Hei!

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Balkongfrua

Hei!

Post by Balkongfrua »

Jeg er ei jente på 25 som netopp har funnet gleden av hage! Jeg har alltid vært den som uansett hvor nøye, har klart å drepe hva jeg enn prøvde å plante. Det eneste som noengang har overlevd meg fra jeg flyttet ut som 19 åring, er en grønn plante med vokslignende bladet, som sto på badet på 5 kvm...
Men for noen mnd siden, flyttet jeg om kjæresten min inn i vår aller første helt egne leilghet. Og med den ville vi jo ha litt planter på hverandaen på 13 kvm. Som virker veldig stor da....
Vi kjøpte et lite vegg drivhus og noen planter og siden det for bare kanskje to mnd siden har det eksalert og jeg synes det er kjempe gøy! Alle grønsakene vokser og trives, får frukter og blomster. urtene vokser og blir store og velduftene og jeg må flype meg selv i siden for å begrense meg til allt jeg har nå. For helt plutselig ble den "store" hverandaen våres veldig liten... Vi har ikke hage, vi bor i andre etasje, hvor sola treffer etter 14 tiden og står resten av kvelden. Men enn om jeg ønsker meg hage og vet at når vi selger leiligheten om mange år og jeg kan få stooor hage, så elsker jeg en lille plassen jeg har! Så nå har jeg fått litt dilla, og gleder meg til mange flere sesonger!
Så nå har jeg kommet hit, for å få tips, hjelp og lese hva andre i samme stol som meg gjør :)
kaaust
Herdighetssone: H5

Re: Hei!

Post by kaaust »

Hei og velkommen hit på forumet !
Så fint å høre at du har funnet gleden over å ha planter.
Det er lurt å begynne med noe lite, for da rekker du over det du holder på med uten å bli lei. Gled deg og øv deg med planter på verandaen. Du vil snart oppdage at du finner stadig nye planter du vil prøve.
Det er så avslappende etter en arbeidsdag å pusle om planter. Avstressende.
Her er det bare å spørre om det er noe du lurer på. Oftest er det noen som svarer etter beste evne. Snart håper jeg du vil dele dine erfaringer med oss andre. Vi har alle noe å lære.
Gleder meg til å høre fra deg igjen.
Hvis vi ikke hadde noen vinter, ville ikke våren vært så deilig; hvis vi ikke av og til møtte motgang, ville gode tider ikke være så velkomne.
Anne Bradstreet
fiolina
Herdighetssone: H5

Re: Hei!

Post by fiolina »

Hei og velkommen. :)

Jeg kan kjenne igjen dyrkegleden, når man først lykkes. Veldig artig. Det går fint an å dyrke litt innendørs også på vinteren, om man har tilleggsbelysning. Jeg har blant annet dyrket chili med stort hell. Videre er det en god del planter som kan tas inn og overvintres, det er mange muligheter selv om man ikke har så stor plass til å begynne med.
Post Reply