Besøkshager

Hvor hagemøter planlegges og tidligere sammenkomster oppsummeres. En fin mulighet til å bli kjent!
Dag
Herdighetssone: H4

Re: Besøkshager

Post by Dag »

I sommer annonserte jeg gjennom Rosebladet at jeg hadde Åpen Hage 4 dager på rad i begynnelsen av juli. Det var
nydelig vær de dagene og hver morgen laget jeg en stor bolle med vaffelkakerøre og dekket på bordet ute i hagen. Jeg var bundet til å være ved dørene hele tiden og kunne i ikke en gang gå i butikken.
Det kom ikke en eneste en :mrgreen:
Jeg tør nesten ikke tenke på hva grunnen kan være, men for den som virkelig er interessert i roser,
må det være noe å se blant flere hundre sorter. Fra rosehagen er det fantastisk utsikt mot Mjøsa og over til den andre siden - i motsetning til Hilde som bare kan se over til den "gale siden" :lol:
Men hagebesøk er kanskje ikke det som er mest aktuelt nå, så jeg foreslår at noen tar fram denne tråden
engang til våren igjen.
Til mandag skal jeg likevel plante 50 rosebusker, men det er ikke i min egen hage. Da har jeg tøyet hagesesongen så lenge det bare går an :mrgreen:
calypso

Post by calypso »

Dag wrote:I sommer annonserte jeg gjennom Rosebladet at jeg hadde Åpen Hage 4 dager på rad i begynnelsen av juli. Det var
nydelig vær de dagene og hver morgen laget jeg en stor bolle med vaffelkakerøre og dekket på bordet ute i hagen. Jeg var bundet til å være ved dørene hele tiden og kunne i ikke en gang gå i butikken.
Det kom ikke en eneste en :mrgreen:
Jeg tør nesten ikke tenke på hva grunnen kan være, men for den som virkelig er interessert i roser,
må det være noe å se blant flere hundre sorter. Fra rosehagen er det fantastisk utsikt mot Mjøsa og over til den andre siden - i motsetning til Hilde som bare kan se over til den "gale siden" :lol:
Men hagebesøk er kanskje ikke det som er mest aktuelt nå, så jeg foreslår at noen tar fram denne tråden
engang til våren igjen.
Til mandag skal jeg likevel plante 50 rosebusker, men det er ikke i min egen hage. Da har jeg tøyet hagesesongen så lenge det bare går an :mrgreen:
Var "Rosbladet" det eneste stedet du annonserte dette?
Dag

Post by Dag »

Ja, det var det :)
Dag
calypso

Post by calypso »

Dag wrote:Ja, det var det :)
Dag
...det sier vel det meste
hildeG

Post by hildeG »

Jeg bør vel snart få ut fingeren og besøke hagen til Dag. (Må få en ordentlig veibeskrivelse... har gjort ett mislykka forsøk...). Dag har jo vært her flere ganger :-)
Jeg foretrekker mer uformelle hagebesøk i det små, så jeg tror ikke jeg skal annonsere noen bestemte dager - selv om jeg også har hatt koselige besøk av hagelag ol som har kommet i flokk og følge. Anbefaler alle hageinteresserte å ta imot besøk - det er kjempetrivelig og en fin måte å bli kjent med andre hagegale på. (men nå har jeg vel sporet av denne tråden noe ettertrykkelig - den er vel ment som et sted hvor man kan poste at man syns det er ok med hagebesøk)
Kirsten

Post by Kirsten »

Jeg synes absolutt du er godt innenfor det tråden bør omhandle, Hilde :D

Også håper jeg Dag annonserer åpen hage også her til neste år!
Kirsten

Følg meg gjerne på Instagram: Kirsten_MH
toveve

Post by toveve »

Dag wrote:Ja, det var det :)
Dag
Håper du skal ha noen dager åpen hage til neste år også, for en totentur er aldri å forakte- må bare få tiden til å strekke til :)
Tove
Nordre Land
Dag

Post by Dag »

Plantingen av 50 roser på Hovelsrud gård på Helgøya i dag med TV til stede, er
heldigvis avlyst. Dermed "lever ryggen min videre", og hele prosjektet er lagt
på is (bokstavelig talt) til våren.
Ja, får jeg sving på hagen min igjen etter denne elendige siste vinteren, ville det
være kjempehyggelig å få besøk neste sommer av ekte hagefolk fra forumister. Det har jeg savnet.
hilsen Dag
Erik N
Herdighetssone: H1

Post by Erik N »

