Helt fersk hageentusiast melder seg!

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Hagejomfruen

Helt fersk hageentusiast melder seg!

Post by Hagejomfruen »

Hei godtfolk,

Jeg er helt fersk hageentusiast, som denne våren bor i hus med hage for alle første gang. Det betyr at vi vet lite om hva vi har rundt oss, og det er både spennende og litt overveldende.

Hagen vi har flyttet til har ikke vært spesielt godt stelt de siste årene, men her er en del vi tror kan bli veldig fint: rosende, epletrær, pæretre, morelltre, hekk og ulike busker vi ikke aner hva er enda.

I år planlegger vi å bli kjent med hagen, finne ut hva vi har her, bli kjent med jorda og solforholdene, og bo oss litt inn. Vi vil ta tak i trær og busker først, få klippet skikkelig ned og i form, og så gå løs på resten av hagen. Her er masse mose og nedgrodde steinhellestier, skjeve trappetrinn og hull både her og der, så det er mye å ta tak i.

I tillegg vil vi lage et par pallekarmbed i en lite brukt del av hagen, der vi kan plante tomat og agurk og litt sånt smått sammen med ungene våre.

Jeg har masse spørsmål og masse jeg lurer på, og gleder meg til å bli bedre kjent med forumet!
Inger E

Re: Helt fersk hageentusiast melder seg!

Post by Inger E »

Velkomen til Hagepraten. Det høyrest ut til at du nok kan ein del. I alle fall tenkjer du rett når du seier de vil gå dykk til, og vite kva de har. Då er du alt godt i gang med hagen. Ved å grav fram hellene, vil de og få ein peiling på korleis det har vore, og så kan de bygge vidare og gjere det til dykkar eige. Lukke til! Det vert spennande.
brynhildur
Herdighetssone: H4

Re: Helt fersk hageentusiast melder seg!

Post by brynhildur »

Velkommen til hagepraten :)

Så spennende hage du har flyttet til, tenk å kunne finne fram historien i hagen. Syns planen din høres veldig riktig ut, begynne forsiktig å finne ut etterhvert.

Du sier dere vil begynne med å beskjære noen trer og forme de. Det kan være lurt å finne ut først om de egner seg til forming, noe blir ikke fine ved beskjæring, mens andre elsker å bli frisert.
Lykke til
Hilsen
Brynhildur
Post Reply