Hei!

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Heidruna

Hei!

Post by Heidruna »

Hei! Jeg er en nybegynner på 29 år som akkurat har fått leid meg et hus med en liten hage (hele 50 m2 + en liten bit med mose og busker på; et lite paradis når man kommer fra studenthybel!) Dette blir min første "egne" hage, og siden jeg lenge har ønsket å forsøke meg på litt grønnsaksdyrkning tenkte jeg det var på tide å registrere seg her

Hageflekken befinner seg i Sarpsborg, på sørsiden av huset, så rent klimamessig tror jeg det er gode forutsetninger for å dyrke ting der, men jorda er visst full av store steiner og slikt, og siden vi ikke skal bli boende her mer enn noen få år tenkte jeg å gjøre ting litt lettere og mindre permanent ved å dyrke i pallekarmer. Tenker på 2 x 2 store pallekarmer til å begynne med, samt evt. en liten "åker" til potet, for å se om grønnsaksdyrking er noe for meg. :)

I samme slengen har jeg forøvrig tenkt til å begynne med hønsehold og kompostering, så for tiden bruker jeg juleferien fra studiene til å tråle igjennom alt jeg finner på nett og i bøker om alt dette nye jeg må lære. Har selvsagt en haug med spørsmål, blant annet hvor mye jeg skal dyrke av hva, og om hva slags sorter jeg bør satse på...
Hvor stort område bør jeg sette av til poteter, f.eks? Regner med at det ikke er mulig å være selvforsynt på så lite område, men om det er snakk om at man kun får nok til et par uker f.eks vet jeg ikke helt om det er noen vits i å sette av rom til poteter?
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Re: Hei!

Post by Kor I. Ander »

Let på nettet etter 3 foot square garden. Det kan kanskje være noe? Det finnes masse bilder av slike hager. Det er også utgitt minst 2 bøker om emne. Fint å blande grønnsaker på denne måten.
Last edited by Kor I. Ander on 29 Dec 2014, 12:48, edited 1 time in total.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Heidruna

Post by Heidruna »

Skal sjekkes ut :)
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

Heidruna wrote:Hei! Jeg er en nybegynner på 29 år som akkurat har fått leid meg et hus med en liten hage (hele 50 m2 + en liten bit med mose og busker på; et lite paradis når man kommer fra studenthybel!) Dette blir min første "egne" hage, og siden jeg lenge har ønsket å forsøke meg på litt grønnsaksdyrkning tenkte jeg det var på tide å registrere seg her

Hvor stort område bør jeg sette av til poteter, f.eks? Regner med at det ikke er mulig å være selvforsynt på så lite område, men om det er snakk om at man kun får nok til et par uker f.eks vet jeg ikke helt om det er noen vits i å sette av rom til poteter?
Velkommen til Hagepraten :)

Du trenger ikke stor område til poteter, dvs størrelsen på området blir etter hvor mange poteter du ønsker å sette. Min mann elsker å sette noen poteter i løpet av årene har det vært fra 6 til 40 så langt alt ettersom det har vært plass ( jeg tar nok mye av plassen til krydder og grønnsaker :? )

Hvis du ønsker å være selvforsynt med poteter trenger du større plass en hvis du vil ha en smak ut over høsten.

Lykke til
Hilsen
Brynhildur
Post Reply