Fra hus og hage til hus og hage og vei

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Erik N
Herdighetssone: H1

Re: Fra hus og hage til hus og hage og vei

Post by Erik N »

Sørover er intakt, med tre tette trær - hassel, eik og blodbøk - som vegg. Mot øst også. Det ser helt normalt ut fra alle plasser rundt spisebordet. Nord er skrapa til grunnfjellet, likeledes vest (vegen). Jeg har fått gravd opp 13 buskvekster, fra trepeon og klokkebusk til epletre og sjasmin. Mengder av stauder og andre perenner har gått med. Har flytta og stabla, lagra stein og heller uberalles.

Nei. Ikke gøy!
Vegarbeid 22.10.20 a.JPG
Vegarbeid 22.10.20 a.JPG (159.59 KiB) Viewed 213 times
Vegarbeid 22.10.20 b.JPG
Vegarbeid 22.10.20 b.JPG (130.03 KiB) Viewed 213 times
Slik ser det ut i "Nybrott" nå. Nesten ingen ting igjen. Nå skal fjellet sprenges vekk, slik at vi får bilene inn i hagan.
Slik ser det ut i "Nybrott" nå. Nesten ingen ting igjen. Nå skal fjellet sprenges vekk, slik at vi får bilene inn i hagan.
Vegarbeid 22.10.20 c.JPG (123.83 KiB) Viewed 213 times
Last edited by Erik N on 22 Oct 2020, 15:09, edited 1 time in total.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger E

Post by Inger E »

Nei, Sikkert ikkje moro.
Martin

Post by Martin »

Fine, gamle muren. :cry:
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Erik N

Post by Erik N »

Martin wrote:Fine, gamle muren. :cry:
Ja, forfallet fortsetter! En skulle tru, i et land som så til de grader flømmer over av "mjølk og honning", at slike ting som virkelig preger kulturlandskapet skulle stige i verdi! Hager, lunder, dammer, trær, murer, ordentlige terrasser, og alt slikt, blir rasert og erstattes av maskinlaga ting eller stusslige plattinger i stusslige materialer. Det hender jeg blar i eiendomsbilagene i avisene, eller følger ett av utallige Kjøp-og-salg-av-eiendoms-såpeoperaer på TV. At rommene er kubiske kasser med speilglassvinduer, og at veggene er av kunststoff, at husa mangler møne, takskjegg og pryd, får så være. Det verste er det der ute. Innfatninga, gullet! Det eksisterer så og si ingen pietet for hage og opparbeida gammaldagse uteareal. Plane skrapa flater med impregnert plank, lecamurer og fikse grillstasjoner gir M+, og betongelementer med varmekabler og terracottapotter med tuja gir S.
Her har hundrevis av meter håndlagt gråstein blitt harva opp og kjørt på fyllinga, og så kommer et arbeidslag med maskin og legger dønn firkanta steiner oppå hverandre som dominobrikker. Det fylles i så mye pukk og grus at det skal nesten ugras til for å få noe til å gro. Jord er farlig. Naturgras er stygt. Det skal være monokultur av plengras og buskvekster med stammer som robotklipperen kan dulte borti.

Og slik bortetter.

Akk & ve!
Evert Taube
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Ja, jeg så også på den fine muren. Trist dette og så fryktelig lang tid det har tatt før de har kommet i gang.
Erik N

Post by Erik N »

Nå er det blitt sånn. Dette er definitivt. Jeg må tenke framover, og utnytte de fordelene jeg har. Ikke bare blanke ark og fargestifter tel, men også en ganske eksklusiv avtale der vegutbygger må rette oppatt slikt som går tapt. Denne tråden avsluttes nå, og så fortsetter jeg på "Nybrott". Der er historia.
Her er to salver avfyrt, og gravemaskina er halvveis gjennom skjæringa.
Her er to salver avfyrt, og gravemaskina er halvveis gjennom skjæringa.
Vegarbeid 27.10 etter to salver.JPG (109.11 KiB) Viewed 173 times
Evert Taube
Post Reply