Jeg tenker som så, at jo mer vi snakker om dette, akkurat nå, når vi er nødt til drømme og legge planer for neste vår og sommer, jo viktigere er det at folk står fram og inviterer til hagene sine. Jeg inviterer gjerne meg selv inn i hagene deres. Om de er store grasplener med rabatter og bed, eller reine overvokste villniss; enormt variert med merkelapper og skilt, eller kaotiske opphopninger av all verdens rariteter; Det spiller ingen rolle. Reiser jeg forbi, stikker jeg gjerne innom! Frekt? Javel, så si det ikke passer da. Men en hageelsker vil vel gjerne ha andre hageelskere på besøk. Ikke til sidrompa kritikk, ikke til stivpynta etikette, ikke til å tullprate om verdens tragedier - Nei, bare for å gå og se og nyte! De færreste av oss har parker og velfriserte singelganger. Tipper det er flere enn meg som har ufullførte prosjekter og mislykka forsøk og overgrodde rabatter og anna som ikke egner seg i Hagebladet.
Om noen kommer forbi, f.eks. på vei til Eide på Abbedissen, eller er på biltur uttafor sentrale strøk: Stikk innom! Merkelapper og skilt eksisterer ikke, og noen botaniker er jeg dessverre ikke. Men jeg har fine murer og fagre planer.
Jeg skal til flatlandet til sommeren. Da inviterer jeg meg inn i hagene. Passer det ikke passer det ikke. Og har dere ikke kaffe, kan jeg ta med en termos og ei hveteflette.
"...Vildrosor och blåsippor och linblommor och kamomill.
Låt dem få leva, de är ju så sköna!"
Evert Taube
Inger Karin

Post by Inger Karin »

Jeg har vel aldri hatt åpen hage i den forstand, og plassforholdene tillater heller ikke så mange av gangen. Har man hage i Oslo, så får man være fornøyd med litt mindre plass. :-)

Likevel - det har vært mange på besøk her (både "her" på Årvoll og "der" på Abildsø hvor jeg bodde - og i Hamar der jeg bodde i flere år...). I en helt ny hage er det kanskje ikke all verden å vise til, men bedene mine inneholder da en og annen godbit, som kan være verd å kikke på. Kaffe har jeg også! Så ta bare kontakt for en kaffekopp... :D

Og våren og forsommeren er nok finest hos meg. ;-)

Første "hagepratbesøk" hadde jeg i 2002, da bodde jeg på Hamar. HildeG tror jeg faktisk var den aller første. :mrgreen:
toveve

Post by toveve »

ErikN: Du skal ikke se bort i fra at det blir en tur til Abbedissen en gang, bare Bergen står på dagsorden ;-)
Problemet er at jeg bruker altfor lang tid hos Eides og det museumet utpå enden der er litt for lite til å aktivisere resten av familien en hel dag, tjihiii

Inger Karin: Deg har jeg også lyst til å ramle innom en dag når det igjen blir levelig utendørs :) Jeg vet ihvertfall hvor Årvoll er hen og det hender det blir en og annen tur innover til byen :-)

Jeg har ingen besøkhage, men kommer det forbi noen som har lyst til å stikke innom så er de hjertelig velkomne til det. Som oftest står hus og hage litt på hodet, så det er som regel mer kaos enn orden.

Jeg er ingen stor kaffedrikker selv, men det er stor sjans for at jeg klarer å sette på kaffetrakteren likevel :mrgreen:

Det begynner å bli litt forskjellig ute i hagen, men jeg har igjen masse plass å boltre meg på ennå. En gang blir det sikkert fullt av blomster her, men det tar nok noen år. Jeg har nok mest storkenebb og Heuchera sånn gjennom sessongen. Om våren tror jeg det begynner å bli en del aurikler og primula, men jeg har som vanlig ikke helt oversikt ;-)
Tove
Nordre Land
zach
Herdighetssone: H8

Post by zach »

Og skulle noen ta turen til Hammerfest, sier ikke jeg nei takk til besøk. Elsker at folk stikker innom for å se seg rundt i hagen min, selv om den ikke inneholder spennende vekster, eller er en flott designhage. Hageporten står bestandig åpen, så fremst jeg er hjemme. Og kaffen er en selvfølge, selv om det ikke bestandig er noe å bite i...
Aasta

Post by Aasta »

Så kjekt! Mykje å glede seg til til sommaren! Så var det dette med tida, prøve å få den til å strekke til er mitt største hageproblem… men ut på tur blir ein i alle fall ikkje sur av! Eg vil gjerne både ha besøk og gå på besøk til andre! :D
Aasta, Oslo

‹Il faut cultiver son jardin›
Inger E

Post by Inger E »

Då er vel mange med på 'Åpne hager' den 14. august?
brynhildur

Post by brynhildur »

Inger E wrote:Då er vel mange med på 'Åpne hager' den 14. august?
Gleder meg ekstra mye til den dagen :mrgreen:
Hilsen
Brynhildur
Post Reply