Hei fra Buskerud!

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Mira
Herdighetssone: H4

Hei fra Buskerud!

Post by Mira »

Hei, vil gjerne presentere meg jeg også! Jeg bor Buskerud, nærmere bestemt utkanten av Drammen. Har nettopp flyttet hit, og har endelig fått meg en etterlengtet hage! Riktignok ikke så stor, ca 65 kvm hvorav 15 kvm er skråning og bart fjell. Resten, ca 7 x 7 meter, er flatt, bestående av en gressplen med en platting under verandaen.

Så er jeg så heldig å ha et plommetre! Tenk hvilken lykke, å eie et tre! :-)

Det første jeg gjorde, etter råd fra en hageekspert, var å beskjære plommetreet før sevjen stiger. Jeg løp så til et hagesenter og fikk satt spirer av påskelilje i jorda, nå har de begynt å blomstre. En rad med forvokstne hekkplanter delte hagen i to, disse kuttet jeg helt ned for å kunne fjerne dem. Har latt bare to av dem stå.

Ved å fjerne de forvokste buskene, dukket andre planter opp. Blant annet spretter krokus nå opp av jorda, til min store glede! Mange andre planter ser jeg også i skråningen, dels dekket av langt gras og ugras. Det er tydelig at her har det en gang bodd noen som har formet en hage, mens en senere eier har forsømt den i noen år. Det blir spennende å se hva slags planter som gror her, under alt! Jeg kan jo ikke så mye enda om de ulike planteslagene.

Jeg har lånt en stabel med hagebøker på biblioteket, og leser og lærer for hver dag. Glad for dette forumet også, fint å treffe andre hageinteresserte, og masse å lære!
Torill K

Re: Hei fra Buskerud!

Post by Torill K »

Hei og velkommen hit . Du er heldig som har fjellknaus i hagen :) Jeg har også plommetre (opal) . De er modne i slutten av august . Nydelige plommer hvis jeg har råd til å tynne litt . Lykke til med hagen din , og kos deg med alle overaskelsene utover :)
Kirsten

Re: Hei fra Buskerud!

Post by Kirsten »

65 m3 hage hvorav det meste er flatt, og med en skråning og litt bart fjell gir mange muligheter :-D

Lykke til med hagingen!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
Post Reply