Hull i plenen/brune klumper

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
susieq77
Herdighetssone: H1

Hull i plenen/brune klumper

Post by susieq77 »

Jeg har siden vi fikk robotklipper sett at plenen vår trives bedre og bedre og blir skikkelig frodig og grønn på sommeren.
Men har stusset over 2 ting. På høstparten dukket det opp mange bittesmå "jordklumper" som kunne se ut som nedtråkka kattebæsj, og nå i vinter så dukker det opp mange små 1cm store hull i plenen.
Har lest litt og lurt på om dette kommer av at vi har fått økt forekomst av makker og at fuglene spiser av disse. Det kan også nevnes at det ofte er fugler på plenen og spiser noe av plenen. De kan naturlig nok kanskje lage alle småhullene dersom de hakker etter insekter. Men er det noen som kan si med sikkerhet hva dette er?

Se bilde
IMG_4802 lite.JPG
IMG_4802 lite.JPG (143.18 KiB) Viewed 167 times
susieq77

Re: Hull i plenen/brune klumper

Post by susieq77 »

oj, ser denne ble lagt på feil gruppering, beklager. Ser ingen plass jeg kan flytte den så gi heller beskjed om jeg skal slette og legge ut på ny
Martin

Post by Martin »

Grevling lager gjerne hull i plena når den leter etter mark etc.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
susieq77

Post by susieq77 »

Det er nok ikke grevling her, da hadde hullene vært mye større. Disse ser ut som om en teltstang er stukket i jorda flere ganger, ikke større enn 1-2 cm i diameter. Og de små klumpene jeg nevnte var kun i høst, da i størrelsesorden cm (uten at det var hull ved siden av)
aimar
Herdighetssone: H4

Post by aimar »

Jeg kan ikke si sikkert, men du har kanskje oldenborrelarver. Larvene spiser aV grasrøttene, og når det blir tørt vil du få tydelig gule flekker i plena. Fuglene spiser olenborrelaerver, og reduserer dermed problemet. Grevlingen elsker også oldenborrelarver, men han er ikke like forsiktig som fuglene. Han kommer om natta, og når han er ferdig kan det se ut som en nypløyd potetåker. Olenborrelarver er visst noe av det beste den vet.
Post Reply