Hagelagene...

Hvor hagemøter planlegges og tidligere sammenkomster oppsummeres. En fin mulighet til å bli kjent!
Morild
Herdighetssone: H7

Re: Hagelagene...

Post by Morild »

Hadde man bare klart å dra med seg de som har lyst å gjøre noe med egen hage, men som ikke er kommet lengre enn å bare klippe plenen. De er det en del av.
Det var også sånn med min egen hageinteresse.
Mest fordi at alt hagearbeid jeg hadde vært borti var plenklipping, raking og luking i andre sin hage.
Ikke rart at man syntes at hage var kjedelige greier.
holtaunet
Herdighetssone: H5

Post by holtaunet »

Dette er noe som har hvert diskutert tidligere, men det har ikke kommet noe forslag til løsning.
Har fulgt flere tråder.

Det er mange hagelag som sliter med oppmøte/deltagelse.

Midt spørsmål er : Hva skulle et hagelag ha for at du skulle vært interessert i å komme på møte/aktivitet ?
Kan dere hjelpe meg ?

Hilsen frustrert og ny valgt Hagelags leder.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Nærmat er jo inn for tiden. Nærmere enn bakgården kommer man vel ikke. Synes det er litt merkelig att man kan bygge garasje på 49 kvm uten problemer men kun 15 kvm veksthus. Er virkelig bilen viktigere enn mat? Det som bekymrer meg er att det ikke kommer flere unge til. Var medlem for ca 20 år siden og meldte meg inn nå igjen. Det er de samme folkene som er der ennå (FLOTT) men det har blitt færre og det er vel naturlig. Vil hageselskapet dø ut om 10-20 år når disse går bort? Skal alle nå bo i blokk eller leiligheter? Uten hage? Jeg synes ikke att hageselskapet er så ivrig i å få flere medlemmer som de kanskje burde være. Men.. det er kanskje bare min mening.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
magnolia

Post by magnolia »

Kommer nedgangstiden hit til landet, og det gjør de vel før eller senere, vil nok hageinteressen blomstre opp igjen.
brynhildur
Herdighetssone: H4

Post by brynhildur »

calypso wrote:Ser at Nøtterøy hagelag arrangerer kurs i hageplanlegging over fire kvelder
http://www.hageselskapet.no/vestfold/ve ... -tonsberg/
Dette er nok ganske sikkert beregnet på "yngre", siden de "eldre" neppe har særlig behov for noe slikt?
At et hagelag kan arrangere noe slikt, 16 timer til samme pris som som en halv time med hagearkitekt,- er vel et godt eksempel på at det kanskje ikke står fullt så ille til som mange tror..
Det finnes mange slike kurs/studiering hvor både unge og de mer voksne lærer sammen om et tema.

Og så tror jeg vi skal fokusere på de som møter opp på de ulike arrangementene, de er de viktigste etter min mening :D.

Jeg har vært leder både lokalt og på fylket og vet er grr…. kjedelig å planlegge et arrangement og det kommer få mennesker.
Hilsen
Brynhildur
calypso

Post by calypso »

Det "koker nok ned til" at det er veldig lett å kritisere, etter bare å ha deltatt på et par møter. For å forandre (forbedre) en forening, må man delta aktivt, over tid, kanhende dine lysende ideer har vært prøvd før, - da trengs det kanskje litt aktiv pådytting for å få "tregingene" til å prøve igjen. Hageselskapet selv (sentralt) har èn standardløsning: det er å "skaffe" flere medlemmer (Det har de mast om siden 1970, minst) Å gå ut i foreningene å prøve å plukke opp hva som faktisk fungerer har de ikke vært like flinke til. men noen lokalforeninger fungerer alikevel helt fint, det skyldes kanskje en velykket "miks" av unge entusiaster med nye ideer, og eldre med erfaring og mer utholdenhet.
- "Levetiden" på glødende entusiasme er kortere enn man tror, ofte mindre enn ett år, - dette er det nok mange som har funnet ut. Dersom entusiasmen blir pleiet og gjødslet godt kan den derimot vare lenge, - dette er det ikke mange nok som tar hensyn til? :mrgreen:
toveve

Post by toveve »

Vi er et hagelag som prøver å tilpasse oss hva medlemmene våre vil ha. Det er ikke enkelt, men vi prøver å fange opp hva folk ønsker seg av aktiviteter.

Det er vrient å tenke nytt og få nye ideer, men vi studerer andre lags aktiviteter. Bruker 10 minutter på Hagetidends kalenderoversikt hver gang det kommer ut. Kanskje dukker det opp noe spennende der som vi ikke har tenkt på? Og så er det ikke så dumt å kjenne en del hagefolk rundt omkring, sånn at man har mulighet til å få tak i foredragsholdere som lagene har råd til.

Dere har kanskje hørt mottoet "Balkong eller villa- Hage finnes i alle størrelser. Velkommen til oss er du uansett!"
Det bruker vi aktivt. Vi har plass til alle som liker hage, grønne fingre eller ei.

Noe rett må vi ha gjort ettersom vi har mange medlemmer i hagelaget vårt og vi har plass til flere :mrgreen:
Utfordringen er å beholde medlemmene og samtidig ha det gøy og ikke jobbe seg helt ihjel i styret også.

Aldersmessig så er vi nok et ganske ungt hagelag, men det kommer vel av at vi får mange medlemmer på fotballtreninger og andre fritidssaktiviteter. Noe må jo vi mammaene snakke om mens vi venter på poden. Og herover har alle et forhold til hage og mange er veldig interesserte. Flere har ofte tenkt å melde seg inn, men ikke kommet så langt. Det hjelper vi dem med :-)

Det som er litt skummelt og vrient er å holde koken i aktivitetsnivået. Vi vil jo helst ikke skuffe medlemmene våre. Men det er viktig å ikke legge lista for høyt. Folk må tørre å ta på seg styrevervene også. Det mange ikke har skjønt er at hvis man er med i styret, så får man faktisk mulighet til å få det hagelaget man ønsker seg ;-)

Ønsker alle lokallag lykke til med årets sessong og ta gjerne en titt på hva vi holder på med på
www.nordrelandhagelag.blogspot.com
Tove
Nordre Land
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Det varierer nok mye fra lag til lag. Det burde kanskje være mere utveksling av erfaring? Jeg kjenner bare noen få lag og dde har skrumpet med rundt 50% på ca 20 år.
Flere flytter i leiligheter uten hage så det kan vel være att folk får andre interesser.Det finnes jo også flere foreninger som F.eks rose-Rhododendron-staude osv.
Last edited by Kor I. Ander on 25 Feb 2014, 07:42, edited 1 time in total.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
calypso

Post by calypso »

Jeg synes du bør lese og, tenke igjennom,toveve's innlegg rett over her.(viewtopic.php?p=177568#p177568) Jeg synes det beskriver "hverdagen i et hagelag" svært godt.

En ting jeg har tenkt litt på er om "de yngre" kankje har litt motvilje mot vedtatte nødvendigheter som møteprotokoller, årsmøter, fylkessekretærer og slikt? Det er enklere å opprette en blogg enn det er å få et møtereferat inn i lokalavisen, - For ikke å snakke om å få lagt det inn på Hageselskapets nettsider, :mrgreen: - og en slik blogg vil også bli lest, men hvem vil vedlikeholde den?....
Homer 66
Herdighetssone: H2

Post by Homer 66 »

Kjenner meg godt igjen i deler av innslagene på denne tråden, hva som må til for å få yngre folk inn i lagene er en godt bevart hemmelighet. Det jeg lurer litt på er om det er noen ANSATTE i hageselskapet som leser disse trådene/innleggene som tilsynelatende har en del å si for framtiden til hageselskapet, noen som vet??

Homer
Hagen er en jungel
Siri K
Herdighetssone: H4

Post by Siri K »

Jeg vet ingenting om det organisatoriske i Hagelaget, så der melder jeg helt pass.

