Nybegynner med ny hage!

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
katrinesf

Nybegynner med ny hage!

Post by katrinesf »

Hei alle sammen!
Jeg er helt nybegynner innen hagearbeid, men har iløpet av sommeren endelig fått oppgradert uteplassen litt, noe som gjør at det begynner å bli klart for å etablere blant annet kjøkkenhage. I sommer ble det bygget garasje og veranda rundt huset mitt, og det har også blitt laget en stor grusplass der jeg tenkte å plassere kjøkkenhagen. Bak garasjen skal jeg på sikt bygge hønsehus.

Planen er å lage kjøkkenhage av pallekarmer, og jeg har 8 stk. som står klare til bruk. Jeg tenkte å plassere de på grusplassen ved siden av garasjen, men er usikker på hvordan det er best å plassere de, og hva jeg burde starte opp med som helt nybegynner.

Først et bilde av grusplassen der jeg tenker å lage kjøkkenhage:
Image

Og her er de tingene jeg ønsker meg i kjøkkenhagen:
Potet
Gulrot
Hvitløk
(Løk?)

Salat
Agurk
Tomat
Jordbær
Sukkererter?
(Paprika)

Diverse kryddersorter

Tips tas mot med stor takknemlighet!
katrinesf

Re: Nybegynner med ny hage!

Post by katrinesf »

Med tanke på at hvitløk skal plantes allerede nå i høst (og det begynner å haste litt), tenkte jeg å sette opp en pallekarm allerede nå idag. Jeg er usikker på hvor stor dybde hvitløk trenger (ikke så mye tror jeg?), og jeg tenker at jeg også bør avgjøre hva annet jeg skal putte i den samme pallekarmen til våren igjen, i forhold til dybde på beddene. Så mitt spørsmål: det første beddet jeg skal sette opp nå i høst, bør jeg lage det med en eller to pallekarmer i høyden?

Noen tips og triks til hvordan jeg bør lage det?
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Hei og velkommen hit. :) Jeg er ingen dreven hvitløksdyrker, men jeg tror absolutt at du kan klare deg med en karm i høyden. I denne linken dyrkes den i potter. Jeg har ikke dyrket så mye i pallekarm, men vet det er flere her inne som gjør det, så du får sikkert noen gode svar. Potet og gulrot trenger litt mer plass, de må også hyppes. Hønehus høres bra ut, det som er fint er om de kan få gå ut og inn når de vil, det savner jeg nå som jeg har tatt mine inn for vinteren. Ingenting er så nydelig som egne, ferske egg. :) Hva slags høns skal du ha?
katrinesf

Post by katrinesf »

Hei, og takk for svar!
Jeg tenkte å ha potet eller gulrot i den samme pallekarmen som hvitløk, så da ble det to i høyden, så kan jeg bestemme meg til våren om hva jeg skal ha i resten. I morgen er det meldt masse regn, så jeg kastet meg rundt å plantet hvitløk idag. Nå er det bare å planlegge resten frem til våren 8)

Jeg hadde Dverg Cochin tidligere som bodde i det gamle skuret som nå er revet (og det er bygget ny garasje), men valgte å kvitte meg med de når jeg var høygravid og hadde veldig problemer med bekkenløsning. Planen er å skaffe noen sånne igjen, da jeg syns de er utrooolig kule. De gikk fritt oppi skogen her hver eneste dag, og ruslet inn på vaglepinnene sine igjen før kvelden kom. Kjempe søte :D Denne gangen vil jeg nok prøve å få bygget en slags innhegning til dem sånn at de kan gå inn/ut som de vil der, også kan jeg eventuelt slippe dem ut i skogen i helgene eller på dager som jeg vet jeg skal være hjemme. Litt risky å ha dem helt løs uten tilsyn med rovdyr og sånn, én av hønene mine forsvant en dag og det var ikke noe hyggelig.
fiolina
Herdighetssone: H5

Post by fiolina »

Veldig artig å begynne å dyrke, veien blir jo til mens man går egentlig. Og ingenting smaker som egne grønnsaker, selv om det høres klisjeaktig ut. :) En grønnsak som jeg har oppdaget er knutekål, sprø og saftig, aldeles nydelig til revne grønnsaker. Jeg vet ikke om du er plaget med kålmøll, men det er vi her og den tar alt av kålvekster. Duk eller nett er bra når man planter ut, ellers spiser møllen opp kålen og legger larver som tar for seg av grønnsaken. Jordbær er ganske enkelt, litt rensing av gamle blader på våren, en liten neve gjødsel på hver plante og så ordner den stort sett seg selv. Agurk,paprika og tomat bør i drivhus her hos oss, men går an på friland også selv om avlingen ikke blir den samme. Sukkererter er kjempeenkelt, jeg dytter bare noen frø hist og her mellom andre planter, og får bestandig gode belger.

Dverg Cochin ja, har lest om dem, høres veldig trivelig ut med "lydige" høns. Mine hvite lohman er ikke fullt så lydige, og går i innhegning. Man må regne med å miste noen, her kom hønsehauken seg inn en tidlig morgen og tok to stykker, resten lå i skjul under hønehuset - den tøffe hanen iberegnet. ;)
Post Reply