Beskjære mini hengepil

Spørsmål og diskusjon rundt busker, trær, kratt og hekk.
Post Reply
susieq77
Herdighetssone: H1

Beskjære mini hengepil

Post by susieq77 »

Har en Hengepil som er ca 30-40 cm høy og har hatt den en del år. Den blir ikke høyere, men vokser heftig i toppen. Men ser nå at den har mistet litt "henge" uttrykket da det er så heftig vekst i toppen at den på sommeren bare blir en rund busk. Mitt spørsmål er om noen har råd til hvordan jeg skal beskjære denne for å få det frem at det faktisk er en hengepil og ikke en kulerund busk som den ser ut på sommeren med bladene på.

Skal jeg ta hrener fra undersiden og kappe dem helt inn til stammen, eller fjerne nyere grener fra oversiden så de ikke stikker sånn opp?
Evt dersom jeg skal t vekk gamle greiner på undersiden og kun beholde på oversiden, må jeg til med noe ståltråd for å holde grenene nede i hengeform eller vil dette gå seg til?

Og det er vel en fordel å unngå å kappe greiner langt ute så man ikke får "forbusking" i tupper, eller tenker jeg feil?

Og tilleggspørsmål: når skal dette gjøres? Nå i mars eller etter veksten i høst?

Se bilde:
IMG_4810lite.JPG
IMG_4810lite.JPG (106.39 KiB) Viewed 104 times
Rosa Leander

Re: Beskjære mini hengepil

Post by Rosa Leander »

Heisann, som medlem av Hageselskapet kan du sende dette spørsmålet direkte til ekspertpanelet hos DnH. Dei pleier å svare raskt. Det ville vere leit om hengepilen skulle bli skada pga feil beskjering. Du finn epostadresse under "Vårt tilbud - Hagehjelpen". Hugs medlemsnummeret. Lukke til.
Rosa Leander
Siri K
Herdighetssone: H4

Re: Beskjære mini hengepil

Post by Siri K »

Det ser ut som om du skal fjerne greinene som vokser oppover, snarere enn utover.
H2/H3 i hyttehagen
Post Reply