Nybegynner med grønnsakshage

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
|Frosken|

Nybegynner med grønnsakshage

Post by |Frosken| »

Hei! Helt ny på forumet her og tenkte jeg skulle presentere meg litt. Jeg bor i Vestfold med mann og tre barn, hus med hage på landet. Etter et mislykket forsøk med to små pallekarmer på terrassen i fjor ( sukkererter fulle av kålsommerfugllarver) så er det store oppgraderinger i år. Holder på å anlegge kjøkkenhage nede i Hagen med fire doble pallekarmer, med sneglekant), noen bærbusker, og på terrassen har vi snekret to kasser på 50*50*50 cm og en på 100*50*50. Disse er på hjul, og tanken er å ha noe i høyden så de kan fungere som skjerming også. Helst noe spiselig kanskje? I pallekarmene blir det hvertfall poteter, mais og gulerøtter. Har begynt inne med tomater, plukksalat og reddiker.

Vi har utrolig mye brunsnegler her, så håper sneglekanten holder de unna. Lurer på å sette noen stolper i hjørnene på pallekarmene og ha plast over nå fremover ( med lufting) og så noe nett senere. I år vil jeg ikke ha hverken snegler eller larver som spiser opp grønnsakene våre!

Barna har fått en dobbel pallekarm som er mindre (sneglestoppere passer ikke til denne) tenkte de skulle få så gulerøtter der, de er vel trygge for sneglene ? Og kanskje gressløk? Noe annet som er snegletrygt?
Post Reply