1000 åpne hager 2011 -- med i listen for 2012

Hvor hagemøter planlegges og tidligere sammenkomster oppsummeres. En fin mulighet til å bli kjent!
maria

1000 åpne hager 2011 -- med i listen for 2012

Post by maria »

Jeg ble til min overraskelse oppringt og rost for planlagt deltagelse i Åpne hager 2012. Veldig overraskende, fordi det har jeg slett ikke tenkt til. Men jeg sto på listen, sa damen!

Og det stemte, på et vis. Hageselskapet har latt 2011-listen ligge tilgjengelig på lenken 1000apnehager.no, og det er ikke godt å skjønne at dette ikke er haver som er tilgjengelige i år.

Jeg har henvendt meg til ansvarlig i Hageselskapet - det har resultert i at min have er fjernet fra listen - men utover det ligger 2011-listen der som tidligere.

Dette er å be om bråk! Faren for at noen forsøker å besøke haver som ikke er åpne i 2012 er overhengende - og det kan neppe være særlig god Hageselskapsreklame.

Dessuten ligger navn, adresser og telefonnumre på lenken. Disse opplysningene vurderte jeg som nødvendige for den åpne haven i 2011, men jeg vil jo ikke ha det liggende i årevis. Når bruken er borte, bør opplysningene fjernes.

Men hvis du hadde åpen have i fjor, og ikke skal ha det i år, må du be Hageselskapet slette deg av listen. Iallefall inntil de finner ut at de må ha bedre kontroll på listene sine..........
Inger Karin
Herdighetssone: H4

Re: 1000 åpne hager 2011 -- med i listen for 2012

Post by Inger Karin »

Dette er bare helt utrolig. Hageselskapet slutter visst aldri å overraske.
maria

Post by maria »

Da er de ryddet opp i lenkene. Det var bra :D
calypso

Post by calypso »

DNH har problemer med å innse at lister over besøkshager (og lister over foredragsholdere) er "ferskvare", som må oppdateres hvert år. Det virker dessuten ikke, (i den virkelige verden) å overlate dette til hver enkelt hageeier, med vage løfter om at han skal få "den nødvendige hjelpen" med oppdateringen.

I evalueringssjemaene som ble samlet inn etter stuntet i fjor, manglet et meget viktig spørsmål: "Hvor fornøyd er du med datoen 12. august?", å sementere en slik dato, slik det nå er gjort, tror jeg vil føre til en ganske rask død for hele dette prestisjeprosjektet.

"Styret godkjenner at verdiene
- Kompetent
- Engasjert
- Tilgjengelig

skal være førende for Hageselskapets arbeid."

-Det er nok kanskje ikke bare nok "å vedta" slikt....
Inger E

Post by Inger E »

No skulle eg ynskje at den som har ansvar for 1000 åpne hager ville lese dette, og så starte på nytt med det same. Eg trur det er meininga at det skal gjerast, men at lista frå i fjor skal liggje ute ei stund. Forstod det slik frå eit brev frå Hageselskapet, men skulle som andre seier, ynskje det vert teke ned no.
Miamaria

Post by Miamaria »

Nå i år ligger det i det minste ute en slags tekst som man kan ta som en advarsel dersom man registrerer hagen i år - men hvordan skal de som ikke tilfeldigvis er inne nå og leser den (det gjør man vel neppe hvis man ikke skal være med i år?), vite at de må slette hagen fra lista dersom de var med i fjor og ikke vil være med i år også?

Dette er altså som å melde seg inn i en ordning som går år etter år, ikke en påmelding til ett enkelt arrangement dét året.

- Er folk faktisk klar over dette, eller er det en del som kommer til å få overraskende besøk i høst?
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Kanskje noen i Hageselskapet har tatt en ringerunde? Ikke vet jeg, altså, men siden de tidligere åpenbart har ringt til eiere av åpne hager for å takke for deltakelsen, vil jeg tro at det ikke er helt usannsynlig.
H2/H3 i hyttehagen
Inger E

Post by Inger E »

Det trur eg ikkje. Eg las noko om dette nyleg, var det i Hagetidende, eller var det her, at ein måtte melde seg av sjølv. At dei som var meldt inn i fjor, automatisk gjekk over til å stå der i år og. Det var ei form for annonse det eg såg.
toveve

Post by toveve »

Vi fikk en e-post fra Hageselsakpet med informasjon om at vi måtte melde oss av om vi ikke skulle ha åpen hage 18. august 2013. Så alle som hadde en åpen hage og som hadde registrert en e-postadresse har sikkert fått den eposten. Hva med de som ikke hadde registrert e-post. Har de kanskje fått et brev? Jeg synes ikke dette er en god ide. Vi som lokallag booket en hage til åpne hager i fjor, men vi sa jo ikke til hageeier at "bordet fanger" på en måte. Hvordan kunne vi vite det? Synes vi som hagelag blir stilt i et dårlig lys når det gjøres på denne måten. Mye bedre om de i fjor hadde fått en åpen forespørsel om de vil ha åpen hage i år også :)
Tove
Nordre Land
Solveig

Post by Solveig »

Merkelig måte å gjøre det på!
Det bør egentlig være slik at en melder seg på for ett år av gangen. Det er veldig synd hvis noen av de som hadde åpen hage i fjor ikke får med seg dette, og så dukker det opp masse folk. Kanskje er ikke hageeierne engang hjemme, eller de står der vantro og lurer på hva som skjer, Da kan det bli lite oppslutning om "1000 åpne hager" og vanskelig å få noen til å stille opp på nytt..
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Man kan også melde seg ut på nettet, se info:

http://www.hageselskapet.no/hjem/toppme ... formasjon/

Jeg har ikke hatt noe med den ordningen å gjøre, men kan tenke meg for et organisatorisk helvete det er å lage til et slikt opplegg. Tenk hvor mye arbeid det ligger bak å skaffe til veie tusen hager og gjøre avtaler med hageeierne.
Så jeg skjønner godt at de ønsker at folk melder seg på for flere år av gangen, med mulighet til å melde seg av hvis man ikke skal være med til neste år.

Men de kunne vært flinkere til å forsikre seg om at alle skjønner at de er meldt på for flere år fremover.
Det enkleste hadde vært å lagt dette inn som et valg, om man ønsker å være med til man melder seg ut, eller om man ønsker kun å melde seg inn for i år.
Inger E

Post by Inger E »

Ikkje alle som les Hagepraten, må vite, og kanskje endå færre som ser på heimesida til Hageselskapet?
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Nei, den infoen må de få frem ved påmelding, eneste muligheten å få det til på er med et påmeldingsskjema som alle må benytte, og dermed lese.
Men muligheten til å logge seg inn og slette seg fra lista finnes på Hageselskapets side, for de som ønsker å benytte seg av den.
Solveig

Post by Solveig »

I tilfelle noen vil se inspirerende bilder fra besøkshager/åpne hager i Danmark, her er en link til Haveselskapet:
Inspirerende hager

På denne siden er der en link som heter "Din Have." Der kan medlemmene legge ut bilder og beskrivelse av sin hage, bytte,selge hagerelaterte ting osv. Artig å se hvordan andre gjør det.
holtaunet
Herdighetssone: H5

Post by holtaunet »

Vi som står på listen for 1000 åpne hager har fått mail med informasjon om at vi står på listen,
og at vi kan melde oss av selv, om vi ikke ønsker og stå der.
Dette er en grei måte og gjøre det på, synes jeg.
Post Reply