kanskje kunne jeg lagt bildene på "Nybrott", ettersom det der er flukt over framdrifta. Nei, det får bli slik. Her, asså. Innviklinga. Kræsjlandinga.

Det begynner å føles lenge sida furuskogen forsvant, kanskje et par år, men nå går også de jeg har kontroll på. Som den gamle naturfriken jeg innerst inne er, ofra jeg parkeringsplass og garasje mot å ha mest mulig naturtomt, eller å ha huset "på ei slette i skogen". Den illusjonen må en ha tunnelsyn, mot fjorden, og skylapper på, for å beholde. Men kanskje gror jeg på meg det også?
15.10 Før furuene går
15.10 Før furuene går
Vegarbeid 14.10 s.JPG (157.21 KiB) Viewed 340 times
Evert Taube
salvia

Post by salvia »

Å hjelpes så åpent det er blitt. Og så lang tid det har tatt. Skal de virkelig ta de siste furuene vi ser på bildet også?
Erik N

Post by Erik N »

De langs vegen forsvinner, men vi beholder det meste mot sør. Heldigvis! Det blir som ei øy i et skrapa landskap.
Vegarbeid 15.10 sett fra sør.JPG
Vegarbeid 15.10 sett fra sør.JPG (115.84 KiB) Viewed 335 times
Evert Taube
Erik N

Post by Erik N »

Jaha.
Vegarbeid 16.10 s2.JPG
Vegarbeid 16.10 s2.JPG (96.12 KiB) Viewed 324 times
Evert Taube
Martin

Post by Martin »

"Ei øy i skrapa landskap" blir dokumentert med det bildet Erik.
Håper det blir bra nedover mot sjøen og utsikten.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Post Reply