Vasking av drivhus

Om veksthus, hagestuer, vekstrom, utstyr, metoder, osv.
ingridn
Herdighetssone: H6

Re: Vasking av drivhus

Post by ingridn »

Veldig greit å vite.
Her blir det grønnsåpevask og muligens høytrykkspyling. :D
Det enkleste er ofte det beste.
orm
Herdighetssone: H4

Post by orm »

Drar denne opp igjen etter som det er vasketid. Har tidligere brukt vanlige vaskemidler og satt inn plantene. Nå har jeg i to sesonger vært ille plaget av hvitfly i drivhuset. I sommer har jeg bare hatt tomater o.lign. der - altså matplanter. Hvitfly suger plantesaft. Dette gir grobunn for svartsopper. Plantene blir ganske svarte etter hvert. Ikke særlig delikat. Tomatplantene er hevet ut, men nå skal ikke vinterherdige planter inn. Har tidligere tatt en dusj Radar ut i lufta i drivhuset når det har vært utøy på vinteren, men det er jo ikke å få tak i lenger - bare noe som skal være like bra og som dusjpumpa går i stykker på etter noen sprayinger.
Må jo si at det frister å svovle huset, men finner lite om hvordan du gjør det. Greit med svovelpulveret i gryte, men en ikke for sterk varmekilde under - hva vil det si? Kokeplate på svak varme, stearinlys eller ??
- og hvor lenge vil dette virke - så sant ikke huset går i lufta. Det er jo fremdeles hvitfly ute også.
island monkey

Post by island monkey »

Det var masse hvitfly og svart sopp her også, for første gang i over 20 år, så om det har noe med rengjøring å gjøre vet jeg ikke. Jeg har aldri rengjort et drivhus, ellers enn å kaste en mengde vann mot veggene. Det å lå det stå helt åpent i noen uker pleier fordrive alt - hvitflyene har dratt.
Finnes ikke det svovelstearinlys å få kjøpt i Norge? Hvis ikke, ta noen digre stearinlys, smelt dem 'au bain marie', men ute, på noe campingutstyr eller noe, miks stearinen med svovel og lag lyser igjen av det, i en boks eller noe slikt.
Du trenger 1:8 forhold svovel:stearin, omkring,i vekt.
Men vær litt forsiktig når dette lages: miks svovelet i stearinen når det er tatt AV komfyren og pust helst ikke i nærheten av greia. ;)
orm

Post by orm »

Takk, island monkey! Det høres veldig lurt og safe ut. Har ikke hørt om svovellys her. Jeg har nok stearin i et blikkspann etter lysstøping. Setter det i en kjele med vann til det smelter. Har kokeplate jeg kan ta ut også.
Kulda tar sikkert knekken på hvitflyene, men jeg har nok ikke tid til å vente på den. Da måtte jeg først ta merarbeidet med å ta middelhavsplantene inn i huset vårt. De står alle ute så da kan man spørre hvem som tåler kulda lengst - plantene eller krypene. Vi drar dessuten til Kypros ut i oktober og da må alle 'ikke kuldetålende' planter være inne i drivhus eller kjølerom.
Da gjenstår bare å få tak i svovelpulver. Kan visst nok kjøpes/bestilles på apotek til den nette sum av ca. 12oo kr pr. halvkilo (2014-pris). Det er mer enn jeg trenger og egentlig mer enn jeg er villig til å gi når man på nettet kan få det til 100 kr., men det spørs om jeg rekker noe annet. Gemalen har lovt å dra til LOG i morgen og høre om de selger til privatkunder. Vet ikke hva svovelpulver koster der heller. Skulle gjort dette før selvsagt. :oops:

Hvordan går det forresten med multene dine, island monkey? Det var spennende å lese om dem.
island monkey

Post by island monkey »

Multene mine; de ble jo strålende, jeg høstet NI hele stykker da! ;)
Allikevel var det veldig artig å få til. Men jeg har hatt dem i flere år, så nå har de noenlunde tørket og visnet - slik de har gjort hvert år. Får se hva det blir av dem neste år, og ikke minst av frøene. Multene var slett ikke verst heller, de var unektelig ekte multer, ikke slapp i det hele tatt. Jeg klarer bare høste potetene iår når jeg tenker på multene og morbærne..

12oo NOK for en halv kilo? Er det 12? Ikke si meg at det er 12hundre?? Om det siste stemmer, kommer jeg aldri igjen til Norge.
Hos oss brukes svovel av de som har hest, ikke vet jeg helt hvorfor, men det er kanskje noe? Ellers må du vel smugle det med fra Kypros, hihi.
Kor I. Ander
Herdighetssone: H3

Post by Kor I. Ander »

Grønnsåpe legger igjen ett fettbelegg. Ble i sin tid brukt til å skure tregulv. Har overlevd seg selv. Salmiakk fjerner fett men ettersom plastplatene er"fete" vil de matt overflaten. Bruk heller ett syntetisk vaskemiddel med sitron type Ajax eller lignende. Vindusvask kan også brukes.
Man blir gammel for fort, men klok for sent.
Morild
Herdighetssone: H7

Post by Morild »

Fuming som det også kalles er bare mulig hvis drivhuset er tett nok. Og er det tett nok kan du bruke vanlig røyk.
Kulegrill, fyr på grillkull, når de er glødende settes grillen i drivhuset, ikke bruk mer enn litt kull i bunnen, må ikke bli for varmt over grillen.
Legg på f.eks grankongler eller sagflis, legg lokket på grillen med trekken åpen.

Ei metallbøtte/boks kan også brukes, husk, det blir varmt, ikke sett for nært tre eller plast.
Engangsgrill på en stein kan også brukes.

Er drivhuset tett, blir det røyk ned til gulvet. La stå over natta.
KirstenHansen

Post by KirstenHansen »

Jeg grudde meg litt til årets rengjøring. Jeg har nemlig fått saksedyr inni plastveggene. De har krøpet seg oppover i sommervarmen og blitt fritert i solsteken og hengte riktig på utstilling. De er døde allerede trodde jeg, så det ikke nytter å røyke dem ut. Men hvis det nyttet og jeg kunne jo ikke vite om de virkelig er døde. Sånne biller er visst veldig vanskelig å ta kål på ellers. Så jeg får vel stenge meg inne med min eneste last og la det gjøre nytte for seg. Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Os så må jeg passe på å få tatt bilde av dem, for det må man jo ha, om ikke annet enn som bevis for å underbygge denne historien... Og bestemte meg for å vente på at min fotograf-flinke datter, med superduper kameraet sitt skulle komme og ta riktig heslige nærbilder. Så da den dagen endelig opprant var det klart til å sette i gang med røykingen og fotograferingen. Jeg kom ut i drivhuset, og ble rystet - saksedyrene var borte - hver eneste en. Ingen ting å fotografere, og dermed ingen vits å røyke heller.
Men jeg gjør det likevel, og lager min egen lille røyksky, mens jeg undres over hvor mye det er å undres over uti vår bittelille hage.
orm

Post by orm »

Har lest om dette med å røyke ut ukryp, men da under busker etc. Er visst noen larver a'la clematisveps som går på bærbusker, og der kan det brukes om du greier å ikke tenne på busken, har jeg lest. Blir vel litt vanskelig med alpinaklematis. Nå er vel ikke drivhuset pottetett, men det er kledt innvendig m. bobleplast etter vasking, så rimelig tett er det nå, men røyken fra kull vil vel legge seg som sot på veggene. Ellers får jeg nå svovelpulver sendt over havet. :D
LOG kunne ikke selge til meg som privatkunde. Organisasjonsnummer har vi ikke lenger. Spiller visst ingen rolle hva du jobber med om du har et organisasjonsnr.. Da kan du kjøpe det meste til lavere pris, men det følger en del med å ha det,slik som regnskap etc. Kan ikke beholde det bare for 'svovelpulver' etc. når man ikke jobber lenger.

Jeg har også noen døde kryp inni plastkanalene, men ikke alt for mange. Ellers ser jeg dem jo ikke om vinteren da jeg har bobleplast på innsiden. Jeg har vasket m. både grønnsåpe og litt Zalo og salmiakk i vannet. Så kom det et råskinn og gikk på det med høytrykkspyler. Det hadde jeg ikke tenkt, men det gikk bra, og da er det neppe mye vaskemidler igjen på veggene.
Kan ikke garantere at prisen jeg oppga er helt riktig, island monkey. Jeg leste et innlegg om det på nettet, flere faktisk, men dyrt er det. Håper du ikke tar skrekken av det og ikke tør besøke vårt vakre land. Det var hestesider jeg kom inn på. De bruker svovelpulver blandet m. olje på hovskjegget til hestene da de visst lett får midd og sår der nede.
Morild

Post by Morild »

Jeg prøvde røyk fordi da kan også plantene behandles, de må ikke tas ut som ved bruk av svovel.
Finnes røykbokser for det formålet, som ikke soter.
Og det heter fumigating, ikke fuming som jeg skrev tidligere. Jeg har ikke funnet noe norsk ord.
orm

Post by orm »

Hvor får du tak i røykbokser da, Morild? Til en annen sesong, tenker jeg. Nå skal jeg jo snart hjem og lage svovellys. Foreløpig er drivhuset helt tomt, så jeg håper mine middelhavsplanter har greid seg ute mens jeg har vært på fjellet.
Ellers kan det jo godt være at jeg kan få tak i svovel på Kypros. Har hatt mye forskjellig med derfra, men da skal jo alle plantene være i hus. Akkurat den operasjonen er ikke noe jeg gleder meg til, men vi er jo to om det så det går vel i år også.
Morild

Post by Morild »

Bestilt på nettet får man tak i en del forskjellig typer røykbokser fra England.

http://www.pestfree.co.uk/Greenhouse-Garlic-Smoke
http://www.amazon.co.uk/Deadfast-3-5g-G ... B0079YQ1TE
http://www.pestcontrolsupplies.co.uk/fo ... erator-27g
http://www.pestcontrolsupplies.co.uk/bi ... ect-killer

Men lukter hvitløk av noen av de!

De som før solgte i Norge har sluttet å importere, kanskje disse kan skaffe tilsvarende produkt:
http://www.varrotec.no/produkter/fumisp ... sinfeksjon
orm

Post by orm »

Takker! :)
orm

Post by orm »

Så er drivhuset svovlet. Lette kjeller, loft, garasje m.m. etter stearinbøtta mi uten å finne den. Fant en eske m. stearin og kunne sikkert brukt noe annet å smelte i, men så tenkte jeg at jeg har vært på toppen av Teide uten maske og uten å omkomme. Der lukta det ganske sterkt av svovelgass. Det ble derfor fumigating m. svovel. Det gikk bra uten eksplosjon el. brann. Raskt gjort og mange venter på å komme inn der nå.
Det lukter ikke godt i drivhuset nå selv etter litt lufting, men så sterkt som på Teide lukter det ikke. Håper det er brukandes i løpet av morgendagen.
Nå er jeg spent på om de små som ofte gror opp mellom hellene er i live. Det skal jo ikke være planter der inne når du gjør dette, så de blir forsøksplanter.Tross min dumdristighet har jeg vært såpass forsiktig at jeg bare har nappa ut støpselet til kokeplata og åpnet døra. Står drivhuset i morgen er jeg fornøyd. Kommer nok til å kjøpe ufarlige røykbokser jeg kan bruke om mange kryp kommer igjen når plantene er kommet i hus.
Så får jeg heller lage lys senere. Ifølge tingenes iboende f....... kommer jeg til å finne stearinbøtta en av de nærmeste dagene. Vet jeg har sett den og flyttet på den.
island monkey

Post by island monkey »

Det lukter ikke godt i drivhuset nå selv etter litt lufting,
Hehe, det vil jeg tro ja, og det varer nok vel en stund. Uff, men forhåpentlig viser det seg effektivt, i alle fall til de grader.
Post Reply