Flytte gammel rose - kutte pælerot?

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Rosa Leander

Flytte gammel rose - kutte pælerot?

Post by Rosa Leander »

Eg har ei gammal "Heidelberg"- rose (30-40 år?) som har vokst inne mellom store stauder. Rosa treng meir plass og lys og i vår prøvde eg å grave den opp for flytting. Det viste seg at hovudrota var så lang at eg gav opp førsøket og la jorda på plass igjen. Rosa mistrivst imidlertid der ho står, så eg vil prøve på nytt til våren. Spørsmålet er då: Nokon som har erfart at det kan gå an å kutte rota på ca 30-40 cm og likevel få rosa til å overleve på ein ny plass? Eg har lite å tape sidan rosa mistrivst der ho er, men det er ofte nokon som har tips som kan kome godt med i ein kinkig situasjon.
Rosa Leander
Martin

Re: Flytte gammel rose - kutte pælerot?

Post by Martin »

Hvis hovedrota har siderøtter ovenfor der du kutter, så bør det fungere.
Tror jeg da.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Slik jeg har forstått det, er det de tynne kapilærrøttene som sørger for vannforsyningen (og næringsopptak) til planten. Så det essensielle er at det er nok tynne røtter til å forsyne med det som fordamper gjennom bladverket. Det må altså være et brukbart størrelsesforhold mellom røtter og blader. Selvsagt hjelper det også veldig om en er flink til å vanne ofte etter flyttingen, om ikke værgudene besørger vanningen.

Jeg har i alle fall flyttet en diger klatrehortensia, og fikk ikke med mer jord og røtter enn ca 10 liter, mens planten var to meter høy etter beskjæring. Det gikk bra, men den ble også hyppig vannet, der den sto ved vannkrana i sørveggen.
H2/H3 i hyttehagen
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Enig med Martin og Siri K. Jeg har dessuten saget av en rotbit fra en rotekte rose. Altså en rotstikling, ikke rotskudd. Rotbiten hadde tynne røtter helt øverst, og jeg var usikker på om det ville fungere. Men det gjorde det :)
Rosa Leander

Post by Rosa Leander »

Takk for tilbakemeldingar. Eg tenker som de gjer, at mange nok små røter som tek opp vatn og næring kan vere tilstrekkeleg til at rosa overlever. Rosa er litt skakk og skjev og vil bli klipt ned til ca 10-15 cm. Tenkte å ta nokre stiklingar også, så håper vi det beste.
Rosa Leander
Post Reply