Hagelagene...

Hvor hagemøter planlegges og tidligere sammenkomster oppsummeres. En fin mulighet til å bli kjent!
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Hagelagene...

Post by Kor I. Ander »

Er hagelagene i ferd med å forsvinne? Jeg har ikke vært medlem på en del år men har startet igjen. Nå er det bare halvparten så mange på møtene. De fleste av dem er pensjonister noe de ikke var sist jeg var medlem. Burde man ikke legge om slik att det var mer interresant for yngre mennesker? Medlemsbladet bærer preg av repriser. Jeg savner mer ideer og fantasi. Noen må da ha noen forslag til att dette kan bli bedre? Eller er det bare meg som er grinete???
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
calypso

Re: Hagelagene...

Post by calypso »

Selve organisasjonen er gammel, og ganske rusten, det er det visst lite å gjøre med. Men det finnes da en rekke hagelag med mye spennende aktiviteter. Men de kommer ikke til deg, du må lete dem opp.
Et hagelag er helt avhengig av at det finnes engasjerte entusiaster i styret. Jeg tror ikke det har så veldig mye med alder å gjøre. Det er bare å stille opp. :mrgreen:
Inger E

Post by Inger E »

Einig med Calyso. Eg trur dei eldre er sjeleglade om det kjem yngre krefter med. Bruk medlemsmøta aktivt.
aberf
Herdighetssone: H4

Post by aberf »

Tror alle de som sitter i styre og stell rundt omkring, er takknemlige for idèer til tema på møtene og også gjennomføring.
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Hagelaget lokalt her er flinke til å få til forskjellige arrangement, om det er hagevandring, tur til et større gartneri, planteloppemarked, foredrag, prikling, frøbytte og andre aktiviteter. Og dugnad når de blir forespurt om det.
Men for å holde liv i det så må oppmøtet på aktiviteter være bra, slik at det ikke blir bare noen ildsjeler som holder det hele i gang.
Hageinteressen er stor, men det betyr ikke at folk er interessert i å delta i hagelagets aktiviteter. På noen aktiviteter er det bra oppmøte, på andre alt for få.

Kanskje kan man gjøre helt andre ting for å få bedre oppmøte, men ikke enkelt å vite på forhånd hva som lokker folk til å komme.
Dag

Post by Dag »

Dette spørsmålet har vært gjenganger de siste årene - og det med rette. Det holder ikke
lenger bare med en "innskremt" foredragsholder og åresalg til slutt (og det tør jeg å si som
selv er en av de "innskremte" :wink: )
For noen år siden var jeg foreleser på et miniseminar omkring roser - på Kirkenær i Solør.
4-5 timer på en lørdag, inkludert middag og kaffe og kaker. Hver betalte 150 kr for å delta.
Det kom 100 på seminaret !
Bare dette lille eksemplet forteller at vi må tenke annerledes i dag enn tidligere. Vi må snu
på enkelte myter, f.eks. om at det er ingen som møter i helgene, eller at folk ikke kommer
om det koster litt. Vi er inne i helt andre tider og må tenke nytt, ikke minst for å trekke de
yngre til hagelagene.
På noen møter må jeg spørre: hvor er alle de yngre hageinteresserte? For de finnes jo !
Dag
Martin

Post by Martin »

Morild wrote:Hageinteressen er stor, men det betyr ikke at folk er interessert i å delta i hagelagets aktiviteter.
Det er sikkert hyggelig for det sosiale.
Men jeg finner stort sett det jeg trenger av hagerelaterte ting på nettet, og dermed blir det lite aktuelt.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
calypso

Post by calypso »

Ser at Nøtterøy hagelag arrangerer kurs i hageplanlegging over fire kvelder
http://www.hageselskapet.no/vestfold/ve ... -tonsberg/
Dette er nok ganske sikkert beregnet på "yngre", siden de "eldre" neppe har særlig behov for noe slikt?
At et hagelag kan arrangere noe slikt, 16 timer til samme pris som som en halv time med hagearkitekt,- er vel et godt eksempel på at det kanskje ikke står fullt så ille til som mange tror..
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Det finnes sikkert hagelag som er flinke men det hjelper ikke på de andre-tydligvis.
aberf

Post by aberf »

Kikk på programmene til nabo-hagelagene da vel..... :)
Når jeg leser "Hva skjer 2014" heftet (i Oppland for mitt vedkommende), er det masse spennende og lærerike ting som skjer :)
Aud Berit

Den som kneler der fioler gror, vil oppdage mange hemmeligheter.
- ukjent -
calypso

Post by calypso »

Kor I. Ander wrote:Det finnes sikkert hagelag som er flinke men det hjelper ikke på de andre-tydligvis.
Det kunne jo være interessant å høre om du har noen gode ideer eller forslag, - det er helt sikkert noen hagelagsledere som leser dette. Og det er nok mangel på ideer som er det egentlige problemet.
Kor I. Ander

Post by Kor I. Ander »

Samarbeid? Ettersom noen har ideer må vel en kunne kopiere . Jeg vet ikke hvor mange ganger det har vært foredrag om kompostering men det er ikke få. Ettersom det er de samme som møter hver gang så må de enten være tunglært eller ha dårlig hukommelse. Det jeg ser er att svært få har kompostbinger. Her er det bare 10 min kjøring mellom hagelagene og det er 3 av dem. Det er vel ikke så mange som leser dette forumet ettersom det bare er noen få som skriver her. Når antall medlemer som møter opp på møtene er halvert på få år så er det vel en grunn. Om de som har sluttet ikke har vært så gamle att det er naturlig avgang. Det er yngre som en savner med nye ideer.
Martin

Post by Martin »

Denne tråden gjorde meg nysgjerrig. Hva holder de på med egentlig ?
Her er Sør-Trøndelags beste hagelag.
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
calypso

Post by calypso »

Martin wrote:Denne tråden gjorde meg nysgjerrig. Hva holder de på med egentlig ?
Her er Sør-Trøndelags beste hagelag.
Medlemsverving, kursvirksomhet, og omtale i media veier tungt i konkurransen om Årets hagelag.
- Det du spør om er kanskje hva de 19 andre "aktive" lagene holder på med? :mrgreen:
magnolia

Post by magnolia »

Det er jo mulig at interessen for hager er blitt mindre blant de yngre på grunn av at det kanskje ikke lenger er "in" å drive med hage lenger. Motetrendene kan ha mye å si på mange områder, dessverre.
Post Reply