Plantemarked i Midt Norge

Hvor hagemøter planlegges og tidligere sammenkomster oppsummeres. En fin mulighet til å bli kjent!
holtaunet
Herdighetssone: H5

Plantemarked i Midt Norge

Post by holtaunet »

Velkommen til Plantemarked 17.juni 2017
Hei
Jeg heter Beathe Fornes, bor i «Hagen i Holtaunet» på Steinkjer og er veldig hageinteressert. Vi har flere helger med åpen hage i løpet av sommeren, der jeg selger overskudd av stauder fra deling og såing. Jeg har savnet et større plante/hagemarked i Midt- Norge. Så til sommeren skal jeg arrangere et marked her i Holtaunet, som jeg håper blir et sted for å møte hageinteresserte og skaffe seg noe nytt til hagen. Der hagen vår «Hagen i Holtaunet» også vil være åpen for besøkende, og det vil bli salg av kaffe med mere. Jeg er så heldig å ha stor plass til markedet og parkering, da jeg har en nedlagt fotballbane som nabo. Håpet er at dette blir en årlig hendelse.
Til sommeren skal jeg arrangere plante/hagemarked i Holtaunet, i den forbindelse vil jeg invitere deg til Markedet, om du/dere er interessert i å selge planter eller andre hage-ting. Eller vil ta med deg hagevenner og besøke oss. Om du har noen tips til hageglade jeg kan invitere, eller du kan invitere venner. Er jeg takknemlig for forslag og tips, om selgere eller besøkende.
Det er første året vi prøver dette, så vi planlegger dette som en dugnad og lavkost arrangement. Så det er ingen avgift for selgere eller inngang.
Mer informasjon kommer senere.
Påmelding av selgere er 15. mai 2017
Markedet holdes i Holtaunet, Kringlavegen 382, 7711 Steinkjer.
Lørdag 17. juni 2017 kl. 12.00- 17.00
Har du tips eller spørsmål ta kontakt med Beathe Fornes
på facebook : Hagen i Holtauet , Tlf. 93414358 eller mail blsf.1964@yahoo.no
Vil du se litt mere om meg og hagen vår har vi se: hjemmerside : http://www.holtaunet.com/ facebookside: Hagen i Holtaunet
Hilsen Beathe Fornes
aimar
Herdighetssone: H4

Re: Plantemarked i Midt Norge

Post by aimar »

Datoen er notert i kalenderen.
Inger E

Post by Inger E »

Spennande tiltak. Er det eit hagelag du kan alliere deg med? Hjå oss er det Loppemarkedet som skaffar inntekter til Hagelaget. Vi som er med, levere planter gratis, og det vert planta heime i hagane til dei som er med. Å jobbe saman på dette viset, gjer at vi vert betre kjende, og som regel er det ein godbit til overs til eigen hage. Vi får dekka utlegg til jord, og etter salget går ein del attenede til dei som har jobba, ut frå kor mange dugnader ein har vore med på, og kor mange planter ein har levert. Mai er ein hektisk månad, men du så hyggeleg! Så lukke til!
holtaunet

Post by holtaunet »

Takk for tilbakemeldingen.
Det er ikke noe hagelag som står bak dette tiltaket, men alle hagelag er velkommen til å selge planter eller annet.
Også enkelt personer eller andre grupper er velkommen til å selge planter.
Årsaken til at jeg prøver å samle plante salget, er etter min erfaring med at når hver enkelt hagelag arrangerer plantesalg er det lite utvalg og folk. Derfor prøver jeg å samle hagelag og enkelt personer.
Jeg har også alliert meg med Steinkjer Hagelag som skal ha salg av kaffe med mer.
Arrangementet er ikke for at jeg skal tjene penger, men for å dele hage glede og interesse. Håper dagen blir et sosialt treff punkt.
Men jeg har noen planter jeg skal selge fra overskudd fra frøsådd og deling.
Inger E

Post by Inger E »

Fint tiltak. Vi plar ha over tre tusen planter,fordelt på fleire grupper. Det er mest stauder, men og en del ut-inn planter, tre og busker og matplanter. Ei tid hadde vi opp mot 6000, så vi måtte setje tak. Det meste er selt på under ein time.
holtaunet

Post by holtaunet »

Heldig dere som har så mange som er villig til å dele planter, Sist vi i Steinkjer Hagelag hadde Planteloppemarked var vi 3 stykk som leverte planter og en 5-6 stykk som kom for å kjøpe. Derfor håper jeg om vi samles flere kanskje vi klarer å få litt aktivitet. Hadde været så hyggelig om folk ville delta på tiltaket mitt. Krysse fingrene. :)
Dag

Post by Dag »

Det burde jo komme noen tusen. Antallet skyldes pågående og hyppig annonsering hele året rundt.
Ikke noe er viktigere enn å reklamere for arrangementet. Helt til siste dagen.
Skulle gjerne ha vært der. Dessverre alt for langt unnna.
Inger E

Post by Inger E »

Ja, det tek nok ei tid før ting vert kjent. Loppa her er over 25 år, så folk kjem ofte langvegs frå. Plantene er billege, og så veit ein at dei toler klimaet her. Ein gong kom det nokre damer frå eit sameie utanfor Drammen og fylte opp ein varebil. Han som tok i mot pengane, vart så overraska at han kom til oss andre og sa det hadde vore nokre damer og kjøpt for nesten to tusen kroner (plantene kosta den gong fem eller ti kroner). Men dei skulle plante på eit stort område, og hadde så klart gjort eit kjempegodt kjøp. Plantelistene har i mange år vorte lagde ut på nett, så folk kan studere i fred og ro.
Så de får bruke alle dei kanalar de kjem på. Hagelaget har vel og nokre møter eller eit lokalt blad der de kan få omtale. Det er og lurt å ta kontakt med ei lokal avis og få omtale der litt i førevegen. Inviter avisa til å komme og ta bilete av plantene, legg gjerne med eit bilete av planter i blomst.
holtaunet

Post by holtaunet »

Takk for tipsene Dag og Inger.E
Når julen er over skal det sendes ut informasjon og invitasjoner til Plantemarkedet.
Skal også ta en del telefoner til planteglade som jeg har fått tips om.
Må ta kontakt med noen aviser her i området, kanskje går det å få litt omtale til våren.
Ellers har jeg skrevet et lite innlegg Hageselskapets i Hva skjer for Nord- og Sør-Trøndelag.

Inger E : kan jeg spørre om hva dere tar for plantene nå ?
Har tenkt hver enkelt selger får prise sine planter selv, men hadde vært greit om jeg viste hva jeg kan anbefale ca. prisnivå.
Inger E

Post by Inger E »

Eg er ikkje sikker, for dei gjekk opp i år. Før det var det ti for små potter (vi brukar mykje avklipte mjølkekartongar), og 20 for større potter. Ekstra store planter og spesielle ting kunne og bli prisa spesielt. Fine pelargonia, f. eks., får og estra pris, Eg trur dei gjekk opp til 20 på dei fleste i år. Vi har hatt eiga nettside i mange år, og der har plantelistene blitt lagt fram. No meiner eg dei sa at dei ville bruke tilbodet frå Hageselskapet, for det andre var ein tungvint prosess, og kosta ein del ekstra. Så då vil vel plantelistene komme der til våren, og då står det gjerne prisar og. Må legge til at dette heiter planteloppemarked, og er altså overskot frå hagane. For enkelte tek det litt av, og mykje handlar om loppa. Det er i alle fall ei god inntektskjelde for laget, som står seg godt.
holtaunet

Post by holtaunet »

Takk for svarene og hjelpen.
Skal se etter plantelisten til våren.
Om jeg trenger noen flere tips tar jeg kontakt med deg, om det er greit.
aimar

Post by aimar »

Ringve Botaniske hadde åpen dag og plantesalg på søndag 19. juni i år. Masse fine planter til en grei pris. I tillegg var det fint vær og masse folk, og de sto i kø for å plukke seg planter, og i kø for å betale. Dette er en årlig tradisjon, så vil gjette på at det blir på søndag 18. juni i 2017. Ikke samme dag som deg, men samme helga.
I og med at du har bestemt en dato, så syns jeg du bør holde på den, det er jo ikke noe stort problem, men hvis du skal prøve å la dette bli en årlig tradisjon, så bør du vurdere om du fra 2018 heller bør velge å ta ditt plantemarked en uke før, eller en uke etter.
Inger E

Post by Inger E »

Vi hadde Loppa dagen før salget i Tøyen botaniske hage fleire gonger, utan at det har hatt noko å sei på salget. Vi er nok billegare på det meste.
aimar

Post by aimar »

Nei, det er sikkert det har noen betydning for salget/oppmøtet.
holtaunet

Post by holtaunet »

Vi måtte bare velge en dato for markedet i år, den 17. juni ble valgt for at plantene vi skal selge får vokse litt etter vinteren og at avleggere skal få tid til å slå rot. Men vi får ta en evaluering etter arrangementet. Veldig fint å få innspill og meninger. Håper på flere. :)
Post Reply