Tips til hurtigvoksende hekk

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
smurfine

Tips til hurtigvoksende hekk

Post by smurfine »

Har idag en alperips hekk mellom oss og naboen men den blir ikke høyere enn max 1 meter, uansett hva jeg gjør. Hatt den i 5-6 år nå. Den er kjempetett og fin men vokser altså ikke mer i høyden.

Skal sies at det ikke er altfor dyp jord i hagen.

Vurderer å bytte den til noe som blir høyt så kan jeg heller klippe den ned. Helst noe som vokser fort da jeg er en utålmodig sjel. Og den bør ikke kreve altfor dyp jord. Tips? (ikke tuja)
Martin

Re: Tips til hurtigvoksende hekk

Post by Martin »

Jeg har ikke erfaring med den, men kanskje vil Junisøtmispel passe for deg ?
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Nienna
Herdighetssone: H2

Post by Nienna »

Litt avhengig av hvor i landet du bor. Vinterliguster vokser ganske fort, men er ikke herdig over alt. Duftskjærsmin vokser også fort, og er mer herdig. Bambus har grunt rotsystem og egner seg nok der jorddybden ikke er så stor.
smurfine

Post by smurfine »

Nienna wrote:Litt avhengig av hvor i landet du bor. Vinterliguster vokser ganske fort, men er ikke herdig over alt. Duftskjærsmin vokser også fort, og er mer herdig. Bambus har grunt rotsystem og egner seg nok der jorddybden ikke er så stor.
Ja har tenkt på vinterliguster men er i sone H3 og den er opp til H2 tror jeg så kanskje bedre med vanlig liguster? Noen som har erfaring med den? Er det mye raking av løv?

Men er det meningen at alperipsen blir så kort? Er det noen måte jeg kan få den høyere på?
salvia
Herdighetssone: H4

Post by salvia »

Hos meg ble den alperipsen jeg hadde halvannen meter. Den stod i dyp jord. Jeg er ikke enig i at duftskjærsmin vokser så fort, men absolutt i at den er herdig. Snøbær vokser fortere og blir hos meg ca 2 meter (+). De har jo også ulempen med at de sprer seg lett om man ikke holder dem i sjakk med gressklipperen. Men det er en lettvint plante til hekk og superbillig om man kan få biter fra naboer. Hvor høy hekk er det du vil ha?
Post Reply