Hyttehage hvor kun gress og brun furu lever

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
berit@pronstad.no

Hyttehage hvor kun gress og brun furu lever

Post by berit@pronstad.no »

Hei
Jeg er ny på hagepraten. Drømmen er en frodig hage. Jeg har brukt masse tid og penger på diverse hagesentere men uten suksess.
Etter mange forsøk har jeg omsider lært at hver plante må få en sekk med jord. Hyttehagen min ligger i Strømstad kommune og jorden består mest av sand og i ytterkantene er det skogsbunn. Det blåser mye der og i tillegg kommer det saltsprøyt fra havet noen steder. I tillegg kommer rådyr og hare på hyppige besøk. Den eneste planten som virkelig trives der er Kantnepeta (kattemynte på norsk). Jeg har også en del nyperoser i hagen, de trives i noen deler av hagen i andre deler ikke.
Jeg mottar gjerne tips om hardføre planter :D
Vennlig hilsen Berit
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Hyttehage hvor kun gress og brun furu lever

Post by Morild »

Klassiske cottage-garden planter kan du fint plante der.
Riddersporer, revebjelle, storkenebb, akeleier, fioler og stemor, for å nevne noen å begynne med.
berit@pronstad.no

Post by berit@pronstad.no »

Tusen takk for cottage garden tips! Jeg har lyst til å prøve noen store buskroser, f.eks Hurdalsrose. Kjenner noen til hardføre store roser, farge hvitt eller rosa? :D
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Hvis du er på jakt etter hardføre roser, bør du sjekke ut noen historiske roser. Alle er vel ikke like hardføre, men rugosaroser og gallica roser, er vel i hvert fall regnet som hardføre. Pimpinellroser som Rosa pimpinellifolia "Plena", Finlands vita ros og Totenvikrosa, er svært hardføre.
Her er en link til bilder og omtale av mange historiske roser.

http://www.roseexpert.no/Historiskeroser.htm
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Martin

Post by Martin »

Jeg leita fram en tidligere tråd med noen rose-anbefalinger.

viewtopic.php?f=3&t=24040
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
magnolia

Post by magnolia »

Hurdalsrosen er veldig hardfør, pimpinellroser likeså. De trenger nesten ikke gjødsel, lite klipping og pimpinellene kan klare seg på tørr og grunn jord bare de får full sol.
Kirsten

Post by Kirsten »

Rugosaer (Moje Hammarberg) har jeg plantet i nesten ikke noe jord fem meter fra sjøen. Rugosaer tåler mye sjøsprøyt og lite stell, og blomstrer likevel hele sommeren. Pass bare på å plante foredlede sorter og ikke arten som er svartelistet.
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply