Vasking av drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
Kjellaug

Vasking av drivhus

Post by Kjellaug »

Kva for vaskemiddel tilråast til vask av drivhus?
Kjellaug
liv

Re: Vasking av drivhus

Post by liv »

Jeg vasker om høsten, Salmiakk i vannet.
Trinek
Herdighetssone: H3

Post by Trinek »

Avhengig av styrkegraden selvfølgelig, men kan ikke salmiakk matte ned overflaten på platene? På glass er det sikkert helt ufarlig, men jeg ville vært litt forsiktig med å bruke salmiakk hvis det er snakk og drivhus med plastplater.
Kjellaug

Post by Kjellaug »

Etter at eg hadde skrive det fyrste innlegget kom eg over gode råd frå Termoprodukter ( drivhus seljaren) vedrøyrande haustreingjering av drivhus.
Der står det at ein fyrst skal vaske huset med grønnsåpe etter at ein har fjerna alle planter etter innhaustinga.

Så skal ein svovle ned huset for å bli kvitt evt. "unå " ( veit ikkje om det går an å skrive dette dialektordet :) )
Svovel kan ein kjøpe på apoteket. Legg 1-2 ts svovelpulver i ein gamal kjele/ panne og plasser dette over ei varmekjelde med ikkje alt for aterk varme. La det stå og fordampe omlag ein time. Dampen er giftig, så varmekjelda bør kunne slåast av utanfor drivhuset!!! Evt. plasserast like innanfor døra.

Svovelpulver dannar eksplosive blandingar med luft, som kan antenne statisk elektrisitet og open flamme.

Du må lufte ordentleg ut etterpå før du går inn i huset. Difor bør svovelet plasserast like innanfor døra slik at du får stengt varmekjelda.

Svovling av huset kan berre gjerast om du ikkje har planter som skal overvintre inne i huset.

Er det nokon som har prøva å svovle ned drivhuset og syntest det var eit smart påfunn?
Mvh. Kjellaug
Trinek

Post by Trinek »

Denne Svovlinga hørtes farlig ut :? Tror jeg nøyer meg med grønnsåpevann, så får heller de små udyrene som måtte overleve få lov å bli der ;)
norma.g

Post by norma.g »

Jeg og bruker grønnsåpe, det fungerer bra nok for meg.
norma.g
heda
Herdighetssone: H2

Post by heda »

Ble annbefalt å bruke ett vaskemiddel som heter "Drivhusvask" som har fungert helt greit. Dette middelet er å få kjøpt i Plantasjen bla. 1l. har jeg i flere år.

Helge
Last edited by heda on 01 Apr 2010, 16:12, edited 1 time in total.
Helge
Trinek

Post by Trinek »

Hvorfor ble du anbefalt å IKKE bruke det?
heda
Herdighetssone: H2

Post by heda »

Det hadde sneket inn seg ett helt feil ord, BEKLAGER. Jeg kan anbefale dette vaskemiddelet på det beste. Det er skånsomt å matter ikke platene, renser og gjør jobben enkel.

Helge
Helge
Trinek

Post by Trinek »

Ja de ble det mer riktig :lol: Mistenkte at det var årsaken, men setningen hadde jo mening, så jeg var ikke sikker.

Jeg betviler ikke at "drivhusvask" fungerer etter hensikten, men jeg mistenker at ordinære vaskemidler som man allikevel har i hus, gjør samme nytten. Slike spesialmidler har en tendens til å være kjempedyre, uten å nødvendigvis gjøre en bedre jobb, eller inneholde noe vesentlig annet og mer effektivt.
Hanegal

Post by Hanegal »

Hvis grønsåpe normalt er bra nok, og det synes jeg jo det høres ut som, burde kanskje eddik være en idé for den som vil være ekstra nøye (pga av problemer under sesongen eller noe)? En god del tryggere enn svovel er det nok i alle fall! :D Tar både bakterier, midd og mugg, etter det jeg forstår. Ja, og alldeles vanlig lort også! ;)
arisaema

Post by arisaema »

Jeg ville være skeptisk til å bruke både svovel og til en viss grad eddik i et ulakkert drivhus, det vil nemlig tære på både aluminiumsprofiler og skruer...
Frøliste - og plantebilder - fra Kina :)
Bjørg

Post by Bjørg »

Jeg har brukt vanlig grønnsåpe å vaske med og Eddik for å ta det resterende kryp og knask. Grønnsåpe er jammen bra nok billig er det også. Trenger ikke no dyrt spessialvaskemiddel tror jeg. Og Eddikken?? Den er fin å drepe det som ikke drar sin vei når du vasker. :evil:
Jeg har vasket drivhus på denne måten siden 94 og det har jammen funket bra.

Bjørg
Timanna
Herdighetssone: H7

Post by Timanna »

Kan det være lurt å bruke høytrykkspyler til å vaske med? Jeg har så vonde armer :?
Lobelia

Post by Lobelia »

Jeg har brukt varmt grønnsåpevann og høytrykkspyler i mange år og skyller med kaldt vann etterpå. Lobelia.
Post Reply