Rhododendron som har begynt å vokse amok

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
Silje151
Herdighetssone: H1

Rhododendron som har begynt å vokse amok

Post by Silje151 »

Jeg har to rhododendroner som fulgte med balkongkassen i terrasseblokken min når jeg flyttet inn for 6,5 år siden. De første årene trengte jeg ikke gjøre mye med de, men de siste årene så har de begynt å vokse kraftig. Nesten hvert år så kommer det skudd til nye greiner på hele busken, og veldig få blomster. Jeg beskjærer og klipper for harde livet for at de ikke skal bli for store for kassen, men neste år skyter de igjen nye skudd. Jeg klipper helt inn til avgreiningen eller til et lavere bladutskudd på samme grein. De nye greinene er ofte ganske tykke, er 10-20 cm lange, og på en av buskene var det allerede små knopper på alle de nye greinskuddene. Jeg kniper av gamle blomster og håper hvert år å få frodige busker igjen uten hell.

Hvorfor har de plutselig begynt å vokse så kraftig og hva kan jeg gjøre for å få blomster på de igjen?
gartner10
Herdighetssone: H3

Re: Rhododendron som har begynt å vokse amok

Post by gartner10 »

Hvilke sorter er det? Beskjæring fremmer vekst fremfor blomstring, det samme gjør gjødsling. Om du har plantet en sort som naturlig blir svær så vil den ønske å vokse og kan være vanskelig å holde igjen.
Øystein, gartner i Østfold

Mitt navn på Instagram er @gartner10. Har lagt ut bilder av noen av de dagliljene jeg har fått frem fra frø.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Kanskje ikke så lett å vite sort når rhodoene sto der når hun flyttet inn. Mulig at noen uvitende tidligere beboere har plantet sorter som ikke egner seg for blomsterkassa.
Silje151
Herdighetssone: H1

Post by Silje151 »

Som orm har skrevet så vet jeg ikke hvilke typer de er, men det er to forskjellige. Siden de først begynte å vokse kraftig de siste to til tre årene så tviler litt på at det er en for stor rhododendronvariant. Da burde de jo også ha prøvd å vokse de første årene jeg bodde her. Og de var definitivt ikke nyplantet når jeg flyttet inn. Jeg har også bare gjødslet de én gang i løpet av alle disse årene.
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

De to siste vintrene har vært spesielt lite kalde, kan det være årsaken til at rhodoene har endret oppførsel? Nå bor jo du i en veldig mild sone, og jeg vet ikke om det har vært et like markant skifte som her i Oslo.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply