Hekksaks til høy hekk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
kje
Herdighetssone: H3

Hekksaks til høy hekk

Post by kje »

Trenger en teleskop hekksaks / klipper til en høy hekk i hagen. Noen forslag?

Jeg vurderer disse to: en dyr Stihl på batteri og en rimeligere Bosh med ledning.

https://www.computersalg.no/i/1067427/b ... menhet-for

https://www.felleskjopet.no/hjem-og-fri ... -50281305/
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Hekksaks til høy hekk

Post by aimar »

Jeg har en Stihl hekksaks med batteri, ikke så ulik den du linket til. Er godt fornøyd med den. Litt dyr, ja, men god kvalitet. I tillegg kommer også en kostnad til batteri og lader. Jeg har flere Stihl-redskap som jeg bruker de samme batteriene til. Før brukte jeg Stihl totaktsmotor, og jeg syns det er deilig å slippe støyen og eksosen.
kje

Post by kje »

aimar wrote:Jeg har en Stihl hekksaks med batteri, ikke så ulik den du linket til. Er godt fornøyd med den.
Ok, det var bra du sa. Men finnes det noe rimeligere enn 7300,- for å få en teleskopsaks som klipper bra? 

Finnes det gode erfaringer med Gardena teleskopsaks på batteri eller Gardena teleskopsaks med ledning ?

https://www.bygghjemme.no/hage-och-utem ... KwQAvD_BwE

https://www.proshop.no/Hekktrimmer/Gard ... 48/2592188
kje

Post by kje »

aimar wrote:Jeg har en Stihl hekksaks med batteri.
Er den sterk nok syns du?
Siri K

Post by Siri K »

Først: Jeg har null greie på dette, men jeg har en viss erfaring i å kjøpe ting jeg ikke egentlig trenger.

Hvor stor hekk er det snakk om? Og hvor upraktisk vil det være med en ledning? Kan dette gjøres med gardintrapp og vanlig utrustning (jeg ser den potensielle faren i gardintrappa)?

Det må sies at jeg brukte både manuell og elektrisk hekksaks (med ledning) i sesongen som nærmer seg slutt, og det er nokså opplagt at den elektriske var verdt pengene. Dette var lave busker, da.
H2/H3 i hyttehagen
aimar

Post by aimar »

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =102651985

Se på linken, FINN-annonse for utleie av Stihl teleskopisk hekksaks.

Aner jo ikke hvor i landet du bor, men det kan jo være lurt å leie i år, så får du prøvd den. Så kan du utsette avgjørelsen til neste år, hvis du er fornøyd med den, kjøpe egen eller fortsette å leie.
kje

Post by kje »

aimar wrote:https://www.finn.no/bap/webstore/ad.htm ... =102651985

Se på linken, FINN-annonse for utleie av Stihl teleskopisk hekksaks.

Aner jo ikke hvor i landet du bor, men det kan jo være lurt å leie i år, så får du prøvd den. Så kan du utsette avgjørelsen til neste år, hvis du er fornøyd med den, kjøpe egen eller fortsette å leie.
Jeg vurderer å kjøpe Stihl HLA 85 men lurer på om den blir for svak siden den går på batteri?
aimar

Post by aimar »

Jeg har Stihl sin kombiredskap, dvs. en motor som det kan kobles flere ulike redskap til. Har hatt bensinmotoren i mange år, men kjøpte batterimotoren i fjor. Syns ikke jeg merker noen forskjell i styrke på bensinmotoren og batterimotoren med samme redskap påmontert. Virker som om batterimotoren er like sterk. Og den beholder styken helt til det bare er igjen 1-2 minutter før den går tom for strøm. Jeg har to batterier, så når batteri 1 er tom for strøm, så er batteri 2 ferdigladet. Ja, i hvert fall når det gjelder hekksaks og gresstrimmer. Har også en løvblåser som bruker samme batteri, men den er så kraftig og bruker så mye strøm, at da må jeg ta en liten pause eller ta fram raka mellom batteriskiftet.
Jeg tror ikke du vil bli skuffet om du kjøper en slik, batterimotoren er sterk. Anbefaler det kraftigste (og dyreste) batteriet. Og til vanlig bruk, kommer du langt med bare 1 battteri også.
kje

Post by kje »

aimar wrote: Jeg tror ikke du vil bli skuffet om du kjøper en slik, batterimotoren er sterk. Anbefaler det kraftigste (og dyreste) batteriet. Og til vanlig bruk, kommer du langt med bare 1 battteri også.
Det høres supert ut aimar. Takk for en nyttig anmeldelse. Da høres det fornuftig ut å kjøpe Stihl HLA 85 med det største batteriet og lader. Jeg kan vel kjøpe hekksaks i første omgang og senere supplere med flere redskap som kan kobles til? Hvor kjøpte du din?
aimar

Post by aimar »

Jeg har kjøpt utstyret mitt på Felleskjøpet.

Stihl har opgradert batteriene sine. Den nye AP 100 / AP 200 / AP 300 heter AP 100 S / AP 200 s / AP 300 S, og har ca. 25% kapasitet enn de gamle. Tror ikke de nye batteriene har kommet til Norge ennå, men du kan jo spørre etter dem.
Og hvis de ikke klarer å levere de nye batteriene, kan du jo prøve å forhandle en rabatt på de "gamle". Det er jo lov å prøve seg. De "gamle" er bare 2-3 år gamle og er moderne Litium-Ion batterier de også, så de er ikke noe dårlig kjøp, men snart kommer altså nye som er enda bedre.

Har skjedd litt når det gjelder oppladbare batterier de siste årene.
Siri K

Post by Siri K »

Jeg kjenner ikke produktene det er snakk om her, men kan gå god for at det er mye "guffe" i et gressklipperbatteri fra Bosch. Jeg ble imponert over hvor kraftig motoren var, og hvor lenge batteriet holdt, da jeg kjøpte klipperen for tre år siden. 30-35 cm vått gress klarte den i over en halvtime, med en ganske energisk meg som påskyver.

Batterikapasiteten (og muligens maxeffekten?) har gått noe ned på de tre årene, noe man vel må regne med for et oppladbart batteri. Men at det er mye kraft i moderne batterier, er helt klart.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply