Balkongtrøbbel

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Post Reply
VictorTheNonGardener

Balkongtrøbbel

Post by VictorTheNonGardener »

Jeg bor i en blokk i Oslo, og har en balkong jeg drømmer om å dyrke litt tropisk frukt på. Den er innglasset, så om sommeren er det god og grusomt varm temperatur der, men vinteren er en annen sak... Hva gjør jeg med plantene da? En del av mine plantedrømmer er en tanke for store til å bære ut og inn i hytt og pine, i og med at de er litt i veien og sikkert ikke alt for renslige på parketten inne. Så mitt spørsmål er; går det an å ordne en slags drivhusaktig løsning som kan holde plantene varme på vinteren, og kanskje til og med opp i riktig temperatur på sommeren?

Takk på hjelp for forhånd :D
Trinek
Herdighetssone: H3

Re: Balkongtrøbbel

Post by Trinek »

Hvis balkongen er helt innglasset og tett og du klarer å holde 3-5 grader gjennom vinteren, vil det meste overleve på glassbalkongen. Spørsmålet er jo heller hvor mye det vil koste i fyringsutgifter. En vifteovn/drivhusovn vil sikkert gjøre nytten der ute, men hvis den blir stående på "full fis" 24/7 gjennom vinteren, vil det nok bli forholdsvis dyrt :shock:
Du kan selvsagt isolere litt ekstra med bobleplast, men det blir sikkert ikke veldig pent og det vil jo stjele en del lys. Regner med at balkongen er utenfor stua og da vil man jo gjerne ha utsyn, også om vinteren.

Ellers finnes det jo planter som er eksotiske om sommeren og som kan tas inn og oppbevares tørt og kjølig, f.eks. i en bod el.l. gjennom vinteren. Canna, Fuchsia, Eucomis er noen av de jeg kommer på i farten. Bouganvillea og Oleander er greie stueplanter om vinteren, sammen med diverse kaktus og sukkulenter.

Nå ser jeg at det fortrinnsvis er frukt du ønsker å dyrke :? Citrusplanter tåler stuetemperatur gjennom vinteren. Pasjonsblomst/-frukt også. Ellers er ikke eksotisk frukt mitt sterkeste område. Hva tenker du å dyrke?
Bjørg

Post by Bjørg »

Har selv en innglasset balkong på ca femten kvadrat Første vinteren i vinter som var og veldig gode erfaringer Hadde en mengde planter der som ikke tåler vinter ute Pluss at det ble brukt som ekstra rom Sitte kose snakke Sov der til og med på svarte vinteren
Hadde en oljefyrt ovn på en gjennem hele vinteren
Tipper utgiftene kom på ca 1000 kr Det synes jeg er rimelig for et ekstra rom Tror du kommer greit ut av det med å ha planter der ute Om den ikke lekker som en sil da?

Bjørg
Inger E

Post by Inger E »

Oslo er vel over tid litt kaldare enn Kr.sand. Vert golvet for kaldt, kan nok det by på problem, tenkjer eg. Kva med å isolere godt der i fyrste omgang? Legge på tjukk isopor i golv og litt i overgangane? Kulden sig ned, og om det vert minus i golv, kan det bli verre å varme opp. Ekstra varme må du no rekne med.
Må sei at dette er berre noko eg trur, veit ikkje.
Bjørg

Post by Bjørg »

Bor du i etagene oppover som jeg gjør Ja da har du jo varme fra naboen som bor under Og fyrer ikke han sin terasse så blir det jo lunere alikevel

Bjørg
VictorTheNonGardener

Post by VictorTheNonGardener »

Skal dyrke pitaya. De første årene kan jeg bare ta den inn enkelt og greit - når den blir en 15 m lang kaktusknute med masse rosa melonting stikkende ut, tilsammen veiende mange kilo er det noe annet... Skal undersøke litt hva jeg gjør. Skal dyrke andre planter også, f eks ananas og litt slikt. Og en del ettårige planter, de har jeg jo ikke om vinteren uansett. Ananasen er bare å ta inn, den blir litt stor men ikke 15 meter. Ser om jeg dyrker den der ute i det hele tatt, kanskje blir den bare inne hele året og stasjoneres. I første omgang må jeg få den til å i det hele tatt spire. Har en del år å bestemme på før den blir for tung en byrde å bære inn og ut...
Post Reply