Ny frå vestlandet

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
torgeir85
Herdighetssone: H2

Ny frå vestlandet

Post by torgeir85 »

Hei, har akkurat kjøpt meg et gammelt hus som jeg skal restaurere/renovere. Og for å si det på en annen måte, jeg har kjøpt meg en vakker hage.

Nå står jeg på ganske "bar bakke" kunskapsmessig når det kommer til hagestell, men jeg har forstått at dette ikke er akkurat en standard hage.
Jeg føler meg relativt flink på norsk natur og trær osv, så jeg såg med en gang at det var mye uvanlig i hagen.

Litt om meg: Jeger og friluftsmann, Byggmester av yrke/utdanning, og er brannmann. Men først og fremst er jeg et friluftsmeneske, sanker sopp, jakter fisker og koker saft etter bestemors oppskrifer. Over snittet interessert i urter og spiselighagepryd (les rips)

Litt om hagen: Hagen er på ca 2,3 mål, delt opp i flere forsjellige nivåer, med karpedamm, urtehage og furu trær. dette er bindt sammen med stier og mindre gressplener her og der. Prydbusker og trær er satt på "strategiske plasser" og det er mange av de. Hagen har ikke sett et hageredskap på 10år og er Ca 40 år gammel, eldste plantede tre er en 40 år gammel eik. Tidl. eier var agronom og fantasifull, nå skal jeg gjennoprette gammel staslighet og kansje overgå med gode løsninger i tre og med belysning, Har store drømmer og noen planer..

Prosjektene jeg skal i gang med:

1. Finne ut hva som er av planter.
2. Rydde or rette opp urtehagen.
3. rive og reparere Veksthus.
4. Flytte en eldre magnolia(!)
5. Luke og rydde i karpedammen, sikre denne og slippe ut nye fisker (Bunnfrøs i vinter.. første gang på 30 år..)
6. gennerell rydding av trør og buskass..

Kommer med bilder og spørsmål snart! Har lest litt allerede og dette virker som et hyggeligt forum!
salvia
Herdighetssone: H4

Re: Ny frå vestlandet

Post by salvia »

Dette høres veldig flott ut, gratulerer!
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Velkommen. :)
Inger E

Post by Inger E »

Velkomen! Det høyrest ut til at du har fått ein ganske spesiell hage, og flott at du vil ta vare på det og bygge vidare på eigne planar!
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

En veldig innholdsrik og spesiell hage du har overtatt.

Jeg er veldig interessert i å se bilder av det gamle veksthuset, selv om det skulle være falleferdig.
brynhildur

Post by brynhildur »

Velkommen til hagepraten :D
Så spennende prosjekt du er i gang med. Jeg blir alltid glad når jeg hører at hageeiere, som overtar eldre hager, legger vekt på å se hva som er der og ikke "raserer" alt med en gang. Gleder meg til å se bilder etter hvert.
Lykke til med restaureringen,
Hilsen
Brynhildur
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Velkommen torgeir85 og gratulerer med hus og hage. Jeg bor i en føredetta prydhage, men det er lenge siden det.
I allefall deler jeg din begeistring og snart kommer du til å vite hva alt i hagen heter.
torgeir85

Post by torgeir85 »

Takker for gratulasjoner! Har tenkt meg en tur opp å ta bilder i dag, så skal jeg ta bilder av planter og veksthus(ene)

Det er tre veksthus i hagen, et enkelt 3x2 meters alu hus, bytte noen glass så er jeg der.

et nedfallet på ca 20 m2 bare en pipe, en rotten bakvegg, og et redskapssjul igjenn.

Og en isolert Tropisk hage på 8 -9 m2 helt igjennomrotten.

Det jeg ser av planter som jeg sånn halvegs kjenner igjenn er en svær barlind, (ikke vill men pryd tre aktig, kan være en sær gran..?) som dessverre må sages ned da den er i senter av hagen og er .. svær.

Fem - syv forsjellige rododendron, to store stygge tuja, en syrin?, pestrot, nydlige globe tistler, stor vrihassel, bambus, ukjennt type.

Ellers har jeg (vi, har tross alt en bedre halvdel som er med meg ;) ) ca 50 planter jeg ikke hvet hva heter.

Tror jeg for lage en egen tråd med mine ukjente arter :)
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Jeg er interessert i byggetekniske detaljer, så et bilde av en sammenfallen haug kan inneholde mye info :)
torgeir85

Post by torgeir85 »

Her har du ruinen av et veksthus:

Image

Ruin: Tidl. basseng i forgrunnen.
Image

"Innvendig" ruin:
Image

Alu vekshuset:
Image

"Tropisk veksthus"
Image

Fiskedam
Image
salvia

Post by salvia »

Her har vi absolutt ingenting! Foreløpig.
salvia

Post by salvia »

Og vips, i det øyeblikket jeg hadde postet forrige meldig, så var bildene der! Oj-oj så mye fint å bygge videre på!
torgeir85

Post by torgeir85 »

Slet litt med altforstore bilder fra Imgur..

Noen som hvet hvilket bartre? Image Image Image

Barlind? Rar gran?
island monkey

Post by island monkey »

Yew! Taxus baccata, barlind altså.
For en fantastisk ruin da..
ocellaris

Post by ocellaris »

Bartreet er nok en hemlokk. Sprer seg lett om den trives.

Edit: endret skrivefeil. Ordlista på Ipaden kan vere en utfordring av og til. :D
Last edited by ocellaris on 31 Aug 2013, 08:59, edited 2 times in total.
Post Reply