Når kan jeg vente modne grønnsaker?

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Ønsker grønne fingre

Når kan jeg vente modne grønnsaker?

Post by Ønsker grønne fingre »

Hei dere i Hagepraten.
Jeg er helt ny på denne siden og grønn som få når det gjelder alt som har med hage og planter å gjøre, MEN så er jeg jo evig optimist, liker blomster og det å se at jeg får ting til da :D Tidlig i år sådde jeg tomat og paprikafrø som nå er begynt å gi avling. Det jeg lurer på er hvor lenge jeg må vente på at disse grønnsakene skal bli modne? tror jeg sådde i mars mnd. Plantene har stått i østvendt vindu, på kjøkkenet og i stuen, og ute i sommer når det har vært sol og fint vær. Noen av paprikaene er blitt ganske store, men er fortsatt grønne. Det samme gjelder cherrytomatene. Noen som kan svare meg på dette? Bor forresten i Bergen..
torgeir85
Herdighetssone: H2

Re: Når kan jeg vente modne grønnsaker?

Post by torgeir85 »

Hei, på mors terrasse, har cherry tomatene begynt å modne mye, har spist noen allerede. hun bor halvannen times kjøring sør for bergen (H2/3)

De vi har spist er mere oransje en røde, men smaker rigtig.

Paprika.. har ikke ide engang..
dengladeamatør
Herdighetssone: H1

Post by dengladeamatør »

Høres rart ut... Jeg bor litt sør for dere, men her har det vært modne utetomater lenge. Kan det avhenge av sorten? Hvis du ikke har plantene i drivhus, så er det nok viktig å finne sorter som passer for utendørs bruk.
Bjørg

Post by Bjørg »

Og her i Kristiansand ser naboens Tomater like grønne ut fremdeles. Har ikke sett en rød enda. Men grønne Tomater kan jo også brukes. I drivhuset mitt er så godt som alle oppspist. Ja Plommetomaten likte jeg ikke så godt så den har blitt middagsmat og ikke snaks. Den er der en del igjen av enda da.
Dette med utetomater. Jeg fikk da modne tomater ute i Narvik på en godt beskytta plass . Så sorten har nok mye å si her vil jeg tro.

Bjørg
Kenneth
Herdighetssone: H4

Post by Kenneth »

Tomatene burde bli modne nå ja :) Har du toppet den? Vi har så kort sommer i Norge at det er best at den ikke får lage mer en 4 klaser med tomater. Etter dette kutter du av toppen. Da rekker de å modne.

Paprika må sås veldig tidlig, vi sår Chili (samme familie og krever likt stell) i januar og da har vi modne chili i august. Men kan du ha de i inne utover høsten blir de nok snart modne skal du se :)
Ønsker grønne fingre

Post by Ønsker grønne fingre »

Takk for alle flotte svar. Nå er cherrytomatene og paprikaen som står inne begynt å modne, men de som står ute er fortsatt ikke en rød flekk på. Nå er det vel kanskje begynt å bli litt for kaldt til at de vil modne ute eller?? Har satt noen inn i et drivhus jeg akkurat har fått opp (ikke oppvarmet, og 9 kvadrat) så kanskje de vil modne der , eller bør jeg ta de inn nå så de kan modne inne??
Post Reply