Men en ting som er klart, er at folk i dag ikke har like mye tid til å stelle hagen som i tidligere tider. Med foreldremøter, kakebaking til idrettslag, kjøring til trening - det blir ikke mye tid igjen.

Så mitt forslag er, om det ikke allerede har blitt brukt, å slå et slag for skippertakshagen. Der 2-3-4-5 skippertak gjennom året kan gjøre en stor forskjell fra gresstuster til blomstring. Om enn ikke helt ugressfri hage - det vet vi jo at den ikke blir.

Og for folk flest trenger det ikke å være eksotiske skjønnheter. Trauste, villige og litt "glorete" planter er det man trenger, når man ikke har så mye tid.
H2/H3 i hyttehagen
toveve

Post by toveve »

Homer 66 wrote:Kjenner meg godt igjen i deler av innslagene på denne tråden, hva som må til for å få yngre folk inn i lagene er en godt bevart hemmelighet. Det jeg lurer litt på er om det er noen ANSATTE i hageselskapet som leser disse trådene/innleggene som tilsynelatende har en del å si for framtiden til hageselskapet, noen som vet??

Homer
Det går an å få med de yngre, men man må legge aktivitetene til tidspunkter hvor de har anledning til å stikke i fra, eller legge opp til at unger kan være med. Og så må man finne aktiviteter som fenger. Dyrking av egen mat er f.eks noe som er populært (nevnt lenger opp i tråden). Da vi hadde tema "foto av blomster" fikk vi overveldende respons fra alle aldersgrupper. Det var da det tok litt av hos oss. Og studieringen "grønnsaker" dro også mange nye medlemmer og høy aktivitet. Da kom det mange nye til :mrgreen: Til og med noen menn.
Tove
Nordre Land
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Når noen sier at det er irriterende å lage et arrangement, og svært få kommer, så kan jeg godt forstå det.

Det er en av grunnene til at jeg tenkte meg om i to-tre år før jeg meldte meg inn i hagelaget her, fordi jeg ikke vet hva jeg har av tid når det er et arrangement. Samtidig synes jeg det er for ille å bare skumme fløten og møte opp når noen har dradd igang noe.
Får se hvordan det blir etter hvert, meldte meg inn i fjor.

Men det hagelagene må tenke på, er hva skal hagelaget stå for.
Man trenger ikke å dra i gang arrangament som koster mye arbeid og penger. Men har noen lyst til det, og det er bra oppmøte, så er det moro med gode arrangement.

Man må fenge medlemmene til å møte opp. Et skytterlag, der vil medlemmene skyte på blink. Hva vil medlemmene i hagelaget?
Det er blitt mer og mer populært å kjøpe pluggplanter, men samtidig kan forsøk på felles innkjøp skjære seg totalt pga. mye mas om innbetalinger som ikke kommer osv. Hvordan kunne man f.eks. arrangert noe sånt?
Martin

Post by Martin »

Morild wrote:Hva vil medlemmene i hagelaget?
Det er blitt mer og mer populært å kjøpe pluggplanter
Eller gå enda lengre………importere spennende planter/løker ?
Da ville hagelaget her fått et nytt (men noe slitt) medlem på flekken. :)
Min blogg: Hagen ved havet
Mitt album på Hagepraten: Fotogalleri
toveve

Post by toveve »

Martin wrote:
Morild wrote:Hva vil medlemmene i hagelaget?
Det er blitt mer og mer populært å kjøpe pluggplanter
Eller gå enda lengre………importere spennende planter/løker ?
Da ville hagelaget her fått et nytt (men noe slitt) medlem på flekken. :)
Det er flere av lokallagene som importerer planter :mrgreen:
Men som sagt, det er bare å bli med å påvirke hagelaget sitt, så har man mulighet til å få det laget man vil ha :)
Engasjer dere! Bli med! Det skal ikke så mye til, hvis alle gjør litt.
Tove
Nordre Land
Post Reply