Toll på frøpakker fra utlandet

Her kan du presentere deg! Fortell oss hvem du er, hvor i landet du bor, hvordan du fant oss, noen av dine interesser og alt mulig annet rart om deg!
Post Reply
Kjellaug

Toll på frøpakker fra utlandet

Post by Kjellaug »

Hei
Ser at vi no må betale avgift frå fyrste krone om vi bestiller frø frå utlandet. Er det nokon som har prøva dette ? Er det nokon som veit kor mykje påslag i pris ein får om ein t.d. tingar varer for 100 kr? Årsaken til at eg spør er at det er enkelte frø eg ikkje får tak i i Norge :? og som eg gjerne vil ha.
Mvh.
Kjellaug
Martin

Re: Toll på frøpakker fra utlandet

Post by Martin »

Jeg bestilte frø fra England i fjor høst, og var spent på hvor mye det ble.
Da pakken kom var alt som normalt. Det tok litt lengre tid, men ikke noe ekstra å betale.
Det har vel bare med flaks/ikke flaks å gjøre. :)

Nå sender ikke dette frøfirmaet til utlandet i det heletatt.
Det er noe med Brexit antar jeg.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Da hadde du nok litt flaks.

Jeg kjøpte sneglefeller fra Impecta, og la med noen frøpakker. Totalsummen ble over 350, så jeg visste at det ville bli fortolling. Det jeg ikke var klar over, var at fortollingsgebyret ble høyere (noe sånt som dobling), siden sendingen inneholdt frø. Det er ikke de helt store summene, men vær obs på det.
H2/H3 i hyttehagen
orm

Post by orm »

Får man pakken utlevert på postkontoret, Siri, eller må man til tollkontoret?
Siri K

Post by Siri K »

Når tollvarer sendes fra et ikke-VOEC-registrert firma via vanlig post, er det Posten som fortoller, og du betaler moms og tollgebyr når du henter på post-i-butikk (eller eventuelt får varene levert på døra - da betalingsterminal).

https://www.toll.no/no/netthandel/

https://www.posten.no/fortolling/motta-fra-utlandet

Frø er nå "restriksjonsbelagte varer", så Posten tar 300 for fortollingen (ok, 299). Kjøper du frø for 100 kroner og "shipping and handling" er 50 kroner, koster det deg 150 kroner ganger 1.25 (moms) pluss 299 (tollbehandling). Så det blir dyre frø. Men en tur på byen er dyrere.

Dersom den som kontrollerer pakken bare ser på summen (under 350 totalt), og ikke vet at frø er restriksjonsbelagte (eller bryr seg), vil forsendelsen gå gjennom uten moms og fortollingsgebyr.
H2/H3 i hyttehagen
Kjellaug

Post by Kjellaug »

Hei
Tusen takk for svar. Sidan fortollingsavgifta er 299 uansett pris på frø så vil eg seriøst vurdere om eg skal kjøpe frø frå utanlanske firma heretter.
Mvh.
Kjellaug
orm

Post by orm »

Takk for svar Siri! Det må helst bli noe du ønsker deg veldig da. I fjor fikk jeg datteren, som bodde i Skotland da til å skaffe frø av rød klatrehjelm (Aconitum hemsleyanum 'Red Wine'. Hun hadde hatt pakka liggende vel lenge. Jeg tenkte at den ikke ville spire, så hun måtte skaffe en ny, men dessverre spirte ingen av dem. Frøene skal vel helst sås ferske, tror jeg.
Siri K

Post by Siri K »

Du får henstille til forummedlemmene å gi deg noen frø av klatrehjelmen, om frøene ikke vil spire. Jeg har selv divsere litt tilårskomne frø jeg prøver meg på i år, og ikke strengt tatt forventer at skal spire. Noen ganger kan det visst hjelpe å vente flere år, men det er vel primært dersom frøene sånn i utgangspunktet trenger en kuldeperiode.
H2/H3 i hyttehagen
Martin

Post by Martin »

Jeg har kjøpt frø av Aconitum hemsleyanum 'Red Wine' to ganger,
og begge gangene ble det null spiring.

Blå slynghjelm fikk jeg som bytteplante her på Praten for lenge siden, og den vokser opp hvert år.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
orm

Post by orm »

Fikk sendt en frøplante en gang. Dessverre hadde Posten brukt halvannen uke på forsendelsen. Selv om den var veldig godt pakket, falt ene frøbladet av da jeg pakket opp og den overlevde ikke. Såpottene har stått ute over vinteren så jeg får se selvom jeg ikke har stor tro. Bør vel sås ferske om høsten antagelig.
Post Reply